۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۱۱
کد خبر: 80861852
T T
۰ نفر
نابينايان نيازمند توجه هر چه بيشتر مسوولان هستند

دماوند – تهران بزرگ – مدير تنها مجتمع آموزشي استثنايي شهرستان دماوند گفت: نابينايان و معلولان نيازمند توجه هر چه بيشتر مسوولان هستند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا 'مهديه آسيايي' در گفت وگو با ايرنا به مناسبت روز جهاني نابينايان و عصاي سفيد، خواستار توجه ويژه مسوولان شهرستان و فرادستي در رفع نيازهاي دانش آموزان مدرسه البرز شهرستان دماوند شد.

وي افزود: كلاس نابينايان حدود چهار سالي از تاسيس آن مي گذرد و درگذشته نابينايان منطقه ناچار بودند براي تحصيل به تهران مراجعه كنند.

خانم آسيايي با بيان اينكه هم اينك شش نابينا در مجتمع آموزشي استثنايي البرز در حال تحصيل هستند، گفت: اين مجتمع به رغم داشتن 60 دانش آموز استثنايي، فاقد فضاي مناسب آموزشي و حياط استاندارد است.

وي تعداد دانش آموزان دختر را 27 نفر، همين تعداد پسر و شش نابينا عنوان كرد و افزود: اين دانش آموزان از شهرهاي بومهن، جاجرود، مناطق سربندان، آئينه ورزان و شهر دماوند به اين مجتمع مي آيند و هم اينك حدود 50 درصد هزينه سرويس آنها را اوليا بايد پرداخت كنند كه اين موضوع بر مشكلات والدين افزوده است.

خانم آسيايي بر ضرورت ايجاد محيط شاد و مناسب براي معلولان تاكيد كرد و افزود: به دليل كوچك بودن فضاي حياط مجتمع امكان برخي از فعاليت هاي شادي آفرين براي دانش آموزان ميسر نيست و عدم امكانات حتي بر شرايط آموزشي اين كودكان نيز تاثيري منفي مي گذارد.

وي گفت: به رغم كمبود فضا هم اينك ده كلاس در اين مدرسه داير است و 12 مربي و سه نيروي كادر در حال فعاليت هستند كه در صورت مساعدت مسوولان و فراهم شدن امكانات، قادر به ارائه برنامه هاي بهتر، بيشتر و جذب دانش آموز استثنايي در مقاطع متوسطه نيز خواهيم بود.

امير رضا رحماني، دانش آموز نابيناي اين مدرسه و فرزند يكي از جانبازان دوران هشت سال دفاع مقدس كه پس از بيست سال خداوند او را به والدينش عطا فرموده و از هوش بسيار بالايي برخوردار است، عامل تاسيس كلاس هاي نابينايان در اين مجتمع شده و علاوه بر تحصيل در كلاس هاي موسيقي نيز فعاليت دارد كه در صورت حمايت مسوولان قادر خواهد بود به مدارج عاليه علمي دست يابد.

مربيان و كادر اين مجتمع استثنايي با گلايه از مسوولان شهرستان و استاني به جهت عدم سركشي از اين مدرسه خواستار توجه هر چه بيشتر آنان شدند.

معاون توانبخشي بهزيستي شهرستان دماوند تعداد نابينايان شناسايي شده در شهرستان دماوند كه داراي پرونده هستند را 98 نفر اعلام كرد و افزود: تعداد 74 نفر از آنان با تشكيل كميسيون و ميزان معلوليت مستمري بگير هستند.

'طاهره بهاري' افزود: نابينايان شهرستان دماوند بيمه شده اند و از كمك هاي نقدي و غيرنقدي برخوردار هستند.

وي از جمله برنامه هاي فرهنگي براي معلولان را برگزاري اردوي زيارتي به مشهد مقدس در تاريخ 27 مهر ماه عنوان كرد.

معاون توانبخشي بهزيستي شهرستان دماوند گفت: نابينايان در صورت قبولي در كنكور تمامي هزينه تحصيلي تا مقطع دكتراي خود را مي توانند از بهزيستي دريافت كنند.

خانم بهاري برنامه هاي هفته نابينايان در شهرستان دماوند را تقدير از نابينايان موفق استاني در شهرستان و ادارات، برپايي نمايشگاه توانمندي نابينايان، نصب بنرهاي مرتبط با روز جهاني عصاي سفيد در مناطق پرتردد، ارائه خدمات توانبخشي رايگان به كليه نابينايان و خانواده هاي آنان و برگزاري مسابقات ورزشي و كتابخواني برشمرد.

وي نام روزهاي هفته عصاي سفيد را 'روز عصاي سفيد و سلامت و پيشگيري از نابينايي'، 'روز عصاي سفيد، آموزش و توانبخشي'، 'روز عصاي سفيد فناوري و تجهيزات نوين'، 'روز عصاي سفيد، فرد، خانواده و جامعه'، روز عصاي سفيد شناخت خودباوري و ايثارگري'، ' روز عصاي سفيد حقوق شهروندان و رفاه اجتماعي' و 'روز عصاي سفيد ورزش و فعاليت هاي فرهنگي و هنري' اعلام كرد.

تهرام/8128/1457/
۰ نفر