۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۱۶
کد خبر: 80805092
T T
۰ نفر

نخستين يادنامه سردار شهيد علي هاشمي زير چاپ رفت

۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۱۶
کد خبر: 80805092
نخستين يادنامه سردار شهيد علي هاشمي زير چاپ رفت

اهواز- نخستين يادنامه سردار شهيد علي هاشمي با عنوان' پشت ابرهاي خاكستري' به زير چاپ رفت.

به گزارش خبرنگار ايرنا 'پشت ابرهاي خاكستري'، عنوان نخستين يادنامه سردار شهيد علي هاشمي است كه به همت غلامرضا فروغي نيا از همرزمان شهيد به زير چاپ رفته است.

اين كتاب كه شامل تصاوير و خاطرات سردار از سال هاي ابتدايي انقلاب اسلامي تا روزهاي پاياني دفاع مقدس است، زندگي فرماندهي را به تصوير مي كشد كه در عين سادگي و دست يافتني بودنش، روح بزرگ و استواري را حكايت مي كند كه مانند شمعي در ميانه جمع زيادي از رزمندگان اسلام در جبهه هاي نبرد بود.

«پشت ابرهاي خاكستري » با نگاهي تازه به روايت زندگي سردار، دريچه جديدي بر روزها و شب هايي است كه در گذر سال ها در محاق فراموشي رفته اند.

در اين يادنامه، تصاوير منتشر نشده و تازه اي از سردار به همراه ياران خود ديده مي شوند كه با توضيحات مولف، ابعاد مختلف شخصيت شهيد و ساير رزمندگان در معرض نگاه ما قرار مي گيرد.

يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد اين اين يادنامه، تكيه بر تصاوير گويايي است كه مستند تر از هر سخن و توضيحي، يادآور سال هايي است كه صفا و صميميت، شجاعت و از خود گذشتگي شاخص آدم هاي آن بود.

اين ياد نامه كه با سخناني از محسن رضايي آغاز مي شود، شهيد علي هاشمي را نمادي از وحدت ملي ايران معرفي مي كند كه در دوره اي توانست همه رزمندگان تحت فرماندهي اش را فارغ از هر قوم و زباني، در دفاع از مرزهاي ايران متحد و سازمان دهي كند. همچنين يادداشت هايي از علي شمخاني و احمد غلام پور از جمله فرماندهان ارشد جنگ و همرزمان نزديك سردار در اين يادنامه منتشر شده است.

غلامرضا فروغي نيا، مولف اين يادنامه در مقدمه اي بر اين كتاب نوشته است: اين يادنامه با دردمندي و تنها براي ثبت واقع بينانه شخصيت سردار علي هاشمي به منصه ظهور درآمده است كه مي توان آن را اداي دين به اين فرمانده و خاطراتش فرض كرد.

مولف كه خود از دوستان و هم رزمان نزديك سردار بوده اين امكان را يافته است تا با جمع آوري عكس ها و خاطراتي كه در پس زمينه هر عكسي وجود دارد، از كمك مجموعه رزمندگان نزديك به سردار بهره گرفته و از اين جهت، روايت مستندي را از سال هاي اول جنگ و شكل گيري شخصيت علي هاشمي به دست دهد.

اين يادنامه كه با همراهي و همدلي جمع زيادي از رزمندگان در سپاه حميديه، سوسنگرد و قرارگاه نصرت آماده شده ، در 140 صفحه در قطع خشتي و با همكاري روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري اهواز به زير چاپ رفته است.

سردار علي هاشمي در چهارم تيرماه 1367 در تهاجم نيروهاي بعثي به جزيره مجنون در محاصره دشمن قرار گرفت و در حالي كه تا آخرين لحظه مقاومت مي كرد، به شهادت رسيد.

پيكر پاك او بعد از 22 سال به آغوش وطن بازگشت و در جوار ساير شهداي جنگ آرام گرفت.

سردار سرلشكرشهيد علي هاشمي، فرمانده قرارگاه اطلاعاتي و به كلي سري نصرت بود كه نقش تعيين كننده اي در عمليات خيبر داشت.

او به دليل رشادت و فهم بالاي نظامي در سال 1365 به فرماندهي سپاه ششم امام صادق رسيد كه مسوليت مهم ترين خطوط نبرد، يعني منطقه مياني جبهه جنوب از كوشك تا چذابه را به عهده داشت و در همين مسووليت بود تا به لقاي حق رسيد.ك /1

643/641/681
۰ نفر