۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۵
کد خبر: 80840207
T T
۰ نفر
جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین میزبان هنرمندان داخلی وخارجی است

گرگان - دبیر هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین گفت: این جشنواره كه در استان گلستان در حال برگزاری است میزبان هنرمندان داخلی و 25نفر از هنرمندان كشورهای همسایه و فارسی زبان است.

به گزارش ایرنا، هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین شامگاه دوشنبه با حضور هنرمندان خارجی و داخلی و جمعی از مسوولین در محل نمایشگاه های بین المللی استان گلستان در گرگان گشایش یافت.

'قربان عباسی' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: 250 غرفه نمایشگاهی درفضای باز و بسته شامل صنایع دستی داخلی و خارجی، سوغات، جاذبه های گردشگری استان ها، سیاه چادر، آلاچیق دراین جشنواره محصولات خود را ارائه داده و آداب و رسوم و ویژگی های فرهنگی اقوام ایرانی را در معرض دید قرار داده است.

به گفته وی موسیقی محلی و آیینی اقوام ایرانی نیز با حضور20 استان در حاشیه این نمایشگاه و جشنواره اجرا می شود.

عباسی افزود: در این جشنواره 175 غرفه برای ارائه محصولات فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تدارك دیده شده و نمایشگاه جاذبه های گردشگری و روستاهای هدف گردشگری استان ها با حضور 20 استان برگزار شده است.

دبیر هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین گفت: در این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با حضور هنرمندان كشورهای همسایه و فارسی زبان شامل افغانستان، تركمنستان، عراق و پاكستان نیز گشایش یافته است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان گفت: در این نمایشگاه 20غرفه به ارائه صنایع دستی این كشورها اختصاص یافته است.

دبیر هفتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین ادامه داد: این جشنواره بستر مناسبی برای شناسایی سنن، آداب و رسوم زیبای همه اقوام ایرانی محسوب می شود.

وی یاداور شد: این هفتمین بار است كه استان گلستان وشهرستان گرگان میزبان جشنواره اقوام ایران‌ زمین می شود و این برنامه به عنوان یك برنامه ملی در تقویم جهان قرار گرفته است.

به گفته وی، نخستین جشنواره فرهنگ اقوام ایران‌زمین سال 1384 برگزار شد و از آن پس در تقویم مناسبت‎های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری كشور این جشنواره به نام گلستان ثبت شده است.

وی تاكید كرد كه تلاش می‎شود میزبان خوبی برای قومیت‎ها و فرهنگ‎های مختلف در استان زیبای گلستان باشیم.

دبیر هفتمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین گفت:‌ در آیین پایانی جشنواره كه روز پنجشنبه برگزار می شود، مسوولان كشوری سازمان میراث فرهنگی و 36سفیر و كاردار كشورهای هدف گردشگری، همسایه و فارسی زبان حضور می یابند.

به گفته وی، نمایندگان خارجی این جشنواره از كشورهای سوئد، مكزیك، كومور، فیلیپین، بحرین، تونس، كویت، مالزی، اكوادور، موریتانی، جمهوری گینه، سیرالئون، یمن، فنلاند، اوگاندا، نیجریه، قرقیزستان، امارات، مصر، زیمبابوه، غنا، پاكستان، فلسطین، سریلانكا، قزاقستان، سومالی، اندونزی، ژاپن، بلغارستان، برونئی، ساحل عاج و ازبكستان هستند.

هفتمین جشنواره بین‎المللی اقوام ایران‌زمین از هشتم مهر در گلستان آغاز شد و تا یازدهم این ماه در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی استان گلستان برای بازدید عموم دایر است.

601/508
۰ نفر