آبيدر به عنوان اثر ملي و منطقه نمونه گردشگري، بيشتر حفاظت شود

سنندج - اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان با اشاره به آتش سوزي هفته گذشته كوه آبيدر سنندج، در بيانيه اي خواستار حفاظت و توجه بيشتر از اين منطقه نمونه گردشگري و اثر ملي شد.

به گزارش ايرنا، در اين بيانيه كه روز شنبه در اختيار ايرنا قرار گرفت، آمده است: با توجه به اهميت كوه آبيدر به عنوان پديده طبيعي و فرهنگي، تدبيري مناسب جهت جلوگيري از بروز چنين حوادث و يا مهار آتش سوزي در حداقل زمان قبل از فراگير شدن شعله‌هاي آن به ساير نقاط اتخاذ شود تا بتوانيم در آينده شاهد آبيدر زيبا و سرسبز بر فراز شهر زيبا و فرهنگي سنندج باشيم.

در ادامه اين بيانيه آمده است: آتش‌سوزي وسيع غروب يكشنبه 24 شهريور در منطقه نمونه گردشگري آبيدر موجب از بين رفتن طبيعت و چشم‌انداز زيباي كوه آبيدر و زيان طبيعي به گونه‌هاي گياهي و درختي و همچنين مكدر شدن خاطر قاطبه مردم استان و كشور به علت تعلقات روحي به اين كوه كه قسمت اعظم اوقات فراغت مردم و گردشگران در آن سپري مي‌گردد، شده است.

در ادامه متن اين بيانيه آمده است: آبيدر به عنوان اولين و مهمترين منطقه نمونه گردشگري استان كردستان در رديف آثار طبيعي در ميراث ملي ثبت شده و اين كوه نه تنها به عنوان يك پديده طبيعي مورد علاقه مردم، بلكه داراي جايگاه فرهنگي خاص بوده و منبع الهام شاعران و نويسندگان استان و شهر سنندج است.

ميراث فرهنگي كردستان در ادامه بيانيه خود آورده است: ارزش كوه آبيدر در سال هاي اخير به عنوان قدمگاه رهبر معظم انقلاب افزايش يافته است و چه بسا هر گونه كوتاهي در قبال حفاظت آن، موجب زيان هاي جبران ناپذير به طبيعت زيباي اين كوه و خاطر مردم فرهنگ دوست سنندج و استان مي‌گردد.

در پايان اين بيانيه حفاظت و نگهداري از كوه آبيدر به عنوان تكليف الهي انساني نام برده شده و همگان به حفاظت از اين موهبت الهي دعوت شده اند.ك/3

7346/533