۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۴
کد خبر: 80868301
T T
۰ نفر

مشهد - استان خراسان رضوي با پيشينه تاريخي درخشان در فرهنگ و ادب سرزمين كهن ايران ،پس از پيروزي انقلاب اسلامي رشد فراينده در بخش آموزش عالي داشته به طوري كه از قطب هاي مهم فرهنگي و آموزشي در كشور به شمار مي رود.

خطه خراسان رضوي از ديرباز مهد پرورش بزرگان فرهنگ و ادب همچون فردوسي ، خيام ، عطار و صدها چهره فرهنگي و ادبي بوده و اينك نيز با وجود دهها مركز آموزش عالي و هزاران دانشجو نقش غير قابل انكاري در فرهنگ و ادب اين مرز و بوم دارد.

خطه پهناور خراسان رضوي هم اكنون افزون بر 150 دانشگاه و مركز آموزش عالي را در خود جاي داده است كه بيش از 260 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي در آن مشغول تحصيل هستند.

در سالهاي اخير روند كمي آموزش عالي در خراسان رضوي از رشد چشمگيري برخوردار بوده است به طوري كه تعداد مراكز آموزش عالي از 67 واحد در سال 84 به بيش از 150 واحد در حال حاضر رسيده و تعداد دانشجويان نيز از 108 هزار دانشجو به بيش از 260 هزار نفر افزايش يافته است.

در اين گزارش شمايي كلي از وضعيت كمي آموزش عالي در استان خراسان رضوي با استناد به سخنان دست اندركاران واحدهاي بزرگ دانشگاهي ارايه مي شود.

اين گزارش در صدد ارايه بيان مشكلات نيست بلكه صرفا ارايه چهره اي از آموزش عالي در اين استان بوده و در اين ميان با توجه به سابقه دانشگاه فردوسي مشهد، ابتدا سخنان رييس اين واحد را پوشش داده است .

رييس دانشگاه فردوسي مشهد در اين باره گفت: بيش از 22 هزار دانشجو در اين دانشگاه در حال تحصيل هستند كه 4116 دانشجو در مقاطع مختلف طي سال تحصيلي جاري پذيرفته شده اند.

دكتر عليرضا عاشوري با بيان اينكه از بين دانشجويان جديد دو هزار و 546 دانشجو در مقطع كارشناسي پذيرفته شده اند، افزود: يكهزار و 788 نفر از اين تعداد زن و مابقي مرد مي باشند.

وي اظهار داشت: يكهزار و 490 نفر نيز در مقطع كارشناسي ارشد پذيرفته شده اند كه 854 نفر از اين تعداد مرد و مابقي زن هستند.

وي گفت: اين دانشگاه در سال تحصيلي جديد پذيراي 80 دانشجو در مقطع دكتراي حرفه اي بوده است كه 42 نفر از اين تعداد زن و 38 نفر مرد مي باشند.

وي ادامه داد: دانشگاه فردوسي مشهد با دارابودن 14 دانشكده، 10 پژوهشكده و مركز تحقيقاتي، 35 مركز پژوهشي، هفت قطب علمي ، 700 عضو هيات علمي و حدود 22 هزار دانشجو يكي از دانشگاه هاي برتر كشور و بزرگترين مركز آموزش عالي در شمال شرق كشور به شمار مي رود.

عاشوري در باره پرديس بين الملل اين دانشگاه نيز گفت: اين واحد از اواخر سال 1390 فعاليت خود را آغاز كرد و تاكنون دو هزار و 500 دانشجو در اين مركز جذب شده اند.

وي افزود: 850 نفر از اين تعداد در مقطع دكتري و مابقي در مقطع كارشناسي ارشد مشغول تحصيل هستند.

وي ادامه داد: هم اكنون 42 دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد و سه دانشجو نيز در مقطع دكتري در اين بخش تحصيل مي كنند.

رييس دانشگاه فردوسي مشهد اظهار داشت: براساس آخرين رتبه بندي كه توسط پايگاه استنادي علوم جهان اسلام انجام شده است، از مجموع 51 دانشگاه جامع برتر وزارت علوم، دانشگاه فردوسي مشهد در جايگاه چهارم قرار گرفت.

عاشوري با اشاره به كسب رتبه اول استاد دانشگاه فردوسي مشهد، در بين دانشمندان برتر ISC در علوم پايه، گفت: در آخرين ارزيابي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام اسامي 20 دانشمند برتر اعلام شد كه رتبه نخست در بين دانشمندان برتر ISC در علوم پايه به دكتر 'رضا موسوي حرمي' از دانشگاه فردوسي مشهد اختصاص يافت.

وي افزود: دكتر 'اسدالله محبوبي' و دكتر 'محمد حسن كريم پور' از اعضاي هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد نيز به ترتيب در جايگاه چهارم و چهاردهم ايستادند.

رييس منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامي نيز با بيان اينكه هم اكنون 50 هزار و 360 دانشجو در واحدهاي اين دانشگاه در خراسان رضوي مشغول تحصيل مي باشند، گفت: 10هزار و 358 نفر از اين تعداد در سال تحصيلي جاري پذيرفته شده اند.

دكتر رجب اصغريان افزود: از كل دانشجويان مشغول تحصيل در واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي اين استان يكهزار و 173 دانشجو در مقطع دكتري، 10 هزار و 133 دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد و مابقي در مقاطع كارشناسي و كارداني در حال تحصيل هستند.

وي اظهارداشت: حدود 16 مركز آموزشي متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي نيز در اين استان فعاليت دارند.

وي با بيان اينكه دانشگاه آزاد اسلامي مشهد، عضو اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام است، گفت: اين واحد آموزشي نخستين دانشگاه تاسيس شده در سطح منطقه 9 (استانهاي خراسان) است كه از مهرماه سال 1362 فعاليت آموزشي خود را در سه رشته با 176 دانشجو آغاز كرد.

اصغريان تعداد اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي در اين استان را يكهزار و 507 نفر عنوان كرد و گفت: 522 نفر از اين تعداد در واحد مشهد تدريس مي كنند.

معاون دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز تعداد دانشجويان جديد اين دانشگاه را 935 نفر عنوان كرد و افزود: اين دانشجويان در هفت دانشكده زير پوشش و همچنين دانشكده هاي اقماري مستقر در شهرستان هاي خراسان رضوي تحصيل مي كنند.

دكتر ناصر سرگلزايي با بيان اينكه حدود 95 درصد از دانشجويان جديد در دانشكده هاي مستقر در شهر مشهد پذيرش شده اند، افزود: در مجموع حدود 9 هزار دانشجو در مجموعه دانشگاه علوم پزشكي مشهد مشغول تحصيل هستند.

وي با اشاره به تركيب دانشجويان پذيرش شده در اين دانشگاه گفت: 203نفر از اين تعداد را دانشجويان رشته پزشكي، 47 نفر دندانپزشكي، 54 نفر داروسازي، 125 نفر پرستاري و مامايي و مابقي را دانشجويان رشته هاي پيراپزشكي تشكيل مي دهند.

رييس دانشگاه پيام نور خراسان رضوي نيز گفت: هم اكنون 65 هزار و 222دانشجوي اين استان در اين دانشگاه مشغول تحصيل مي باشند كه حدود هشت هزار و 200 نفر از آنان در سال تحصيلي جديد پذيرفته شده اند.

دكتر ابراهيم تقي زاده با بيان اينكه سه هزار و 921 نفر از كل دانشجويان اين دانشگاه در مقطع كارشناسي ارشد و 131 نفر در مقطع دكتراي تخصصي مشغول تحصيل هستند، افزود: مابقي دانشجويان در مقاطع كارشناسي پيوسته و كارشناسي ناپيوسته در حال تحصيل مي باشند.

وي تعداد اعضاي هيات علمي دانشگاه پيام نور در اين استان را 20 نفر عنوان كرد و گفت: دانشگاه پيام نور خراسان رضوي داراي 31 مركز تابعه مي باشد.

رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي خراسان رضوي نيز با بيان اينكه 46 هزار و 150 دانشجو در واحدهاي اين دانشگاه مشغول تحصيل هستند، افزود: 18 هزار نفر از اين تعداد در مهر ماه سال جاري پذيرفته شده اند.

دكتر محمود رضايي ركن آبادي با بيان اينكه واحدهاي تابعه اين دانشگاه در استان 63مركز مي باشد، اظهار داشت: 43 مركز در مشهد و مابقي در شهرستانهاي سرخس، چناران، جغتاي، سبزوار، جوين، نيشابور، كاشمر، تربت حيدريه، خواف و گناباد داير مي باشند.

وي ادامه داد: 41 دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد، 14 هزار و 385 دانشجو در مقطع كارشناسي و مابقي در مقطع كارداني رشته هاي مختلف اين دانشگاه مشغول تحصيل هستند.

رضايي افزود: دانشگاه علمي كاربردي در اين استان همه ساله در 360 رشته دوره هاي ترمي و پودماني دانشجو مي پذيرد.

دبير هيأت نظارت و ارزيابي آموزش عالي خراسان رضوي هم با بيان اينكه 11 مركز فني حرفه اي در استان فعال است، اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 12 هزار دانشجو در اين مراكز مشغول به تحصيل مي باشند.

دكتر 'بهروز مهرام' با اشاره به اينكه دانشكده فني شهيد منتظري مشهد نماينده دانشگاه فني و حرفه اي در استان خراسان رضوي است، افزود: در چهار حوزه آموزشي، فرهنگي، دانشجويي و تربيت بدني براساس شاخص هاي ارزيابي عملكرد، رتبه اول را بين 167دانشكده و آموزشكده فني حرفه اي در سطح كشور كسب كرده است.

وي ادامه داد:اين دانشكده با قدمتي حدود 50سال و داشتن چهار هزار و 600 دانشجو در13رشته كارداني و هشت رشته مهندسي عهده دار تربيت كارشناس علمي و كاربردي و تكنيسين كار آزموده مي باشد.

مهرام با بيان اينكه بالغ بر 42هزار دانشجو نيز در موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي استان در حال تحصيل هستند، گفت: در حال حاضر 29 موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي در خراسان رضوي فعال است.

دبير هيأت نظارت و ارزيابي آموزش عالي خراسان رضوي افزود: بالغ بر هزار دانشجو نيز در دانشگاه علوم اسلامي رضوي و دانشكده علوم قرآني و شش هزار و 200 دانشجو نيز در دانشگاه فرهنگيان مشغول به تحصيل هستند.

مهرام گفت: حدود 64 درصد از دانشجويان استان را دانشجويان بومي ( ساكن در شهرستان محل تحصيل) تشكيل مي دهند.

در هر حال در سالهاي گذشته در زمينه رشد شاخص هاي كمي آموزشي در استان پهناور خراسان رضوي قدم هاي بزرگي برداشته شده است اما آنچه مي تواند به عنوان يك نگراني مطرح گردد بحث كيفيت آموزشي و هماهنگي بين دانش آموختگان دانشگاهها با نيازهاي جامعه است كه مي بايد براي آن نيز تدابيري انديشيده شود./4

7505 /664/659