۱۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۴۵
کد خبر: 80801522
T T
۰ نفر
بيش از دو هزار مازندراني امسال حج تمتع به جا مي آورند

ساري - مدير حج و زيارت مازندران گفت: امسال دو هزار و 650 نفر از شهروندان استان براي به جا آوردن حج تمتع به سرزمين وحي اعزام مي شوند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'سيد حبيب الله ساداتي' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران

افزود: زايران مازندراني در قالب 26 كاروان با ظرفيت 92 ، 130 و 175 نفري ساماندهي شدند.

وي گفت: تمامي كاروان هاي اعزامي از مازندران به سرزمين وحي در سال جاري ' مدينه بعد ' هستند، يعني ابتدا براي انجام اعمال فريضه حج تمتع به مكه مكرمه و سپس براي زيارت قبر نبي مكرم اسلام (ص) و ائمه مظلوم بقيع به مدينه منوره مشرف خواهند شد.

او افزود: 115 نفر هم به عنوان مدير، روحاني، معين، معينه، پزشك، آشپز و ماموران پذيرايي زائران مازندراني را از ابتدا تا انتهاي سفر همراهي خواهند كرد.

ساداتي گفت: دولت عربستان سعودي امسال به دليل توسعه مسجدالحرام، 20 درصد از ظرفيت اعزام زائران تمامي كشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران كاسته است.

مدير حج و زيارت مازندران زمان آغاز اعزام زايران استان به سرزمين وحي را هفتم مهر و پايان آن را سيزدهم همين ماه اعلام كرد و افزود: بازگشت زايران نيز از دهم آبان آغاز مي شود و پانزدهم آبان پايان خواهد يافت.

وي از زائرين مازندراني خواست وليمه دهي خود را دستكم به 24 يا 72 ساعت بعد از تاريخ تعيين شده براي بازگشت از سفر حج موكول كنند تا در صورت لغو يا تاخير پرواز با مشكل رو به رو نشوند.

ساداتي گفت: امسال نيز پزشكان زير مجموعه حج و زيارت مسووليت خدمات دهي بهداشتي و درماني زائران را از آغاز ثبت نام تا بازگشت از سفر بر عهده دارند و لازم است زايراني كه دارو مصرف مي كنند با مشورت و كمك پزشكان داروي مورد نياز خود را به اندازه كافي به همراه داشته باشند.

وي در خصوص آموزش اعمال و مناسك حج به زائران هم اظهار داشت: آموزش اعمال و مناسك حج به زائران توسط روحانيون و مديران كاروان ها از ماه ها پيش به طور رسمي آغاز و از حجاج دعوت شد تا جهت آمادگي كامل براي اين سفر آسماني به طور مستمر در اين كلاس ها شركت كنند.

او تعداد جلسات آموزشي را 10 تا 12 جلسه اعلام كرد و افزود: امسال در كنار جلسات آموزشي تئوري، آموزش هاي ميداني اعمال و مناسك حج نيز به صورت متمركز با حضور تمامي زائران استان در روزهاي اول تا چهارم شهريور در محل اردوگاه شهداي دانش آموزي بادله ساري برگزار شد.

مدير حج و زيارت مازندران همچنين برنامه هاي هفته حج را تشريح كرد و گفت: برنامه هاي هفته حج امسال كه از شانزدهم شهريور آغاز مي شود با شعار حج معنويت، هم انديشي و اتحاد اسلامي برگزار مي شود.

وي افزود: برنامه هاي متنوعي براي تكميل آموزش حجاج، همايش هاي زائرين، دانش آموزي، كارگزاران، همايش ياوران حجاج، همايش زباندانان و محفل انس با قرآن كريم ، غبارروبي مزار شهداي جنگ تحميلي و ديدار با نماينده ولي فقيه در مازندران را خواهيم داشت.ك/3

609/1654