۶ آبان ۱۳۹۲، ۹:۱۳
کد خبر: 80877683
T T
۰ نفر

تئاتر بدون مخاطب، بی معنی است

۶ آبان ۱۳۹۲، ۹:۱۳
کد خبر: 80877683
تئاتر بدون مخاطب، بی معنی است

یاسوج -استاد دانشگاه، نویسنده و كارگردان تئاتر و سینمای كشور گفت: تئاتر بدون مخاطب و تماشاگر معنی و مفهومی ندارد.

دكتر قطب الدین صادقی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در یاسوج افزود: تا زمانی كه تئاتر مشكلات موجود در هر منطقه را به زبانی ساده و عامه پسند ارایه می كند از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

او گفت:هدف اصلی هنرمندان این رشته در تولید آثار، كمك به رفع مشكلات مردم باشد.

صادقی ادامه داد: دلیل گرایش مردم به آثار شاعرانی همچون حافظ، فردوسی، مولانا و سایر شاعران سرشناس كشور، آشنایی و درك كامل این هنرمندان از معضلات زمانه و محیط اطراف خود است.

این كارگردان تئاتر گفت:شاعران همواره با زبان شعر سعی در رفع مشكلات مردم داشتند و مردم هم برای رفع گرفتاری های خود به آثار این شاعران مراجعه می كنند.

صادقی عنوان كرد: از طریق تئاتر باید راه برون رفت از مشكلات را به مردم نشان داد همانطور كه حافظ ، فردوسی، مولانا و دیگر شاعران این موضوع را به خوبی به مردم نشان می دادند.

صادقی سوق دادن تئاتر به سمت مدرنیته را از وظایف هنرمندان این عرصه خواند و بیان كرد: از طریق ابزارهای دیگر نظیر هنر نمایش، سینما، نقاشی و سایر هنرها می توان در شكل گیری شخصیت و تربیت افراد موثر واقع شد.

صادقی به برخی از ویژگی های افراد روشنفكر پرداخت و اظهار كرد: این افراد در زمان و مكان خود زندگی می كنند و بحران های دوران خود را نیز به خوبی می شناسند.

نویسنده و كارگردان تئاتر و سینمای كشور با اشاره به اینكه هنرمند در عرصه هنر نباید به دنبال كسب جایزه باشد، ابراز داشت: تولید اثر از سوی هنرمندان تئاتر باید برای رفع مشكلات و آسیب های اجتماعی مردم باشد زیرا كه هنر باارزش و والاست.

صادقی اثر هنری را مانند آینه ای دانست كه تماشاگر می بایست هر گوشه آنرا از آن خود بداند و بتواند ارتباط قوی و موثر با آن برقرار كند.

این استاد دانشگاه گفت: باید با تولید آثار نمایشی ارزشمند به سمت جذب مخاطب حركت كرد و با اجرای تئاتر هوشمندانه دغدغه های مردم را مورد بررسی قرار داد و در یاری رساندن به آنان تلاش كرد.

صادقی افزود: امروزه تئاتر وسعت چشمگیری پیدا كرده و در بخش های تئاتر عروسكی، خیابانی، آزاد، دانشجویی، تجربی و حرفه ای كار می شود كه این گستردگی توام با كیفیت نیست.

وی ناكافی بودن مطالعه ،تمرین نكردن و نپرداختن به تكنیك های بدنی و بیان در عرصه تئاتر از سوی هنرمندان را از جمله عوامل كاهش كیفیت آثار هنری در این زمینه اعلام كرد و گفت: هنرمند باید با شناخت فرهنگ عمومی و تخصصی در تئاتر فعالیت كند.

این استاد دانشگاه، نویسنده و كارگردان تئاتر و سینمای كشور برای شركت در بیست وپنجمین جشنواره تئاتر منطقه یك كشور كه با حضور 200 هنرمند از 11 استان با ارایه 19 اثر برگزار شد، به یاسوج سفر كرد.

671/7533 /675
۰ نفر