۱۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۳۸
کد خبر: 80809810
T T
۰ نفر
گروه های برگزیده جشنواره آیینی - سنتی برای اجرای عمومی حمایت می شوند

تهران - مدیر مركز هنرهای نمایشی به رغم اشاره به دشواری تامین هزینه های شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی - سنتی، وعده حمایت از گروه های برگزیده این رویداد را برای اجرای عمومی داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «قادر آشنا» روز سه شنبه در نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی - سنتی در سالن كنفرانس مجموعه تئاتر شهر، گفت: جشنواره نمایش های آیینی - سنتی در حوزه هنرهای نمایشی، بازتاب دهنده فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی است.

وی با تاكید بر تلاش همه جانبه برای پررنگ تر كردن این گونه نمایشی در سطح كشور افزود: از منتقدان دوسالانه برگزار شدن این جشنواره هستم و معتقدم برخی جشنواره های تئاتری را می توان حذف كرد، اما رویدادی مانند جشنواره آیینی - سنتی را باید سالانه برگزار كرد.

آشنا با اشاره به رویكرد اقتصاد مقاومتی و نیز تغییر مدیران فرهنگی، تامین بودجه این رویداد را بسیار سخت توصیف كرد و افزود: اگر حمایت های «علی مرادخانی» مدیر امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود، این جشنواره برگزار نمی شد.

مدیر مركز هنرهای نمایشی ادامه داد: تلاش باید بر این امر استوار باشد تا گونه های نمایش ملی در كشور بر ساحت اجراهای عمومی حرف اول را بزند و این مهم با حمایت از تولید و اجرای مستمر آثار میسر می شود.

وی افزود: از زمان حضور در اداره كل هنرهای نمایشی تعهدات گروه ها را بر جشنواره پانزدهم در زمینه مالی و اجرای عمومی تقبل كرده ام و برای گام شانزدهم نیز تا حد امكان از اجراهای عمومی آثار برگزیده حمایت به عمل خواهد آمد.

آشنا درباره حمایت مالی از گروه های حاضر در جشنواره نمایش های آیینی - سنتی گفت: پرداخت تعهدات مالی به گروه ها آغاز شده و تا زمان شروع این رویداد، تمامی گروه ها 50 درصد از مطالبات خود را دریافت خواهند كرد و همانند جشنواره فجر تلاش می كنیم تا كار تسویه حساب مالی با هنرمندان با اتمام جشنواره به پایان برسد.

/

** زنگ خطر نمایش های آیینی - سنتی به صدا در آمده است

دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیین - سنتی نیز در این نشست، گونه نمایش های ایرانی را مظلوم ترین شاخه هنر تئاتر در كشور دانست و تصریح كرد در شرایطی به استقبال برگزاری جشنواره آیینی - سنتی می رویم كه بسیاری از پیشكسوتان این هنر را از دست داده ایم و امروز كمتر از انگشتان یك دست از نسل قدیمی نمایشگران آیینی - سنتی در كشور باقی مانده اند.

«داوود فتحعلی بیگی» با انتقاد از توجه نداشتن محیط های آكادمیك به آموزش و تعالی گونه نمایش های سنتی - آیینی طی دوران كارشناسی و ارشد گفت: متاسفانه یك دانشجوی تئاتر طی چهار سال فقط سه یا چهار واحد در حد رفع تكلیف به آموزش مبانی نمایش ایرانی و ملی مبادرت می كند كه سهمی بسیار ناچیز است و تلخ تر آنكه اساتید آنها نیز از هنرمندان خبره اینگونه نمایشی نیستند.

كارگردان نمایش «بیژن و منیژه» با بیان آنكه نباید اجازه دهیم سرچشمه نمایش های آیینی - سنتی به عنوان ریشه های هویت فرهنگ ایرانی خشك شود، ادامه داد: امروزه با مشكلات متعددی در زمینه نیروهای متخصص بویژه در امر بازیگری نمایش های آیینی - سنتی مواجه هستیم و حتی بسیاری از كارگردانان حاضر در این جشنواره مجبور هستند از بازیگری استفاده كنند كه به شكل همزمان در شش یا هفت اثر نمایشی حضور دارد.

وی خاطرنشان كرد: شنیدن این اخبار و آمار در حقیقت زنگ خطر را برای ما و مسوولان به صدا درآورده است و در صورت رسیدگی نركدن عملی و كار برنامه ریزی شده و پیوسته در زمینه تربیت نیروهای متخصص، گونه نمایش های آیینی - سنتی با مشكلات متعددی در آینده مواجه خواهد شد.

فتحعلی بیگی حمایت از هنر ملی و تئاتر آیینی - سنتی را تنها وظیفه اداره كل هنرهای نمایشی ندانست و تصریح كرد هنرمندان و سایر نهادها و سازمان های امر فرهنگ باید در این زمینه با یكدیگر تعاملی سازنده و هدف دار داشته باشند.



** حضور هنرمندان بین المللی در بخش سمینار جشنواره تئاتر آیینی - سنتی

دبیر بخش سمینار شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی - سنتی در ادامه نشست به اجرای 28 سخنرانی طی مدت برگزاری بخش سمینارهای تخصصی این رویداد اشاره كرد و گفت: در این میان شاهد سخنرانی هشت هنرمند جهانی از آلمان، اتریش، ایتالیا، روسیه، كوبا، فرانسه، فنلاند و ارمنستان در كنار اساتید داخلی هستیم.

«حمیدرضا اردلان» افزود: موضوع اصلی چهارمین دوره سمینار تخصصی و علمی نمایش های آیینی - سنتی مانند سه دوره قبلی بر علوم میان رشته ای و ارتباط آنها با آیین استوار است و در این دوره سعی كردیم محور «اهمیت صدا» در نمایش های آیینی را نیز به عنوان یكی از بخش های سخنرانی این دوره انتخاب كنیم.

وی همچنین به اهدای جایزه «جلال ستاری» به پژوهشگران و سخنرانان برتر در این دوره از جشنواره اشاره كرد و گفت: این جایزه در حقیقت همراهی بخش خصوصی با اداره كل هنرهای نمایشی است كه در شكل پژوهشی جهت اهمیت دادن به جایگاه مطالعه در رشد علم تئاتر از دوره گذشته به نام یكی از بزرگترین پژوهشگران عرصه هنر كشور نامگذاری شده است.

اردلان افزود: در سال گذشته «جان دن» از كشور آمریكا، داوود فتحعلی بیگی و رقیه بهزادی از ایران این تندیس را دریافت كردند و امسال نیز از میان نامزدها سه نفر به عنوان پژوهشگران برتر تندیس «جلال ستاری» را به دست خواهند آورد.



** چاپ كتاب های مختلف پژوهشی و نمایشنامه در جشنواره شانزدهم

مدیر بخش انتشارات و پژوهش جشنواره نمایش های آیینی - سنتی نیز با اشاره به آنكه نمایش های آیینی - سنتی با هویت ملی ایرانی ارتباطی تنگاتنگ دارند، افزود: بر همین اساس است كه مدام بر این نكته تاكید می كنیم كه این گونه نمایشی باید بیشتر از سایر شاخه های تئاتر در كشور مورد حمایت قرار بگیرد.

«محمدحسین ناصربخت» درباره آثار منتشر شده در این دوره جشنواره توضیح داد: «دفتر تعزیه 12» شامل مجالس تعزیه قدیمی، «دفتر پژوهش 1» به عنوان گام نخست چاپ مجلدهای مرجع و پژوهشی در زمینه نمایش های آیینی - سنتی، كتاب مجموعه مقالات سمینار تخصصی این رویداد، «بازی نامه 1» مجموعه نمایشنامه های برگزیده بخش مسابقه نمایشنامه نویسی این جشنواره و «بازی نامه 2» با آثاری از محمد چرمشیر و هنگامه مفید از جمله آثاری هستند كه در این دوره از جشنواره چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی - سنتی از 22 تا 30 شهریور ماه در تهران و شهرستان های كاشان، همدان، خرم آباد و فسا برگزار می شود.

فراهنگ(3) ** 9266 ** 1983 ** 1071
۰ نفر