۱۱ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8087139
T T
۰ نفر
ترکیه : قرارداد مونترو را به دقت و بی طرفانه اجرا می کنیم ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/11 سیاسی.قرارداد.مونترو آنکارا - وزارت امور خارجه ترکیه یکشنبه شب اعلام کرد که قرارداد مونترو با دقت و به طور بی طرفانه اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، بوراک اوزوگرگین سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در پاسخ به انتقاد برخی از رسانه های ترکیه، مبنی بر چشم پوشی آنکارا نسبت به عبور برخی از کشتی های آمریکایی از تنگه های بسفر و داردانل برای رسیدن به بنادر گرجستان این مطلب را عنوان کرد.
وی گفت : قرارداد مونترو از 72 سال پیش با دقت و بی طرفانه اجرا شده و موجب حمایت محافل بین المللی است.
اوزوگرگین مطالب منتشره در برخی از رسانه های ترکیه مبنی بر این که تناژ کشتی های آمریکایی که از تنگه های بسفر و داردانل عبور می کنند، بیشتر از میزان پیش بینی شده در قرارداد مونترو است را غیرواقعی ارزیابی کرد.
قراداد مونترو یکی از مهم ترین اسناد در حقوق بین المللی است که رژیم حقوقی عبور از تنگه های بسفر و داردانل را در قلمرو ترکیه تنظیم می کند و به موجب آن عبور کشتی های تجاری و رزمی از این تنگه ها بدون توقف در 29 ماده و چهار تبصره تنظیم شده است.
هدف اصلی از انعقاد این قرارداد که در بیستم جولای 1936در شهر مونتروی سوئیس به امضا رسید، تنظیم حقوق و مقررات آن دسته از کشتی های تجاری و رزمی است که دارای ساحلی در دریای سیاه نمی باشند و قصد ورود به این دریا را دارند .
قرارداد مونترو، عبور کشتی ها در زمان صلح، در زمان جنگ و در زمان هایی که تهدید جنگ در نزدیکی حس می شود، تنظیم کرده است .
این قرارداد محدودیت های جدی هم از نظر وزن و هم از نظر تعداد رزمناوها و مدت زمان حضور آنها درعبور از تنگه ها و حضور در دریای سیاه اعمال می کند .
کشورهایی که دارای ساحل در دریای سیاه می باشند برای عبور دادن رزمناوهای خود از تنگه ها باید از طرق دیپلماتیک هشت روز قبل و کشورهایی که دارای ساحلی در دریای سیاه نمی باشند باید 15 روز قبل موضوع را به اطلاع ترکیه برسانند .
به استثنای مواردی که در قرارداد لحاظ شده، وزن کشتی های خارجی که قصد عبور از تنگه را دارند نباید بیش از 15 هزار تن باشد .
این قرارداد همچنین حکم می کند که زیردریایی ها نیز باید در روز روشن و بدون غوطه ور شدن در آب از تنگه ها عبور کنند.
افزون براین، در زمان صلح، کل وزن کشتی های خارجی که دارای ساحلی در دریای سیاه نمی باشد در این دریا نباید از 45 هزار تن فراتر رود.
شرایط در زمان جنگ اگر ترکیه خود طرف جنگ باشد به ترکیه این اجازه را می دهد تنگه را به روی کلیه کشتی های خارجی ببندد.
ترکیه نیز در صورت تشخیص دادن وجود تهدید جنگ در زمان نزدیک می تواند چنین اقدامی داشته باشد .
خاورم ** 1368**230**2010 شماره 050 ساعت 10:48 تمام
۰ نفر