۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۴
کد خبر: 80868824
T T
۰ نفر

'مهاجرت معكوس' چالش جدی مقامات صهیونیست

۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۴
کد خبر: 80868824
'مهاجرت معكوس' چالش جدی مقامات صهیونیست

گروه پژوهش های خبری – اوضاع نابسامان اقتصادی، امنیتی و اجتماعی به همراه وعده های پوچ رهبران رژیم صهیونیستی دست به دست هم داده و زمینه رشد پدیده مهاجرت معكوس از سرزمین های اشغالی را رقم زده است.

در دهه اخیر مهاجرت یهودیان از سرزمین های اشغالی روند رو به رشدی داشته است كه اوضاع نابسامان اقتصادی، امنیتی و اجتماعی، عامل اصلی رشد این مقوله شده اند. نخبگانی كه سرزمین های اشغالی را به مقصد كشورهای اروپایی ترك كرده اند از اوضاع بد اقتصادی و امنیتی در سرزمین های اشغالی دچار سرخوردگی شده و برای بهبود اوضاع معیشتی خود دست به مهاجرت زده اند. مقامات ارشد رژیم صهیونیستی هم كه همواره با وعده های مبهم خود موجبات ناامیدی شهروندان را فراهم كرده اند، به عنوان عامل دیگر در مهاجرت یهودیان از سرزمین های اشغالی نقش داشته اند.



** اقتصاد و ایدئولوژی، عامل مهاجرت معكوس یهودی ها

----------------------------------------

در روزهای اولیه ماه اگوست یك نظر سنجی توسط روزنامه' هاارتص' منتشر شده كه نشان می دهد 37 درصد از اسراییلی ها در اندیشه مهاجرت از سرزمین های اشغالی هستند. این روزنامه علت اصلی مهاجرت را عامل اقتصادی معرفی می كند.

این روزنامه عبری زبان افزود: برخی از كسانی كه دست به مهاجرت می زنند دلیل ایدئولو‍ژی را عامل هجرت خود می دانند و معتقدند كه هم اكنون نباید این سوال مطرح شود كه چرا ما دست به مهاجرت زده ایم، بلكه این سوال مطرح است كه چرا ما سالیانی در سرزمین های اشغالی سكونت گزیده ایم؟

روزنامه 'الرای' اردن نیز در این باره نوشت، شناسنامه واجدین شرایط رای دادن در انتخابات كنست رژیم اسراییل كه در ژانویه برگزار شد، نشان می دهد كه 620 هزار نفر از این افراد جزء كسانی هستند كه قصد هجرت از سرزمین های اشغالی دارند.

این روزنامه تصریح كرد: پدیده مهاجرت معكوس ادعاهای پوچ صهیونیست ها را درباره ارتباط یهودی ها با سرزمین میعاد برملا كرده و مهاجرت معكوس در واقع ضربه به طرح های استعماری و شهرك سازی یهودیان است. یهودی ها بر این باورند كه امنیت خود و خانواده هایشان بسیار فراتر از همه كمك های صهیونیست ها و غرب است.

روزنامه 'النهار' الجزایر نیز با پرداختن به مقوله مهاجرت یهودیان از سرزمین اشغالی، با اشاره به تحقیقات پرفسور'سرجیو دیلی بیرجولا' در دانشگاه عبری قدس نوشت: ضعف اندیشه صهیونیسم، اوضاع بد اقتصادی و كاهش قابل توجه سطح زندگی، از اسباب سرخوردگی و مهاجرت معكوس از سرزمین های اشغالی اعلام شده است.

همچنین در این تحقیق دلایل ایدئولوژی مثل مخالفت با اشغالگری و وجود قوانین غیر دموكراتیك از دیگر علت های مهاجرت اعلام شده است.

شبكه ده تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به اینكه سالانه حدود 16 هزار اسراییلی برای دستیابی به شرایط زندگی بهتر شهرك های صهیونیست نشین را ترك می كنند، افزود: بر اساس نظرسنجی این شبكه تلویزیونی 56 درصد از پاسخگویان معتقدند كه مهاجرت كنندگان به دلیل تنگنای اوضاع اقتصادی، به فكر مهاجرت از سرزمین های اشغالی می افتند.

طی روزهایی كه این شبكه گزارش هایی را از پدیده مهاجرت معكوس پخش كرد، معلوم شد كه شهروندان اسراییلی دیگر مهاجرت از سرزمین های اشغالی را با ارزش های صهیونیسم در تضاد نمی بینند.

باوجود اینكه درآمد سرانه هر فرد در اسراییل به 21 هزار دلار می رسد باز هم مشخص شده كه عامل اقتصادی در تصمیم گیری یهودیان برای مهاجرت نقش اساسی را ایفا می كند.

رسانه های رژیم اشغالگر قدس یادآور شده اند؛ پدیده مهاجرت معكوس شامل فرار مغزها هم می شود و تعداد زیادی از محققان و شخصیت های آكادمیك برای كار در نهادهای تحقیقاتی راهی غرب می شوند.

به گزارش روزنامه عبری زبان 'معاریو'، مشكلات اقتصادی به ویژه افزایش قیمت واحدهای مسكونی، غذا و سوخت باعث شده تا شهرك نشینان راهی اروپا و آمریكا شوند.

با وجود هجوم جنبش صهیونیسم و نخبگان رژیم اسراییل به نازی های آلمان، باز هم برلین از اولین شهرهای غرب است كه بسیاری از مهاجران رژیم اسراییل را به خود جذب كرده است.

روزنامه 'هاارتص' عبری زبان، دلیل مهاجرت معكوس را تبلیغات هراس برانگیز مقامات اسراییل بر شمرد. این روزنامه با سرمقاله رهبران اسراییل هیچ امیدی به نسل جوان نمی دهند به استقبال این خبر رفت و نوشت: 'نتانیاهو' نخست وزیر اسراییل با تبلیغات خود مبنی بر این كه سلاح هسته ای ایران وجود اسراییل را تهدید می كند، در مهاجرت شهروندان تاثیرگذاز بوده است.

روزنامه 'هاارتص' افزود: در راس رهبران اسراییل 'نتانیاهو' قرار دارد كه همیشه از مصیبت جدید صحبت می كند و مدعی است كه مساله هسته ای ایران وجود اسراییل را تهدید می كند و هولوكاست جدیدی در راه است.

بنا بر این گزارش، 'یائیر لابید' وزیر امور مالی رژیم اشغالگر قدس با حمله به كسانی كه با ترك سرزمین های اشغالی راهی غرب و به ویژه آلمان می شوند، گفت: آلمانی ها جد مرا به قتل رساندند و تلاش می كردند تا پدرم را هم بكشند. پس شما چطور به خود اجازه می دهید كه فقط به خاطر زندگی بهتر در آلمان دولت یهود را در زباله دان بیندازید.



**پیامدهای اختلافات اجتماعی در سرزمین های اشغالی

---------------------------------------------------

با وجود اینكه بیش از 60 سال از زمان تاسیس رژیم اشغالگر قدس می گذرد، اما این رژیم تاكنون در رسیدن به یك هویت مشترك ناتوان بوده است و اختلافات ساختاری میان گروه های قومی مختلف وجود دارد.

پایگاه خبری(LHVnews) در این باره نوشت: جامعه اسراییل به دلیل تنوع فرهنگی و اختلافات اجتماعی به سوی نوعی از غربت و مهاجرت معكوس پیش می رود. رژیم اسراییل از جنبه اجتماعی از مشكلات بسیاری رنج می برد و این رژیم از نظر فرهنگی ناهمگون است. در سرزمین های اشغالی یهودیانی با قومیت های مختلف زندگی می كنند كه اختلاف بسیاری میان آنها وجود دارد.

ساختار ناهمگون جامعه اسراییل از 75 درصد یهودی و 20 درصد دروزی ، عرب و دیگر ادیان تشكیل شده است و این ناهمگونی ساختار سبب شده تا گروه های قومی مختلف مورد تبعیض واقع شوند. حدود 70 درصد یهودی ها در بسیاری از مسایل مربوط به كاری، خود را برتر از عرب ها می دانند و در این زمینه خواستار تبعیض هستند. شایان ذكر است یهودیانی كه از كشورهای غربی به سرزمین های اشغالی مهاجرت كرده اند'اشكنازی' و یهودیانی كه از شرق به این سرزمین ها مهاجرت كرده اند' سفاردیم' نامیده می شوند.

یهودیان اشكنازی خود را به عنوان شهروند درجه اول به شمار می آورند و بیشتر آنها مناصب بالایی را در اختیار دارند و خود را طبقه بالا می دانند.

یهودیان سفادریم از سطح تعلیمات كم تری برخوردارند. این قشر سمت های پایینی را در اختیار دارند و از نظر مالی نیز ازوضعیت خوبی برخوردار نیستند.

پایگاه خبری (LHVnews) تصریح كرد: اعتراضات اجتماعی در سرزمین های اشغالی ممكن است روند مهاجرت معكوس از اسراییل را سرعت بخشد.

خشم و غضب شهروندان اسراییلی كه رنگ و لعاب اجتماعی به خود گرفته، شكاف های موجود میان قومیت های مختلف را در سرزمین های اشغالی بر ملا كرده و ممكن است باعث افزایش روند مهاجرت معكوس از سرزمین های اشغالی شود.

در حال حاضر اختلافات نه چندان آشكاری میان قومیت های مختلف در سرزمین های اشغالی وجود دارد. این نوع از شكاف در جوامعی كه هویت اجتماعی مختلفی دارد به نوبه خود تهدید امنیتی هم تلقی می شود. با بیشتر شدن این گونه اختلاف ها احتمال دارد یهودی ها به سرزمین مادری خود برگردند.



** زلزله مهاجرت معكوس

---------------------

اطلاعات مركز آمار ر‍ژیم صهیونیستی نشان می دهد كه سال 2004 آغاز مهاجرت معكوس یهودیان از سرزمین های اشغالی بوده است. در این سال بیش از 16500 نفر سرزمین های اشغالی را ترك كردند. بیشتر این افراد پزشكان، مهندسان، متخصصان و دانشمندانی بودند كه دنبال فرصت كاری بهتر و پردرآمدتر در كشورهای اروپایی یا آمریكا بودند.

نشریه 'افق' چاپ موسسه 'الفكر العربی' بیروت نوشت: در سال 2007 مهاجرت معكوس از سرزمین های غصب شده، شدت بیشتری داشت و یهودیان به سوی روسیه، اكراین و سایر جمهوری های اتحاد شوروی سابق مهاحرت كردند. بنا به گزارش وزارت داخلی رژیم صهیونیستی 775 هزار شهروند اسراییلی در این سال درخواست سلب تابعیت اسراییلی كردند و آمادگی جدی خود را برای مهاجرت از سرزمین های اشغالی اعلام كرده اند.

این وزارتخانه در رسیدگی به در خواست یهودیان تعلل به خرج داد و موضوع را به عهده دولت و كنست گذاشت.

بنا بر این گزارش، دكتر 'داود خلیل' پژوهشگر عرب در سرزمین های اشغالی می گوید: 'اولمرت' چنین پدیده ای را به منزله زلزله ای به شمار آورده كه بیش از تهدید نظامی امنیتی ر‍ژیم صهیونیستی را به چالش می كشد و حتی این مساله را از بمب اتمی هم خطرناك تر دانست.

نشریه افق تصریح كرد: حكومت 'اولمرت' و 'نتانیاهو' طی این سال ها نتوانسته اند برای جلوگیری از این اقدام به موفقیتی دست یابند. آنها در فراهم كردن فرصت شغلی مناسب برای تحصیل كردگانی كه از خارج برمی گردند، نیز ناتوان بودند. برخی از پزشكان و مهندسان مجبور شدند كه به عنوان نظافتچی مشغول فعالیت شوند و اوضاع اقتصادی ر‍ژیم صهیونیستی با وجود كمك های نامحدود آمریكا و كشورهای غربی شاهد هیچ گونه بهبودی نبوده است.

این رسانه افزود: حدود 950 هزار یهودی روسی و شوروی سابق از كل یك میلیون و دویست و پنجاه هزار یهودی و اقلیت مسیحی كه طی چندین سال به سرزمین های اشغالی مهاجرت كرده بودند؛ از سال 1989 تا 1999آنجا را ترك كرده اند.



**نارضایتی از وعده های مبهم رهبران

---------------------------------------

نظرسنجی كه توسط روزنامه عبری زبان 'معاریو' منتشر شد نشان داد: از میان هفت هزار نفر شهروند ر‍ژیم صهیونیستی شركت كننده در این نظر سنجی، 96.3 درصد افراد به طور كلی از رهبران ر‍ژیم اسراییل و وعده های مبهم آنها خرسند نیستند.

نظرسنجی مذكور توسط مركز 'تلی سیكر' اسراییل انجام شده است و حاكی است بیشتر قشر جوان یهودی از سكونت در فلسطین اشغالی احساس نگرانی می كنند. در این نظرسنجی 80 درصد جوانان و 20 درصد افراد مسن از سكونت در سرزمین های اشغال و آینده خود ابراز نگرانی كرده اند.

29 درصد از افرادی كه در نظرسنجی مشاركت داشته اند نسبت به سیاست راهبردی مقامات اسراییل بی اعتماد هستند و 17 در صد نیز از اوضاع وخیم امنیتی ترس و وحشت دارند.

همچنین بر اساس این نظرسنجی، 16 درصد ساكنان شهرك نشین بر این مساله تاكید كرده اند اوضاع اجتماعی و فرهنگی در سرزمین های اشغالی رو به وخامت است. 10 درصد از پاسخگویان نیز نسبت به آینده اوضاع سخت اقتصادی ابراز ناامیدی كرده اند و گفته اند اوضاع اقتصادی در طول تاریخ ر‍ژیم صهیونیستی به سخت ترین دوران خود رسیده است. به همین دلیل پدیده مهاجرت معكوس از سال 2007 تا سال 2010 تا 2011 بی سابقه بوده است.

در یك نظرسنجی دیگر كه توسط گروه 'جوانان هرتزل' انجام گرفت، مشخص شده است بعد از سقوط 'حسنی مبارك'، 71 درصد جوانان یهودی نسبت به آینده ر‍ژیم صهیونیستی ابراز نگرانی كرده اند. در این نظرسنجی جوان 22 ساله ای به نام 'دیوید شاحاك' گفته، چگونه می توان بعد از سونامی مردمی كه در مصر، تونس و یمن رخ داده در سرزمین های اشغالی زندگی كرد و به آینده ای امن امیدوار بود. مردم جهان عرب نمی خواهند كه ما وجود داشته باشیم و سردمداران احمق ما همه فرصت های صلح با مردم جهان عرب را از دست داده اند. به همین دلیل من خود را برای مهاجرت به ایالات متحده آمریكا آماده كرده ام و هرگز به اسراییل كه مانند جهنمی است برنخواهم گشت.

در نظرسنجی 'جوان هرتزل' كه از حدود سه هزار شهروند یهودی انجام گرفته است 58 درصد شركت كنندگان گفته اند كه حتما از سرزمین های اشغالی مهاجرت خواهند كرد.

در سال 2010 یك نظرسنجی آكادمیك ویژه كه درباره مهاجرت معكوس از اسراییل انجام شد نشان می دهد كه شش درصد مهاجران را زنان تشكیل می دهد. آژانس یهود از كسانی كه این نظرسنجی را انجام می دادند خواست تا نتیجه نظر سنجی را اعلام نكنند. 'اسحاق دنگر' اندیشمند اسراییلی تصمیم آژانس یهود را به تمسخر گرفت و گفت: كسانی كه می خواهند در این زمینه اطلاعات سری باشد اولین كسانی هستند كه امنیت اسراییل را به خطر می اندازند و باید با اتهام سرپوش نهادن بر اعلام حقایق و برهم زدن امنیت و ثبات اسراییل محاكمه شوند.

پژوهش **9278**9294**1673
۰ نفر