به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «جعفر توفیقی» روز یكشنبه در مراسم جشن آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه فرهنگیان گفت: تا زمانی كه در وزارت علوم باشم همه تلاشم این است تا از دانشگاه فرهنگیان حمایت و پشتیبانی كنم.
وی نیروی انسانی را منشأ همه تحولات دانست و تصریح كرد كه این سرمایه در وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی شكل میگیرد.
توفیقی با بیان اینكه در هر كشور علم و اقتصاد دارای اولویت است، بیان داشت: اقتصاد بدون علم درست نمیشود، هیچ گرهای بدون علم باز نمیشود و افتخار میكنیم در نهادهای مرتبط با علم و دانش فعالیت می كنیم.
سرپرست وزارت علوم ادامه داد: علم آموزی فرآیند یكپارچهای است كه از آموزش و پرورش تا دانشگاه ادامه دارد و ریشه همه تحولات را باید در آموزش و پرورش جستجو كرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی دارای تعابیر متعالی هستند و كشور ما از نظر سند، بی نیاز است و برهمین اساس، باید در دانشگاه و آموزش عالی به دنبال خردورزی، آزاداندیشی و نواندیشی كه موتور توسعه كشور به شمار می آید باشیم.
وی با بیان اینكه تعابیر این اسناد بالادستی، چهرهای دیگر از دانشگاه و آموزش و پرورش را میطلبد و با یك روال سنتی معقول به این اهداف نخواهیم رسید، خاطرنشان كرد: دنیای امروز دارای پیچیدگیهای زیادی است و جهانیشدن بسیاری از معادلات را بههم ریخته، بنابراین باید یك نفر را تربیت كنیم كه ضمن اینكه دانش تخصصی خوبی دارد دارای بینشهای متعدد باشد.
به اعتقاد توفیقی، نظامی كه به دنبال تحول، سرآمد شدن و مرجعیت علمی دنیا است باید نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش خود را متحول كند.
وی بر لزوم تربیت افرادی كه به لحاظ درونی به یك بینش متعالی دست یافته اند به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی تاكید كرد و گفت: باید ایمان در افراد درونی شده باشد و توسعه اقتصادی با علم انسانهای كارآفرین و با مهارت را میطلبد.
توفیقی تصریح كرد كه در تربیت معلم باید یك نهضت راه بیاندازیم چراكه رمز موفقیت آموزش در گرو معلم است.
سرپرست وزارت علوم از معلم، محتوای كتابهای درسی و روشهای یادگیری به عنوان سه ركن اساسی در وزارت علوم و آموزش و پرورش یاد كرد و گفت: متاسفانه محتوای درسی و شیوههای آموزشی در آموزش عالی دارای ایراداتی است كه باید با توجه به پتانسیلی كه وجود دارد این مشكلات حل شود.
فراهنگ**1055**1588
سرپرست وزارت علوم :
شیوه های سنتی آموزش عالی و آموزش و پرورش پاسخگوی نیازهای آینده نیست
۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۴۴
کد خبر:
80826613
تهران - سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه شیوه های تدریس سنتی در آموزش عالی و آموزش و پرورش پاسخگوی نیازهای آینده نیست، افزود: محتوای درسی و شیوههای آموزشی در آموزش عالی دچار مشكل است كه باید برطرف شود.