سه ميليون برگ سند تاريخي در مركز اسناد غرب كشور نگهداري مي شود

ايلام- رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي غرب كشور گفت: هم اينك نزديك به سه ميليون برگ سند تاريخي شناخته شده در مخزن آرشيو اين مركز نگهداري مي شود.

سيد 'قاسم بلوري' روز دوشنبه در حاشيه بازديد از نمايشگاه اسناد تاريخي ايلام در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اين شمار از مجموع يك ميليارد سند تاريخي در غرب كشور كه مورد ارزشيابي قرار گرفته شناسايي شده است.

وي ادامه داد: علاوه بر آثار مكتوب اين مركز، در زمينه تاريخ شفاهي نيز ضمن مصاحبه با افراد مختلف در زمينه هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي اطلاعات تاريخي كه توسط اين افراد منتشر مي شود را مكتوب كرده و به صورت سند در مخزن آرشيو نگهداري مي كند.

وي گفت: سازمان اسناد و كتابخانه ملي غرب كشور در دو حوزه سند و كتاب منشا اثر و خدمات براي عموم مردم به ويژه محققان، پژوهشگران و اصحاب قلم بوده كه در استان همدان 5 استان كرمانشاه، همدان، ايلام، كردستان و لرستان را پوشش مي دهد.

بلوري گفت: جمع آوري اسناد تاريخي استانها از طريق ارزشيابي مكاتبات و اسناد موجود در بايگاني ادارت دولتي است و پيگيري از خانواده هاي اصيل منطقه است كه اين اسناد جمع آوري، بررسي، ارزشيابي و فهرست نويسي مي شوند.

رييس مركز اسناد و كتابخانه ملي غرب كشور گفت: اسناد ارزشيابي شده در مخزن آرشيو نگهداري و از طريق نرم افزار جامع ملي اين سازمان جانمايي شده كه آماده دسترسي پژوهشگران و محققان مي شود.

بلوري با اشاره به ضرورت ايجاد نمايندگي سازمان اسناد در استان ايلام گفت: 11 نمايندگي در كل كشور وجود دارد كه راه اندازي اين مراكز در تمام استان هاي كشور ضروري است. ك/2

7171/540