۱۹ شهریور ۱۳۹۲، ۲۳:۰۸
کد خبر: 80810672
T T
۰ نفر
تفاهمنامه احداث خط جديد صادرات  گاز ازبكستان به چين امضا شد

دوشنبه -قرارداد ساخت و بهره برداري از شبكه چهارم خط لوله گاز ازبكستان به چين با ظرفيت انتقال 30 ميليارد متر مكعب گاز در سال، روز سه شنبه در سفر'شي جين پينگ'رييس جمهوري چين به تاشكند امضا شد.

به گزارش ايرنا، منابع خبري ازبكستان بدون افشاي جزئيات و شرايط اجرايي اين طرح نوشتند: احداث خط لوله گاز از ازبكستان به چين اول ژوئن سال 2008 ميلادي آغاز و در ماه دسامبر سال 2009 ميلادي بهره برداري شد و در سال 2010 ميلادي كارهاي ساخت دومين شبكه خط لوله گاز به پايان رسيده است.

بر اساس اين گزارش، طول خط لوله گاز نزديك به هفت هزار كيلومتر است كه 525 كيلومتر آن از قلمرو ازبكستان عبور مي كند و ظرفيت انتقال دو شبكه خط لوله گاز 30 ميليارد متر مكعب گاز در سال است.

اين گزارش حاكي است: در ماه دسامبر سال 2011 ميلادي شبكه سوم خط لوله گاز 'آسياي مركزي و چين' به ظرفيت 25 ميليارد متر مكعب گاز در سال آغاز شد كه پيش بيني شده است كارهاي ساخت آن در ماه ژانويه سال 2015 ميلادي به اتمام رسد.

بر اساس اين گزارش، هزينه اين طرح حدود دو ميليارد و 200 ميليون دلار است و توسط وام بانك دولتي توسعه چين و همچنين سرمايه گذاري هاي مستقيم نفت و گاز ملي چين (CNPC) تامين مالي خواهد شد.

ازبكستان از لحاظ استخراج گاز طبيعي يكي از 10 كشور اول جهان است و هر سال حدود 70 ميليارد متر مكعب گاز در اين كشور استخراج و بخشي از آن صادر مي شود.

سفر رئيس جمهوري چين به كشورهاي آسياي مركزي از سه شنبه هفته گذشته با حضور در تركمنستان آغاز و سپس به قزاقستان رفت و يكشنبه اين هفته نيز وارد پايتخت ازبكستان شد.

شي جين پينگ همچنين براي شركت در نشست سران گروه 20 كه در شهر سن پترزبورگ برگزار شد، به روسيه سفر كرده بود.

رييس جمهوري چين پس از ازبكستان قرار است به قرقيزستان سفر و در نشست سران كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي كه حسن روحاني رئيس جمهوري كشورمان نيز حضور خواهد يافت ،شركت كند.

آساق**1663** 1917