۲۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۴۰
کد خبر: 80813875
T T
۰ نفر
امام جمعه اردبيل : آمريكا براي مذاكره  قابل اعتماد نيست

اردبيل - نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل گفت : آمريكا عنصري خطرناك و شيطان بزرگ است و طرف مذاكره قابل اعتمادي براي جمهوري اسلامي ايران نيست .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، حجه الاسلام سيد حسن عاملي در خطبه هاي نماز جمعه اردبيل افزود: تا زماني كه آمريكا خود را خارج از قوانين و مقررات بين المللي ، خارج از مسووليت پذيري و در اصل پليس جهاني مي داند نمي توان با اين دولت قلدر بر سر ميزمذاكره نشست .

وي بيان كرد : آمريكا در مسايل جهاني بر اساس منافع نامشروع خود اقدام كرده و كوچكترين محدوديت را در اين زمينه قبول نمي كند و در اين وضعيت نمي توان به اين دولت اعتماد كرده و به مصالحه فكر كرد .

او با بيان اينكه آمريكا در سياست هاي جهاني توجه و احترام به مقررات بين المللي را كسر شان خود مي داند، اظهار كرد : آمريكايي ها بدون توجه به سازمان ملل و شوراي امنيت در امور داخلي كشورها دخالت كرده و به آنها لشكركشي مي كنند و در واقع هر گونه اجازه از شوراي امنيت را اهانت به خود مي دانند.

وي با اشاره به اينكه آمريكايي ها اعلام كرده اند كه مرگ واشنگتن زماني است كه متوسل به اجازه و مجوز از سازمان ملل و شوراي امنيت شود ، گفت : اين امر در واقع اهانت به ملت ها ست .

خطيب گفت : در موضوع حمله نظامي به سوريه آمريكا هيچ توجهي به افكار عمومي و سازمان ملل نكرده و قصد حمله به اين كشور را داشت .

حجه الاسلام عاملي اظهار كرد : اگر آمريكايي ها از حمله به سوريه منصرف شدند به خاطر احترام به افكار عمومي و مقررات بين المللي نبود بلكه از سرناچاري به اين امر تن دردادند ، آنها در واقع به خاطر امنيت اسراييل از مواضع خود عقب نشستند زيرا مي دانستند كه در صورت حمله به سوريه ، تل آويو از سوي جبهه مقاومت با خاك يكسان مي شد.

وي تاكيد كرد كه يك عده مي خواهند در ذهن نسل جوان اين توهم را جا بياندازند كه با عقب نشيني در برابر آمريكا و غرب مي توان با آنها مصالحه كرد اما آنها سخت در اشتباهند زيرا كه يك قدم عقب نششيني در برابر اين دولت ها موجب مي شود كه آنها دو قدم پيشروي كنند .

وي افزود: براي گرفتن حق بايد پايداري كرد و عقب نشيني از اصول و مواضع چاره كار نيست .

نماينده ولي فقيه در استان اردبيل همچنين با اشاره به برخي اقدامات آمريكايي ها عليه ملت ايران گفت : موضوع كودتاي 28 مرداد هرگز از ذهن ما نخواهد رفت ، آمريكا با ترتيب دادن اين كودتا موجب عقب ماندگي 25 ساله ايران شده و سرمايه عظيمي از ملت ايران هدر داد .

وي بيان كرد : جاي بسي تعجب است كه با وجود افشاي اسناد دخالت آمريكا در اين كودتا، واشنگتن هنوز در اين زمينه از ملت ايران عذرخواهي نكرده است .

حجه الاسلام عاملي همچنين ساقط كردن هواپيمايي مسافربري ايران در سال 67 را نيز از جمله اقدامات وحشيانه آمريكايي ها در قبال مردم ايران ذكر كرده و گفت : واشنگتن در زمينه قتل فجيع 298 مسافر بي گناه اين هواپيما نيز از مردم ما عذرخواهي نكرد .

او تاكيد كرد كه هيچ اثري از روحيه حق پذيري در آمركايي ها ديده نمي شود و نمي توان در برابر اين حكومت ستمكار از خود نرمش نشان داد .

امام جمعه اردبيل همچنين به بحران سوريه و نقش آفريني آمريكا ، فرانسه ، انگليس ، تركيه و عربستان در اين زمينه اشاره كرده و گفت : اين كشورها موضوع سوريه را يكي از عوامل امنيت خود دانسته و خواستار سرنگوني دولت قانوني بشار اسد هستند .

وي بيان كرد : تركيه و عربستان ميليارد ها دلار در بحران سوريه خرج كرده اند و خواستار تهاجم نظامي به سوريه هستند و اين درحالي است كه برخي ها از ايران مي خواهند كه نقشي در موضوع سوريه نداشته باشند .

حجه الاسلام عاملي گفت : سوريه يكي از مواضع و استحكامات جمهوري اسلامي ايران براي تامين امنيت خود است ، اقتدار يك كشور تنها به امنيت در مرزهاي خود نيست بلكه اين امر بستگي به اقتدار و جايگاه جهاني دارد .

وي تاكيد كرد كه همه كشورها از جمله خود آمريكايي ها مي دانند و به اين حقيقت اذعان دارند كه ايران قلب تحولات خاورميانه است و بايد در حل و فصل مسايل اين منطقه به جمهوري اسلامي ايران و مواضع برحقش توجه كرد .

53