۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۰:۰۵
کد خبر: 80846686
T T
۰ نفر
دولت بنگاههاي اقتصادي واقعي را مورد حمايت قرار دهد

ساري- نمايندگان تشكل ها و انجمن هاي توليد و صنعتي مازندران بر لزوم حمايت از بنگاهاي اقتصادي واقعي تاكيد كردند و گفتند: تمامي دولت ها حمايت از واحد هاي صنعتي و توليد را مطرح كرده اند اما حمايت از بنگاهاي اقتصادي واقعي ضروري است.

به گزارش ايرنا ،شماري از مديران تشكل ها و انجمن هاي اقتصادي عصر شنبه در كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري مازندران افزودند: مصاديق حمايت هاي دولت در قالب پرداخت تسهيلات به بنگاهاي اقتصادي غير واقعي به وفور وجود دارد.

آنان اظهار داشتند: شناسايي بنگاههاي اقتصادي و كارفرمايان واقعي براي حمايت دولت مهم و ضروري است.

' داريوش هندويي' نايب رييس خانه صنعت و معدن ايران و رييس خانه صنعت و معدن مازندران گفت: آمار اشتغال با واقعيت هاي جامعه مطابقت ندارد ، زيرا وجود بيكاران فارغ التحصيل در هر يك از خانواده هاي استان نشانه غير واقعي بودن آمار اشتغال ايجاد شده در چند سال اخير است.

وي با بيان اينكه آمايش سرزميني براي سرمايه گذاري و اشتغالزايي در مازندران متفاوت با ديگر استانهاي كشور است ، بيان داشت: مازندران با اقليم كوهستان ، دشت ، دريا و جنگل نياز به آمايش سرزميني متناسب با اين شرايط دارد.

هندويي به وجود چالش هاي سر راه صاحبان ايده و كارآفرين و سرمايه گذاران استان اشاره كرد و ادامه داد: آموزش متناسب با نيازهاي واحد هاي توليدي نيز ضروري است.

' حمزه درواري ' رئيس كانون كارفرمايان استان مازندران با اشاره به اينكه بنگاهاي اقتصادي بار اصلي اشغالزايي را به دوش مي كشند ، گفت: تا زماني كه چارچوب مشخصي براي حمايت از واحد هاي توليد و صنعتي واقعي تعيين نشود ، دولتمردان اين دوره نيز نمي توانند كمك و حمايت صحيحي را داشته باشند.

وي با اشاره به اهميت اين نكته كه كدام واحد توليدي و صنعتي و كارفرما بايد مورد حمايت قرار بگيرد ، اظهار داشت: ظرفيت شناسي درستي از سوي دستگاهاي دولتي صورت نشده است.

درواري ادامه داد: تشكل ها و انجمن هاي اقتصادي استان مازندران به عنوان صاحبان بنگاههاي اقتصادي مي توانند كارفرمايان واقعي را به درستي شناسايي و معرفي كنند ، خاطر نشان كرد: بنگاهاي اقتصادي آمادگي همكاري را دولت را در چگونگي حمايت زا واحد هاي توليد و صنعتي واقعي را دارند.

' عبداللهي ' معاون اقتصادي اداره كل اطلاعات مازندران گفت: هنوز تعريفي صحيحي از اشتغال پايدار نشده است.

وي با بيان اينكه وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتمايع بايد فرمت جديدي از ايجاد فرصت شغلي را براي دستگاههاي دولتي تدوين كند ، بيان داشت: آمار اشتغالزايي با تعداد بيكاران استان مازندران مطابقت و همخواني ندارد.

وي به طرح اشتغال خانگي اشاره كرد و گفت: بيشتر آمار اشتغالزايي خانگي نادرست و تسهيلات در جاهاي ديگر هزينه شده است.

' غلامرضا عشريه ' رئيس اتاق بازرگاني ، صنعت و معدن و كشاورزي مازندران بر لزوم اشتغال پايدار تاكيد كرد و گفت: حفظ و صيانت از شغل موجود در استان مهمتر از ايجاد اشتغالزايي جديد است.

وي با اشاره به اينكه بيشتر واحد هاي صنعتي و توليدي مازندران به دليل مشكلات نقدينگي در صدد تعديل نيروهاي كارگري هستند ، افزود: منكر پرداخت معوقات به بانك ها نيستيم اما فشار مضاعف بانك ها سبب شد تا كارفرمايان تصميم به اخراج كارگران بگيرند.

عشريه ادامه داد: با توجه به اينكه دولت يازدهم در حال بررسي چگونگي حمايت از واحد هاي توليد وصنعتي واقعي است ، بيان داشت: انتظار مي رود تا مسوولان ارشد استان بانك ها را براي تعامل بيشتر ترغيب كنند.

' رضا آزادي كناري' مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري مازندران با بيان اينكه 45درصد از جمعيت سه ميليون 100هزار نفري استان را روستاييان تشكيل مي دهند ، گفت: احيا روستاها مي تواند عمده مشكلات بيكاري استان را حل كند.

وي به وجود 200هزار هكتار اراضي شيب دار در استان مازندران اشاره كرد و گفت: اگر مشكل كمبود آب در اين اراضي حل شود ، شمار زيادي از فارغ التصيلان رشته كشاورزي بيكار مشغول به كار خواهند شد.

وي به اهميت گردشگري روستايي مازندران اشاره كرد و بيان داشت: هنوز اين بخش از فعاليت اقتصايد استان توجه نشده است.

'احمد اصغري' نايب رييس اتاق اكو ( سازمان همكاري هاي اقتصادي )ايران و عضو هيئت رئيسه استق بازرگاني مازندران گفت: كارخانه هاو واحد هاي توليد استان با كمتر از 30 درصد ظرفيت مشغول هستند كه با حمايت آن مي توان شمار زياي از جوانان بيكار را مشغول كرد.

وي به اهميت توليدات محصولات كشاورزي مازندران و صادرات آن به 10 كشورعضو اكو اشاره كرد و افزود: اين كشور بازار مناسبي بريا صادرات توليدات مازندران هستند.

وي اعزام هيئت هاي اقتصادي مازندران به كشورهيا عضو اكو و پذيرش آنان به استان و همچنني برگزاير نمايشگاهاي بين المللي با اصغري صادرات محصولات كشاورزي مازندران را از راهكارهاي رونق اقتصادي استان دانست و بيان داشت: كيفي سازي محصولات و بسته بندي براي صادرات محصولات كشاورزي بسيار مهم است كه اين مقولات در استان مورد توجه قرار دارد.

'باب الله نوري' دبير شوراي هماهنگي بانك هاي مازندران در كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري مازندران با ارايه آماري از منابع و مصارف استان گفت: از 112هزار ميلارد تومان منابع استاني 154هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده كه نسبت مصرف به منبع 143درصد بيشتر است.

وي با بيان اينكه اين آمار نشان دهند همكاري بانك ها با توليد كنندگان و صاحيبان بنگاههاي اقتصادي استان است، اظهار داشت: رشد 31درصدي مطالبات بانكهاي مازندران در شش ماهه سال جاري ،نگران كننده است.

' علي بابايي كارنامي ' مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي مازندران به ايجاد 14هزارو 540 فرصت اشتغال به جزه بخش ساختمان در شش ماهه سال جاري اشاره كرد و گفت: هر چند اين آمار با تعريف اشتغال پايدار منافات دارد اما اين آمار بر اساس مرمت مشخص شده وزارتخانه است كه دستگاهاي اجرايي آن را ارايه كردند.

وي افزود: شغل پايدار از نظر اداره كل تعاون ، كار و رفاه اجتماعي گرفتن 602هزار تومان حقوق و بيمه كامل است كه به نظر مي رسد اين آمار اشتغال چنين ويژگي نداشته باشد.

وي از تدوين سند توسعه اشتغال مازندران خبر داد و گفت: اين سند به صورت استان و شهرستاني تهيه شده است.

بابايي با بيان اينكه بر اساس برنامه پنجم توسعه ، تا پايان برنامه 155هزار شغل در استان بايد ايجاد شود ، گفت: در حال حاضر نرخ بيكاري 4/9است كه تا پايان برنامه پنجم بايد به كمتر از شش درصد برسد.

وي نرخ بيكاري جوانان مازندران را حدود 31 درصد عنوان كرد و گفت: نرخ مشاركت اقصتادي در استان نيز حدود 40 درصد است.ك/4

2585/402