۲۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۴
کد خبر: 80859898
T T
۰ نفر

قزوين- كارشناس مبارزه به بيماري هاي مركز بهداشت شهرستان آبيك با بيان اينكه تمام انسان ها در خطر آلودگي به ميكروب سل هستند، گفت: اما سابقه تماس با بيمار خلط مثبت به ويژه در كودكان و افراد بالغ، ابتلاي به بيماري سل را تقويت مي كند.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قزوين كه روز دوشنبه به ايرنا نمابر شده است'محمد نريماني' افزود: بيماري سل در مناطقي كه سطح بهداشت پايين و رژيم غذايي ناكافي و نامناسب دارند بيشتر ديده مي شود.

وي با بيان اينكه عامل اين بيماري خصوصيات ويژه اي دارد كه باعث دوام و بقاء آن در طول قرن ها شده است اضافه كرد: اين ميكروب در هنگام سرفه، عطسه، يا صحبت كردن شخص مبتلا به سل ريوي به صورت ذرات ريزي وارد هوا مي‌شود كه اين هوا براي افراد سالم آلوده كننده مي باشد.

نريماني، سرفه مداوم بيش از دو هفته، خلط (ممكن است خوني باشد)، كاهش وزن، تعريق شبانه، تب خفيف و طولاني، تنگي نفس، خستگي زودرس و ضعف عمومي را به عنوان مهمترين علائم ابتلاي به سل ريوي معرفي كرد و ادامه داد: بهترين و ساده ترين راه تشخيص بيماري سل ريوي در افراد مبتلا، انجام آزمايش خلط در سه نوبت مجزا و مشاهده آن زير ميكروسكوپ است.

به گفته وي نمونه‌گيري براي انجام اين آزمايش، در تمامي مراكز بهداشتي ـ درماني، پايگاه هاي بهداشت شهري و خانه هاي بهداشت روستايي به طور رايگان انجام مي‌شود.

نريماني خاطرنشان كرد: عكس برداري قفسه سينه بيمار مبتلا به سل توسط اشعه ايكس، آزمون توبركولين، راديوگرافي سينه و نمونه برداري بافتي به عنوان روش هاي تكميلي تشخيصي اين بيماري مي باشند.

كارشناس مبارزه با بيماري هاي مركز بهداشت شهرستان آبيك افزود: درمان بيماري سل در سيستم بهداشتي تحت نظر پزشك مسوول سل هر شهرستان و با همكاري يك مراقب بهداشتي به مدت شش ماه، به صورت رايگان انجام مي‌شود كه در صورت همكاري كامل بيمار، بيماري به خوبي درمان مي شود و در غير اين صورت ممكن است موجب مرگ بيمار و آلودگي اطرافيان شود.

7388/ 614