۱۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۰
کد خبر: 80855108
T T
۰ نفر

گردباد ناری فیلیپین را در نوردید

۱۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۰
کد خبر: 80855108

كوالالامپور - سازمان هواشناسی فیلیپین روز جمعه در هشداری اعلام كرد: توفان و گردباد سهمگین 'ناری' مناطق وسیعی از فیلیپین را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه خبر آسیا، سازمان هواشناسی فیلیپین اعلام كرد: این توفان و گردباد با افزایش سرعت خود به 160 كیلومتر در ساعت، از یك توفان گرمسیری به گردباد تبدیل شده است و احتمالا خسارات فراوانی را در مسیر حركت خود سبب می شود.

سازمان هواشناسی با بیان اینكه 'این توفان سواحل شرقی جزیره لوزون در شمال فیلیپین را تحت تاثیر قرار خواهد داد'، گفت: دهها میلیون نفر از ساكنان این منطقه در معرض آسیب قرار دارند.

لوزون بزرگترین جزیره فیلیپین است و یكی از سه مجمع‌ الجزایر اصلی در شمال این كشور است. جزایر میندانائو در جنوب و 'ویسایا' در مركز فیلیپین دیگر جزایر اصلی این كشور هستند.

مجمع ‌الجزایر لوزون از هفت هزار و 107 جزیره تشكیل و 109 هزار و 965 كیلومتر مربع مساحت دارد و نزدیك به 50 درصد از جمعیت 96 میلیون نفری فیلیپین در این جزیره ساكن هستند. مانیل، پایتخت فیلیپین نیز در این جزیره واقع است.

در اطلاعیه سازمان هواشناسی فیلیپین از ساكنان این مناطق خواسته شده است از خانه های خود خارج نشوند و در مناطق امن پناه بگیرند.

مقامات هواشناسی فیلیپین همچنین اعلام كردند: این توفان سهمگین می تواند موجب بارش باران و وقوع سیل در مانیل پایتخت این كشور شود.

بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی در فیلیپین، این گردباد فردا - شنبه - از غرب این كشور خارج می شود.

سالانه حدود 20 گردباد و توفان در فاصله ماه های ژوئن تا اكتبر - خرداد تا آبان - در فیلیپین رخ می دهد.

وقوع توفان و گردباد باعث بارش باران در فیلیپین و در پی آن جاری شدن سیل می شود.

یكی از سیل های مخرب اخیر در سال 2009 در پایتخت فیلیپین رخ داد كه در اثر آن حدود 460 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 80 درصد از شهر مانیل به زیر آب رفت.

در توفان 'یوساگی' نیز كه در ماه گذشته میلادی در فیلیپین رخ داد، دست كم 30 نفر كشته شدند.

آساق**د.م**1545**1337