۲۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۸
کد خبر: 80866715
T T
۰ نفر
خواب آلودگی از نشانه های اولیه مسمومیت با گاز منواكسید كربن است

تهران - یك كارشناس برجسته سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: خواب آلودگی، ضعف، كرختی بدن، سر درد، تهوع و درد قفسه سینه از نشانه های اولیه مسمومیت با گاز منواكسید كربن است.

'حمید قویدل' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: هر سال شمار زیادی از هموطنانمان به خاطر بی توجهی یا كم توجهی به اصول ایمنی و رعایت نكردن آن در استفاده از وسایل گازسوز بویژه بخاری و آبگرمكن در فصول پاییز و زمستان دچار آسیب و خسارت می شوند كه اطلاع رسانی رسانه های جمعی نقش زیادی در كاهش مخاطرات این قاتل خاموش در جامعه و هموطنان خواهد داشت.

این كارشناس امداد و نجات هلال احمر ادامه داد:‌ هرگاه یك وسیله گازسوز یا دودكش آن درست نصب نشده باشد و یا كاركرد آن دچار مشكل باشد، گاز سمی منواكسیدكربن در فضای درون خانه پخش شده و باعث مسمومیت ساكنان آن می شود.

وی توضیح داد:‌ گاز منواكسیدكربن كاملا بی رنگ و بی بو بوده و تنفس آن سبب گاز گرفتگی، مسمومیت و مرگ می شود.

قویدل اضافه كرد:‌ نشانه عملكرد نامناسب وسیله گازسوز و متعاقب آن تولید گاز منواكسید كربن، شعله بسیار كم و زرد رنگی است كه در صورت مشاهده آن باید به صورت فوری وسیله گازسوز را خاموش كرد.

وی گفت: هموطنان باید در نظر داشته باشند كه شعله وسیله گازسوز سالم، آبی رنگ و كشیده است.

این نیروی واكنش سریع امدادی هلال احمر با تاكید به اینكه نصب وسایل گازسوز توسط افراد متفرقه خطر جانی به همراه دارد، به عموم هموطنان هشدار داد: این گونه وسایل باید فقط توسط سرویسكار مجرب نصب و راه اندازی شوند و انشعاب هر وسیله گازسوز باید اختصاصی و بدون ایجاد انشعاب فرعی صورت بگیرد.

وی گفت:‌ هنگام نصب وسایل گازسوز باید از دودكش مناسب استفاده و دودكش باید بدون درز و محكم روی بخاری و آبگرمكن نصب شود.

وی تاكید كرد: همچنین باید از باز بودن مسیر دودكش اطمینان حاصل شود تا لانه پرندگان، مصالح ساختمانی و نیز ساختمان های مجاور، خروجی دودكش را مسدود نكرده باشند.

این كارشناس برجسته سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با هشدار به هموطنان در خصوص قرار دادن انتهای دودكش در ظرف آب، تصریح كرد: این كار از خروج دود و گازهای سمی جلوگیری كرده و مرگ آفرین خواهد بود.

وی گفت: انتهای دودكش باید به كلاهك H مجهز باشد، تا دود به محیط خانه برنگردد، علاوه براین، خروجی دودكش نباید در كنار كولر و یا زیر پنجره باشد، چرا كه گازهای سمی وارد فضای خانه می شود.

به گفته قویدل انتهای دودكش باید حداقل یك متر از سطح بام بالاتر و یك متر نیز از دیوار جانبی فاصله داشته باشد و برای كاركرد درست دودكش، طول افقی آن باید محدود باشد و شیب آن روبه پایین نباشد، دودكش نباید دارای پیچ و خم زیاد باشد زیرا مانع خروج آسان گازهای سمی می شود.

وی افزود: دودكش مشترك برای چند واحد مسكونی باید اندازه مناسبی داشته باشد، در غیر این صورت گازهای سمی طبقات پایین تر وارد فضای طبقات بالاتر شده و می تواند موجب مسمومیت شود.

قویدل تصریح كرد: بخاری های بدون دودكش نباید در محیط های بسته و بدون تهویه استفاده شوند، ضمن آنكه نصب وسیله گازسوز در حمام، سرویس های بهداشتی و اتاق خواب نیز ممنوع است.

وی گفت: همچنین روشن كردن اجاق گاز یا گاز پیك نیكی در محیط آشپزخانه و استفاده از كباب پز یا منقل در درون خانه، پاركینگ و یا محوطه بسته ممنوع است.

این كارشناس امدادی اظهار داشت: اگر هنگام روشن بودن وسیله گازسوز، بدنه دودكش سرد باشد، علامت آن است كه دودكش درست كار نمی كند و دستگاه باید به فوریت خاموش شود.

وی گفت: كاركرد صحیح وسایل گازسوز گرمازا، مستلزم گردش هوای مناسب بین داخل و خارج منزل است، از این رو، درها و پنجره ها نباید به گونه ای درزبندی شود كه از ورود هوای تازه مورد نیاز جلوگیری شود.

قویدل اضافه كرد: شیلنگ گاز وسایل گازسوز باید استاندارد باشد و نمی توان از شیلنگ های آب و یا شیلنگ های متفرقه برای اتصال به وسایل گازسوز استفاده كرد، ضمن آنكه باید حتما هر دو سال یك بار شیلنگ های گاز تعویض شود.

وی در پایان گفت: حداكثر طول شیلنگ گاز برای اتصال گاز شهری به وسایل گازسوز 120 سانتیمتر و برای اتصال گاز مایع به وسایل گازسوز 150 سانتیمتر است كه برای اتصال شیلنگ های مخصوص گاز به وسایل یادشده نیز باید از بست ها و حلقه های فلزی استاندارد استفاده كرد.

اجتمام(4)7029**1558
۰ نفر