مشكلات مالی مهمترین دغدغه هنرمندان تئاتر سیستان و بلوچستان است

زاهدان - كارگردان فعال در حوزه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان گفت: مشكلات مالی و حمایت محدود مسوولان استانی از مهمترین دغدغه های هنرمندان فعال در عرصه تئاتر استان است.

'علی جامی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود استقبال زیاد جوانان سیستان و بلوچستان از هنر تئاتر اما این هنر در استان بسیار غریب واقع شده است و مسوولان فرهنگی برای گسترش زیرساخت این عرصه كمترین فعالیت را دارند.

وی اظهار داشت: تداوم مشكلات مالی در بین هنرمندان عرصه تئاتر، این هنر را در موضع ضعف قرار داده و بعید به نظر می رسد تا جشنواره تئاتر استانی سال آینده سیستان و بلوچستان اثر نمایشی شاخصی ارائه شود.

كارگردان نمایش سرگذشت غم انگیز یك جن گیر با اشاره پایین بودن سطح كارهای ارائه شده در جشنواره تئاتر سیستان و بلوچستان گفت: نبود امكانات لازم و همكاری نداشتن مسوولان فرهنگی باعث كاهش چشمگیر در میزان علاقه مندی به این هنر شاخص در شهرستان های استان شده است.

جامی ادامه داد: در جشنواره امسال تئاتر سیستان و بلوچستان از بین هفت اثر به نمایش در آمده فقط دو اثر مربوط به ایرانشهر و زابل بود كه این خود نشان دهنده كمرنگ شدن فعالیت هنرمندان شهرستان های استان در زمینه هنرهای نمایشی است.

وی با تقدیر از اجرای طرح شناسنامه دار شدن گروه های تئاتر افزود: اجرای این طرح در سیستان و بلوچستان نقش مهمی در جذب بودجه مستقل برای تولیدات هنرمندان بومی استان داشته است.

این فعال عرصه هنرهای نمایشی بیان كرد: در صورت حمایت دلسوزانه مسوولان استانی از هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان امكان تولید نمایشنامه های بسیار شاخص برای اجرا در جشنواره های ملی و بین المللی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینكه در چند سال اخیر توجه ویژه به ساخت نمایشنامه با مضمون بومی و قومی در سراسر كشور شده است گفت: هنرمندان استان نیز علاقه زیادی به ساخت تئاترهایی با این مضمون دارند اما با توجه به تعداد زیاد بازیگران در این گونه اثرهای نمایشی با مشكلات مالی زیادی برای پرداخت حقوق به بازیگران این نمایش ها روبرو هستند.

این هنرمند از مسولان فرهنگی سیستان و بلوچستان خواست كارگاه های آموزشی بلند مدت با دعوت از اساتید برجسته در زمینه هنرهای نمایشی برای به روز رسانی سطح آگاهی هنرمندان رشته تئاتر استان برگزار كنند.

بیست و سومین جشنواره تئاتر استانی سیستان و بلوچستان اواخر هفته گذشته به مدت سه روز در فرهنگسرای جوان زاهدان برگزار شد. ك/3

7307 / 653