۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰
کد خبر: 80868038
T T
۰ نفر

مصرف نمك در ايران پنج برابر حد مجاز است

۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰
کد خبر: 80868038
مصرف نمك در ايران پنج برابر حد مجاز است

دزفول - مدير گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشتي و كارشناس تغذيه دانشگاه علوم پزشكي دزفول نياز روزانه هر فرد به نمك را دو تا سه گرم عنوان كرد و گفت:ميزان مصرف نمك در ايران 15 گرم در روز است.

' ميترا جودكيان ' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود:مصرف زياد نمك موجب سوء جذب كلسيم و ابتلا به پوكي استخوان مي شود.

وي افزود:يد يكي از عواملي است كه براي رشد وتكامل ذهني و جسمي فرد حتي قبل از تولد نياز است كه بر ساختمان غده تيروئيد تأثير مي گذارد.

جودكيان گفت:يد با تأثير بر غده تيروئيد در رشد وتكامل عصبي،سوخت وساز ،عملكرد طبيعي مغز ،رشد دوران جنيني حتي بزرگسالي و حفظ دماي بدن نقش ويژه اي دارد.

وي بهترين منابع يد را غذاهاي دريايي دانست و گفت:ماهي هاي درياي آب شور بيش از ماهي هاي آب شيرين يد دارند.

جودكيان با اشاره به منابع غذايي يد افزود:به دليل اينكه در كشور ما يد در محصولات گياهي و حيواني وجود ندارد براي تأمين يد در بدن بايد از نمك يددار استفاده كرد.

اين كارشناس تغذيه با اشاره به فوايد نمك يد دار گفت:به دليل اينكه نمك يد دار ناخالصي كمتري دارد شورتر است و كمتر مصرف مي شود .

وي اظهار داشت:براي خيساندن برنج نيز بايد از نمك يد دار استفاده شود.

جودكيان گفت:صرفا به دليل اينكه يد يكي از عوامل پيشگيري از بيماري گواتر است افرادي كه مبتلا به گواتر هستند نبايد بيش از اندازه نمك يد دار استفاده كنند وحتما به پزشك مراجعه كنند.

اين كارشناس تغذيه گفت:نمك هاي صنعتي و نمك هاي دريايي ممكن است در برخي فروشگاهها به صورت غير مجاز به فروش مي رسند كه مصرف آنها توصيه نمي شود.

وي اظهار داشت:افراد براي خريداري نمك هاي تصفيه شده حتما به تاريخ توليد وانقضا و آرم وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشكي توجه كنند و از نگهداري طولاني مدت نمك تصفيه شده در معرض نور خورشيد ورطوبت خودداري كنند.

جودكيان افزود:سنگ نمك فاقد يد بوده و براي مصارف خانگي توصيه نمي شود علاوه بر اين سنگ نمك داراي ناخالصي و آلودگي هايي نيز مي باشد كه براي سلامت مضر است .

اين كارشناس تغذيه گفت:استفاده از نمك دريا كه در عطاري ها به فروش مي رسد وتبليغات زيادي براي استفاده از آنها شده نيز ممنوع است.

وي اظهار داشت:مردم بايد آگاهي كامل نسبت به نمك ها و مصرف انها داشته باشند و نگرش ويژه اي به اين امر داشته باشند تا در سلامت زندگي كنند.

28 مهرماه مصادف با بيستم اكتبر به عنوان روز جهاني پوكي استخوان نامگذاري شده است.7278/648