۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۸:۲۶
کد خبر: 80823679
T T
۰ نفر
اعمال فشار آمريكا بر آژانس براي جلوگيري از صدور قطعنامه عليه رژيم صهيونيستي

وين - آمريكا و چند كشور غربي با اعمال فشار بر اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي از تصويب قطعنامه عليه رژيم صهيونيستي جلوگيري كردند.

به گزارش ايرنا، سفرا و نمايندگان 18 كشور عربي در آژانس بين المللي انرژي اتمي اواسط تيرماه سالجاري خواستار بررسي پرونده اتمي رژيم صهيونيستي در نشست سالانه آژانس شدند.

كشورهاي عربي در اين راستا قطعنامه غيرالزام آوري را در پنجاه و هفتمين نشست سالانه آژانس به منظور ابراز نااميدي از عدم پيشرفت در تلاش هاي مربوط به وجود آمدن خاورميانه اي عاري از تسليحات هسته اي ارايه كردند، ولي با اعمال فشار آمريكا و چند كشور غربي اين قطعنامه تصويب نشد.

يوكيو آمانو مديركل آژانس نيز در آستانه برگزاري اين نشست، در گزارشي اعتراف كرده بود كه تلاش هايش براي اجراي پادمان‌هاي آژانس در منطقه خاورميانه ناكام مانده است.

آمانو در گزارش خود اعلام كرد كه نتوانسته است اختلاف كشورهاي عربي و اسراييل درباره چگونگي پيشبرد هدف خاورميانه عاري از سلاح هسته‌يي را حل كند.

سفرا و نمايندگان كشورهاي عربي در آژانس، سال گذشته نيز در آستانه برگزاري پنجاه و ششمين اجلاس سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي، خواستار بررسي پرونده اتمي رژيم صهيونيستي در آژانش شده بودند.

نمايندگان اين كشورها با ارائه سندي به كميسيون مقدماتي آژانس، اعلام كردند كه اسراييل با خودداري از باز كردن درهاي تأسيسات اتمي خود براي بازرسي بين‌المللي، خاورميانه را در معرض خطر هسته‌اي قرار داده و صلح در خاورميانه را تهديد مي‌كند.

البته در پي اعمال فشار كشورهاي غربي ، بررسي پرونده اتمي اسراييل از دستور كار سال گذشته آژانس نيز خارج شد.

گفتني است، يوكيو آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در اوايل روي كارآمدنش ، خواستار پيوستن اسراييل به معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي(ان.پي.تي) و بازديد از زرادخانه هسته‌اي اين رژيم توسط آژانس شد.

آمانو در آن زمان با ارسال نامه‌اي به كشورهاي عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواستار ارائه پيشنهاد براي چگونگي واداشتن اسراييل به امضاي پيمان ان.پي. تي شد.

با برگزاري كنفرانس بازنگري ان پي تي و اعتراض شديد سفرا و نمايندگان عضو جنبش عدم تعهد و كشورهاي عربي در آژانس به سلاح هاي اتمي رژيم صهيونيستي، اين موضوع وارد فاز جديدي شد.

گفتني است مجمع عمومي سازمان ملل متحد از سال 1994 تا سال 2011 هر سال با صدور قطعنامه‌اي از اسراييل خواسته است تا به ان‌پي‌تي پيوسته و از «چارچوب اساسنامه و مقررات پادماني» آژانس تبعيت كند.

آژانس نيز از سال 1987 تا سال 1991 (پنج سال مداوم) و همچنين در سال 2009 با صدور قطعنامه، درخواست مشابهي را مطرح كرده است.

در كنفرانس بازنگري در ان پي تي در سال 2010 نيز اعضاي آژانس به اتفاق آراء خواستار برگزاري كنفرانس تشكيل خاورميانه عاري از سلاحهاي هسته اي در سال 2012 شدند كه با اعمال فشار آمريكا اين كنفرانس برگزار نشد.

گفتني است عليرغم درخواست مكرر جامعه بين المللي، رژيم صهيونيستي با اطمينان از حمايت برخي از اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد نه به معاهده عدم گسترش سلاح هاي هسته اي پيوسته و نه تاسيسات هسته اي مخفي خود را تحت پادمان كامل آژانس قرار داده است.

مديركل آژانس نيز در گزارش خود تصريح كرده است: همه كشورهاي منطقه خاورميانه بغير از اسراييل عضو معاهده عدم گسترش سلاحهـاي هسته اي مي باشند و متعهد شده اند پادمان جامع آژانس را بپذيرند.

رضا نجفي سفير و نماينده ايران در آژانس در واكنش به اعمال فشار آمريكا و چند كشور غربي بر اعضاي آژانس براي جلوگيري از تصويب قطعنامه عليه رژيم صهيونيستي تصريح كرد كه اين رويكرد نشان مي دهد كه كشورهاي غربي به آن چه كه ادعا مي كنند يعني مخالفت با سلاح هاي هسته اي، پايبند نيستند.

پنجاه و هفتمين اجلاس سالانه آژانس كه از روز دوشنبه در وين آغاز شده بود امروز جمعه به كار خود پايان داد.

اروپام 1344