۱۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۴۵
کد خبر: 80799497
T T
۰ نفر
فناوري جديد استفاده از امواج براي توليد همزمان آب شيرين و انرژي پاك

تهران – محققان استراليايي فناوري جديدي ابداع كرده اند كه با استفاده از آن به طور همزمان از امواج دريا ، آب شيرين و انرژي برق عاري از گازهاي گلخانه اي توليد مي شود.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا، اين فناوري جديد كه CETO نام دارد با ديگر دستگاه هاي انرژي موج كه تا كنون مورد استفاده قرار مي گرفته، متفاوت است. زيرا اين دستگاه در زير آب عمل مي كند و در كف اقيانوس محكم شده است.

در اين سيستم چندين شناور به واحدهاي پمپ مستقر در بستر دريا متصل شده اند. اين شناورها با حركت امواج، تكان مي خورند و پمپ ها را به حركت در مي آورند. پمپ هاي مستقر در بستر دريا آب را تحت فشار قرار مي دهند در نتيجه آب از طريق يك لوله زير آبي به سمت ساحل برده مي شود.

سپس در ساحل، آب با فشار زياد براي به حركت در آوردن توربين هاي آبي و توليد برق عاري از گازهاي گلخانه اي استفاده مي شود.

اين آب همچنين مي تواند آب مورد نياز يك كارخانه آب شيرين كن به روش اسمز معكوس را تامين كند و با جايگزيني و يا كاهش پمپ هاي الكتريكي كه گازهاي گلخانه اي توليد مي كنند، مورد استفاده قرار گيرد.

سازندگان اين فناوري جديد گفتند كه سيستم ستو ( CETO ) سازگار با محيط زيست است و طراحي آن براي زير آب مي تواند اين سيستم را در برابر خطر توفان و يا شكست امواج محافظت كند.

به گفته آنان فناوري ستو كارآمد ترين و كم هزينه ترين راه موثر براي نمك زدايي آب شيرين از طريق انرژي امواج است. زيرا در اين روش نيازي به ارسال برق به ساحل و تبديل آن به انرژي مكانيكي براي پمپاژ آب نيست.

علمي(6)**م.پ**1581
۰ نفر