مزيت ترانزيتي چابهار در دولت تدبير و اميد در اولويت قرار گرفته است

چابهار - مديرعامل سازمان منطقه آزاد تجاري - صنعتي چابهار گفت: در دولت تدبير و اميد توجه به مزيت منحصربفرد ترانزيتي چابهار، در راستاي توسعه محور شرق كشور در اولويت قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومي اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان، حامد علي مباركي شنبه در نشستي با مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان تصريح كرد: كوتاه بودن مسافت و كاهش هزينه ۵۰ درصدي واردات و صادرات كالا از چابهار نسبت به ديگر بنادر ايران و به ويژه دسترسي مستقيم به آب هاي آزاد و اقيانوسي از جمله مزيت هاي منحصربفرد ترانزيتي و اقتصادي است كه مي تواند باعث جذب سرمايه گذاري هاي كلان اقتصادي در منطقه شود.

وي با اشاره به تاكيد مشاور رياست جمهوري و رييس شوراي عالي مناطق آزاد مبني بر اينكه ۳۰ تا ۴۰ درصد كالاهاي وارداتي به كشور بايد از بندر چابهار تخليه و بارگيري شود، ابراز كرد: در اين راستا براي سهولت جابه‌جايي كالا درصدديم مجوز تردد ۷۰۰ دستگاه كاميون علاوه بر ۳۰۰ دستگاه كنوني با پلاك منطقه آزاد تا مرز ميلك در شمال سيستان و بلوچستان را دريافت كنيم.

مديرعامل منطقه آزاد چابهار خاطر نشان كرد : توسعه در اين منطقه مهم و راهبردي بايد متوازن باشد، راه آهن و جاده هاي ترانزيتي و حمل و نقل هوايي همزمان با توسعه بندر چابهار بايد از رشد مناسبي برخوردار شود.

به گفته وي، منطقه آزاد چابهار به عنوان يكي از هفت كرويدور مهم جهان متعلق به كل كشور است و نقش آن فراتر از مرزهاي ايران و بين‌المللي است.

مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست با تشريح اقدامات صورت گرفته در مورد طرح توسعه بندر شهيد بهشتي گفت: با توجه به لايروبي اسكله چابهار كه روزانه ۳۰ هزار مترمكعب انجام مي‌شود، اميدواريم در ۲۲ بهمن امسال فاز نخست طرح توسعه بندر با ۴۴۰ متر طول اسكله تا عمق ۱۶- متر به بهره‌برداري برسد.

سياوش رضواني تصريح كرد: در آينده نزديك بايد تدابيري براي شتاب بخشي جاده دسترسي چابهار به بندرعباس از مسير جاسك در اولويت كاري قرار گيرد تا صاحبان كالا در صورت لزوم، دسترسي به راه آهن از طريق بندرعباس را داشته باشند.

ن1744/2729