۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۰
کد خبر: 80848594
T T
۰ نفر
قانون اصلاح قانون نظام صنفی كشور ابلاغ شد

تهران- قانون اصلاح قانون نظام صنفی كشور كه در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است، از سوی رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

بر این اساس این قانون، از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون نام « مجمع امور صنفی» به « اتاق اصناف شهرستان» ، نام « مجمع امور صنفی مركز استان » به « اتاق اصناف مركز استان » و نام «شورای اصناف كشور » به « اتاق اصناف ایران » تغییر می یابد.

بر اساس اصلاحات تبصره ماده (2) این قانون، صنوفی كه قانون خاص دارند از شمول این قانون مستثنی هستند و قانون خاص قانونی است كه بر اساس آن نحوه صدور مجوز فعالیت، تنظیم و تنسیق امور واحدهای ذی ربط، نظارت، بازرسی و رسیدگی به تخلفات افراد و واحدهای تحت پوشش آن به صراحت در متن قانون مربوطه معین می شود.

بر اساس اصلاحات تبصره(2) ماده(3) این قانون، اماكنی كه واجد شرایط لازم جهت استقرار چند واحد صنفی باشند، می‌توانند به عنوان محل ثابت كسب توسط یك یا چند فرد صنفی پس از اخذ پروانه كسب از اتحادیه یا اتحادیه‌های ذیربط مورد استفاده قرار گیرد.

بر این اساس آیین‌نامه اجرایی این تبصره به وسیله دبیرخانه هیات عالی نظارت با همكاری اتاق اصناف ایران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.

بر اساس اصلاحات ماده(4)، صنف، عبارتست از آن گروهی از افراد كه طبیعت فعالیت آنان از یك نوع باشد. صنوف مشمول این قانون، با توجه به نوع فعالیت آنها به دو گروه تولیدی ـ خدمات فنی و توزیعی ـ خدماتی تقسیم می‌شوند.

طبق اصلاحات ماده(5) این قانون و الحاق دو تبصره به آن، پروانه كسب، مجوزی است كه طبق مقررات این قانون به منظور شروع و ‌ادامه كسب و كار یا حرفه به صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله كسب معین داده می شود همچنین پروانه كسب موقت تنها برای یكبار صادر می شود. مدت اعتبار پروانه كسب موقت یك سال و پروانه كسب دائم پنج سال است.

اتحادیه صنفی مكلف است با انقضای مدت اعتبار پروانه كسب، اخطاریه یك ماهه برای تبدیل پروانه موقت به پروانه دائم یا تمدید پروانه دائم صادر كند و در صورت عدم تبدیل یا تمدید پروانه، واحد صنفی در حكم واحد بدون پروانه تلقی می شود.

بر اساس اصلاحات ماده(8)، اتاق اصناف شهرستان، اتاقی متشكل از روسای اتحادیه های صنفی هر شهرستان برای انجام وظایف و مسئولیت های مقرر در این قانون است.

همچنین تبصره(1) ماده(12) قانون حذف و تبصره های (3) و(5) اصلاحی می شود كه بر این اساس، صدور بیش از یك پروانه برای هر فرد صنفی واجد شرایط قانونی برای یك یا چند محل كسب به ظرط معرفی مباشر، بر اساس آیین نامه اجرایی موضوع این ماده بلامانع است.

به گزارشروز دوشنبه ایرنا از به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، طبق این قانون در صورت عدم فعالیت بیش از شش ماه واحد صنفی بدون اطلاع اتحادیه مربوطه یا تغییر محل كسب یا نوع فعالیت توسط صاحب پروانه كسب یا واگذاری محل صنفی دارای پروانه كسب به غیر، اتحادیه موظف است پس از اخطار 15 روزه به واحد صنفی مزبور پروانه كسب را ابطال كند.

سیام**9250**1478
۰ نفر