۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸
کد خبر: 80861164
T T
۰ نفر

عرفه روز عفو و رحمت بي پايان الهي

۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸
کد خبر: 80861164
عرفه روز عفو و رحمت بي پايان الهي

همدان- نهم ذي الحجه روز نيايش، بخشيده شدن گناهان و روز عفو الهي است و در اين روز حق تعالي بندگان خويش را به عبادت و اطاعت خود دعوت كرده و سفره جود خود را براي آنها گسترانيده است.

به گزارش ايرنا نهم ذيحجه ‏روز عرفه ناميده شده و روز بازگشت به سوي پرودگار لقب گرفته است ،روزي كه نااميدي از درگاه خدا رخت برمي بندد و خداوند گناهان انسان ها را مي بخشد و قلم عفو را بر روي گناه بندگان خود مي كشد.

روز عرفه و عيد قربان دو مناسبت مهم از مناسك حج هستند كه درس ها و پندهاي بسياري براي مومنين به همراه دارند و فرصتي مغتنم براي ارتباط معنوي با خداوند محسوب مي شوند.

روز عرفه فرصتي براي جبران بر عدم درك ليله القدر است و زيارت امام سوم شيعيان در اين روز بسيار توصيه شده است.

مدير كل اوقاف و امور خيريه استان همدان در اين باره به خبر نگار ايرنا گفت: دعاي امام حسين (ع) در روز عرفه از مهم ترين اعمال اين روز است كه پس از نماز ظهر و عصر در امامزادگان استان همدان قرائت مي شود.

حجت الاسلام 'محمد صالحي' گفت: سالار شهيدان در اين روز با خواندن دعا از سرزمين عرفات خارج و مناسك حج را براي اجراي دستورات خدا و نبي مكرم اسلام (ص)، احياي دين، امر معروف و نهي از منكر و مبارزه با ظلم و بي عدالتي و فساد در جامعه اموي پايان بخشيد.

وي گفت: امام حسين (ع) با اين عمل پيام بزرگي به بشريت داد كه عبادت فقط به صرف نماز خواندن، حج و دعا كردن نيست بلكه عبادت به معناي شناخت و معرفت صحيح از دين و دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم است.

وي يادآور شد: امر معروف و نهي از منكر يكي از مصاديق مهم تكليف يك مومن است ‌و تا وقتي كه اين فريضه مهم الهي در جامعه احيا نشود دين خدا احيا نمي شود.

معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه استان همدان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: آيين پرفيض دعاي عرفه ظهر امروز همچون سنوات قبل و با شور و شكوه خاصي و با حضور اقشار مختلف مردم در 32 بقعه متبركه استان برگزار مي شود.

حجت الاسلام 'حسين قبادي ' تصريح كرد: همه تمهيدات براي برگزاري باشكوه اين مراسم در جوار امامزادگان استان صورت گرفته و ظرفيت ها و امكانات بكار گرفته شده است.

وي افزود: اوقاف و امور خيريه همدان در دهه ولايت و امامت برنامه هاي ويژه اي پيش بيني كرده كه برگزاري دعاي عرفه در سطح امامزادگان و بقاع متبركه شاخص ، برگزاري نماز عيد قربان در امامزادگان شاخص و برگزاري دعاي كميل و ندبه در امامزادگان شاخص از جمله اين برنامه هاست.

قبادي گفت: نماز عيد قربان ساعت هفت صبح روز عيد در امامزاده عبدالله همدان، امامزاده محمد نهاوند، امامزاده ابراهيم تويسركان، امامزاده ذوالفقار كبودراهنگ و امامزاده عبدالله ملاير برگزار خواهد شد.

وي همچنين از برگزاري جشن «ولايت علوي اكمال دين نبوي» در روز عيد غدير خبر داد و اضافه كرد: به مناسبت فرا رسيدن دهه ولايت اين جشن در 15 بقعه متبركه استان در روز عيد غدير با حضور اقشار مذهبي مردم برگزار خواهد شد.

وي افزود: اين جشن شامل مديحه سرايي، شعر خواني، برپايي نمايشگاه، تجليل از سادات خادم است.

7529/576