۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۸
کد خبر: 80873080
T T
۰ نفر

غديرخم سرچشمه هميشه جوشان ولايت است

۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۸
کد خبر: 80873080
غديرخم سرچشمه هميشه جوشان ولايت است

شهرري،تهران بزرگ - روز عيد غدير خم روز معرفي حضرت علي (ع) به عنوان جانشين برحق پيامبر كه از آن به عنوان بزرگترين عيد نام برده مي شود از جايگاه بالايي برخوردار است .

رويداد بزرگ عيد غدير خم در هجدهم ماه ذيحجه سال دهم هجري در برابر جمعيتي حدود يكصد هزار نفر، تنها يك واقعه تاريخي نبود، بلكه جريان تفكري بود كه در بطن خود جبهه حق و باطل را، ذلت و شرافت را، دروغ و راست را و همه صفات نيك و بد را روبروي هم قرار داد.

عيد غدير رمز بقاي اسلام و اعطاي حق حكومت شرعي از طرف خدا به اميرمومنان حضرت علي (ع) است.

درچنين روزي از طرف خداوند، شايسته ترين فرد براي جانشيني به مسلمانان معرفي شد .

روز عيد غدير تداوم رسالت محمد صلي الله عليه و آله در ولايت علي عليه ‏السلام است.

غدير تنها نام يك سرزمين نيست، بلكه يك تفكر است، غدير، نشانه و رمزي است كه از تداوم خط نبوت خبر مي‏دهد.

غدير، نقطه تلاقي كاروان رسالت با طلايه ‏داران امامت است، آري، غدير خم يك سرزمين نيست، چشمه‏اي است كه تا پايان هستي مي‏جوشد ، كوثري است كه فنا برنمي ‏دارد و افقي است بي ‏كرانه و خورشيدي است عالم تاب، غدير تعيين كننده خط ‏مشي مسلمانان راستين و آگاه و دوستداران واقعي پيامبر خاتم حضرت محمد (ص) و عترت و اهل بيت او تا آخرين روز دنياست.

آيه ‏اي كه قبل از اعلام رسمي ولايت امير مؤمنان علي عليه‏السلام نازل شد، از يك ‏سو، بيانگر اهميت فوق ‏العاده غدير و از سوي ديگر، نشان ‏دهنده نگراني ‏هاي رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم در اين باره است.

چنانكه خداوند متعال در آيه 67 سوره مائده در قرآن مي‏فرمايد: هان اي پيامبر! آنچه را از سوي پروردگارت به تو نازل شده است، ابلاغ كن و اگر چنان نكني، پيام و رسالت خود را انجام نداده‏اي و خداوند تو را از مردم حفظ مي‏فرمايد و خداوند جمعيت كافران را هدايت نمي‏كند.

خطاب خداوند كه اي پيامبر ابلاغ كن آنچه از طرف خداوند بر تو نازل شده كه اگر ابلاغ نكني رسالت خود را نرسانده‌اي كه در هيچ يك از فرامين الهي چنين مطلبي گفته‌ نشده است و يا اين مطلب كه امروز دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام كردم در هيچ مورد ديگر گفته نشده است .

در اينجا مي بينيم كه قرآن كريم، آشكارا اعلام نشدن ولايت علي عليه‏السلام را با ناتمام ماندن رسالت الهي برابر مي‏داند و در مقابل نگراني‏هايي كه رسول خدا صلي الله عليه و آله داشت، وعده حفظ و حراست به ايشان داده مي‏شود، بدون شك واقعه غدير خم، نقش سرنوشت سازي در تعيين مسير آينده اسلام داشته است.

در اين واقعه، پيامبر اسلام صلي‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله مهم‏ترين مأموريت دوران پيامبريِ خود را به انجام رساندند، مأموريتي كه انجام آن، به منزله رساندن پيام رسالت حضرت بود، و كوتاهي در مورد آن، به از بين رفتن زحمات چندين ساله ايشان مي‏انجاميد.

غدير يك واقعه تاريخي صرف يا تنها يك گذرگاه جغرافيايي نيست بلكه يك سرفصل اعتقادي است كه درون مايه همه طاعت ها از آن منشأ مي گيرد، و رسالت همه پيامبران در آن مفهوم مي يابد و همه رشدها و تعالي ها از آن جا آغاز مي شود، از اين رو شناخت غدير از ضروري ترين و بنيادي ترين شناخت هاي اعتقادي است.

غدير عصاره و نتيجه خلقت و چكيده تمام اديان الهي و خلاصه مكتب وحي است و صرفا واقعه‏ يا رخدادي تاريخي نيست اين نام مقدس عنوان عقيده ما و اساس دين ماست.

خداوند پس از غدير خم براي كسي حجت و عذري باقي نگذاشته است، چرا كه غدير نشانه اي از تداوم خط نبوت است، عيد غدير جرياني از جوشش يك تفكر اصيل از آخرين رسالت الهي براي ساختن، بوجود آوردن و خلقت امامت بود، و بالا‌ترين هديه خداوند به بشر ارمغان امامت است چرا كه امامت تكميل كننده حقيقت وجودي بشر است.

سنت ديرينه عيد غدير براي تبريك گفتن خاص به حضرت علي (ع) براي خليفه شدنش است، تبريك گفتن عيد غدير به همديگر همانا بيعت كردن تازه اي با امير مومنان و مقام امامت و ولايت است كه مفاهيم والاي اين روز را بازتاب مي ‏دهد، چرا كه هنوز لحظاتي از فرمايشات حضرت محمد (ص) در گرماي سوزان غدير خم نگذشته بود كه همه صحابه به نزد حضرت علي (ع) رفتند و خليفه شدنش را تبريك گفتند و ما اگر عيد غدير را به همديگر تبريك مي گوييم در واقع ما خلافت، ولايت و امامت امير مومنان حضرت علي (ع) را براي خليفه شدن اش به مقام قائم آل محمد (عج) و مقام ولايت تبريك مي گوييم.

واقعه غدير مهم ترين اصلي است كه پس از توحيد از همه مفاهيم و ارزش‌هاي اسلامي بالاتر است و عدم شناخت صحيح ولايت از حادثه شگفت انگيز غدير گمراهي و ضلالت به بار مي آورد چرا كه بعد از غدير بود كه جبهه حق و باطل و دروغ و راست، به صورتي منافقانه وار روبروي هم قرار گرفت و براي همين است كه روز عيد غدير نه تاريخ است و نه جغرافيا و نه روايت، بلكه سرچشمه هميشه ‏جوشان ولايت است كه از سينه تفتيده «خم» به جام محبت دوست‏داران پيامبر و خاندان گرامي اش جاري مي شود.

اين عيد بزرگ، آشناي همه پيامبران پيشين و روزي گران قدر در مكتب انبيا و اوصياي الهي بوده است، چرا كه همه تلاش ها و مرارت هاي پيامبران، در روز غدير به فرجام رسيد، و در روز عيد غدير بود كه درخت بلند رسالت ميوه داد و ميراث همه انبياء الهي از گزند نابودي و تباهي حفظ گرديد، از اين روست كه همه پيامبران، آن را شناختند، حرمتش را ارج نهادند و آن را عيد گرفتند، در روايت آمده است كه خداوند متعال هيچ پيامبري را مبعوث نكرد، مگر اين كه آن روز را عيد گرفت و مقام و عظمت آن روز را به او شناساند.

رسول خدا صلي ‏الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمودند: روز غدير خم، برترين عيدهاي امت من است، و آن روزي است كه خداوند بزرگ دستور داد برادرم، علي بن ابي ‏طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب كنم، تا بعد از من مردم به دست او هدايت شوند، و آن روزي است كه خداوند در آن روز دين را تكميل، و نعمت را بر امت من تمام كرد و اسلام را دين آنان قرار داد.

روز هجدهم ذي الحجه روز عيد غدير خم جشن توحيد و عدالت و خداپرستي است، و بالاترين عيد انسان، عيد عشق ، كمال و همه خوبي ها و زيبايي ها است، جشن عيد غدير جشن صعود انسان و پذيرش خليفه الهي انسان است، و امروز تنها راه نجات بشر بازگشت به اسلا‌م ناب محمدي (ص) و متوسل شدن به فرهنگ غدير است، و راز موفقيت نظام ولايت فقيه نيز در اتصال به همين محور است.

عيد غدير چشمه اي است كه تا پايان هستي خواهد جوشيد و روز اكمال دين و اتمام نعمت است، چون كه اسلام بدون غدير معنا ندارد چون غدير روز تكامل است و موجب خشنودي خداست، و سپاس خدائي را كه ما را از تمسك كنندگان به ولايت اميرالمومنين علي (ع) قرار داده است.

در سنت ديرينه عيد غدير تبريك گفتن خاص به آن حضرت است كه مفاهيم والاي اين روز را بازتاب مي‏دهد، واقعه غدير مهمترين اصلي است كه پس از توحيد از همه مفاهيم و ارزش‌ هاي اسلامي بالاتر است، بنابراين رابطه اسرارآميز و شگفت انگيز قربان و غدير در كلمه امامت و ولايت نهفته است، به بيان ديگر قربان و غدير لازم و ملزوم يكديگرند، و قربان بدون غدير بي معناست و غدير بدون قربان مفهومي ندارد و هر دوي آنها بدون وجود امامت و ولايت بي معنايند، و عدم درك درست از دو روز بزرگ قربان و غدير و عدم شناخت صحيح از حادثه شگفت انگيز غدير و قربان به مفهوم گمراهي و ضلالت است، چرا كه دوري و جدايي از ولايت را به همراه دارد، و فقط وفاداري به امامت و ولايت است كه راز نهفته حادثه غدير در حادثه قربان را مي شناساند.

چه رابطه اسرار آميزي بين حادثه شگفت انگيز قربان و حادثه عظيم غدير وجود دارد؟ وجه تشابه به قربانگاه رفتن فرزند ابراهيم با قرباني شدن فرزند علي (ع) در كربلا در چه چيز است؟ شباهت واقعه تولد علي در خانه خدا با قرباني شدنش در خانه خدا در چيست؟ چه رابطه‌اي بين امام شدن ابراهيم خليل الله با به امامت رسيدن حضرت علي ولي الله وجود دارد.

نتيجه مي گيريم كه راز نهفته حادثه غدير در حادثه قربان چيزي نيست جز عشق به الله و ولايت و امامت، يعني ابراهيم با عشق به الله و با گردن نهادن به ولايت الله فرمان الهي را در به قربانگاه بردن اسماعيل اطاعت مي‌كند و به مقام والاي امامت مي‌رسد و علي هم با عشق به الله و اطاعت بي چون چراي نبي الله و مردانگي‌ ها و جانفشاني‌ ها در راه به بلوغ رسيدن دين خدا به مقام الهي امامت برگزيده مي‌شود.

درك نهايت و عظمت رابطه عاشقانه و جانانه غدير و قربان زماني ميسر مي‌شود كه مي‌بينيم وقتي ابراهيم به امر خداوند فرزندش اسماعيل را به مسلخ مي برد تا او را در راه دوست قرباني كند تا اينجا همچون حسين فرزند علي مولود كعبه است اما خداوند مي خواهد كه حسين بن علي (ع) همچون علي يگانه باشد و هيچكس مثل او نباشد و بنابراين به ابراهيم ندا مي‌دهد تو فرزندت را قرباني نكن و همين قدر عشق و ولايت خود را به خالقت اثبات كردي و درعوض اين گوسفند را قرباني كن، چرا؟ چون قرار است حسين فرزند علي امام منصوب من در كربلا فرزندانش را قرباني كند و نهايت عشق و ولايت الهي و وفاداري را به نمايش بگذارد.

گزارش از: اكبر شوخ چشم

/1724/687 /1600/
۰ نفر