۶ مهر ۱۳۹۲، ۸:۳۳
کد خبر: 80834962
T T
۰ نفر

برداشت آفتابگردان در سنقروكليايي آغاز شد

۶ مهر ۱۳۹۲، ۸:۳۳
کد خبر: 80834962
برداشت آفتابگردان در سنقروكليايي آغاز شد

كرمانشاه - مديرجهاد كشاورزي سنقروكليايي گفت: برداشت آفتابگردان از سطح بيش از سه هزار هكتار از اراضي اين شهرستان آغاز شد.

به گزارش ايرنا، 'محمدقاضي هرسيني' روز شنبه افزود: متوسط عملكرد آفتابگردان توليدي در سنقروكليايي دو تا سه تن در هكتار است و پيش بيني مي شود امسال حدود 9 هزار تن تخمه سنقري توليد شود.

وي اظهار كرد: آفتابگردان توليدي سنقر از نوع آجيلي و مطبق است كه با توجه به اقليم سرد و معتدل شهرستان و تفاوت دمايي زياد بين شب و روز، عملا ذخيره سازي مواد موثر و معطر در دانه آفتابگردان توليدي در اين شهرستان بيش از ساير مناطق كشت شده آن مي باشد كه اين امر سبب مي شود تا طعم، مزه و بوي محصول توليدي سنقروكليايي از كيفيت خيلي خوبي برخوردار باشد.

مدير جهاد كشاورزي سنقروكليايي افزود: قسمتي از محصول توليدي اين شهرستان در كارگاه هاي سنتي تخمه پزي فرآوري شده و قسمت عمده آن به اقصي نقاط كشور ارسال مي شود.

قاضي افزود: معروفيت تخمه سنقري سبب شده تا در بسياري از مناطق، آفتابگردان آجيلي را به نام تخمه سنقري به مشتريان عرضه كنند.

وي با بيان اينكه به موازات تاسيس دانشكده كشاورزي در سنقروكليايي مقرر شده، پژوهشكده كشاورزي نيز در اين شهرستان راه اندازي شود، گفت: در صورت راه اندازي اين پژوهشكده ثبت ژنتيكي آفتابگردان توليدي سنقر انجام خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به پتانسيل هاي ژنتيكي موجود در ارقام محلي آفتابگردان سنقري، زمينه براي تحقيق، مطالعات تعيين صفات و بهبود عملكرد اين محصول با ارزش توسط محققين و دانشجويان علاقه مند فراهم شود.

برداشت آفتابگردان شهرستان سنقروكليايي تا نيمه دوم مهر ماه ادامه دارد.

567