۸ آبان ۱۳۹۲، ۸:۱۹
کد خبر: 80881274
T T
۰ نفر

فهميده؛رهبري سيزده ساله

۸ آبان ۱۳۹۲، ۸:۱۹
کد خبر: 80881274
فهميده؛رهبري سيزده ساله

گروه اسناد و اطلاع رساني-محمدحسين فهميده، دلاورمردي كه در نوجواني، رسالت خويش را در حفظ انقلاب و تماميت ارضي اين مرزوبوم بخوبي به انجام رسانيد و در اين راه رداي زيباي شهادت برازنده قامت رعناي او شد و معمار بزرگ انقلاب او را رهبري 13 ساله ناميدند.

محمدحسين فهميده اول ارديبهشت 1346 هجري خورشيدي در شهر قم و در خانواده اي مذهبي پاي به عرصه گيتي نهاد. وي تحصيلات ابتدايي خود را در دبستان روحاني قم گذراند و سال هاي اوليه مقطع راهنمايي را در مدرسه حافظ سپري كرد اما چون محل زندگي آنها به كرج منتقل شد، تحصيلات خود را در مدرسه راهنمايي شهيد محمد خياباني با موفقيت به پايان رساند.

حسين به نماز اول وقت توجه بسياري داشت؛ اطرافيان او را به عنوان انساني مهربان، شجاع و مومن مي شناختند. او همچنين به امام خميني(ره) علاقه فراواني داشت و مي گفت: امام هر چه اراده كند، همان را انجام خواهم داد و من تسليم او هستم.

محمدحسين هم‏زمان با تحصيل و با وجود سن كم، در فعاليت‏هاي مذهبي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي فعالانه مشاركت مي‏ كرد.

او نوجواني 11 ساله بود كه انقلاب شكوهمند اسلامي به پيروزي رسيد، با فرمان امام خميني(ره) مبني بر تشكيل بسيج در آذر 1358، داوطلبانه به عضويت بسيج دانش آموزي درآمد و دوره آموزش‏هاي رزمي را در تابستان گذراند.

ايجاد ناامني و بروز اغتشاشات توسط گروهك منافقين در كردستان، سبب شد تا محمدحسين با وجود سن كم و جثه كوچكش در اطاعت از فرمان رهبري و پاسداري از ميهن، بي‏درنگ خود را به آنجا رساند اما برادران كميته اين قهرمان كوچك را به علت كمي سن، بازگرداندند.

وي نااميد نشد و تابستان همان سال نيز با شركت در آموزش‏هاي رزمي آمادگي، خود را به اوج رساند و هم‏زمان با آغاز يورش ناجوانمردانه رژيم بعث عراق به مرزهاي غربي و جنوب غربي ايران، با كسب اجازه از پدر و مادر براي حضور در جبهه جنگ، عازم جبهه‏هاي جنوب شد؛ در نخستين روزهاي اعزامش به جبهه، فرماندهان با توجه به سن كم او از حضورش در خط مقدم جلوگيري مي كردند، اما اصرار و سماجت هاي حسين سبب شد تا آنها با حضور او در خط مقدم جبهه موافقت كنند.

محمد حسين در روزهاي نخستين مهر 1359 هجري خورشيدي مجروح و به بيمارستان ماهشهر اعزام شد، پس از بهبودي نسبي باز هم به جبهه بازگشت. در جريان يورش نيروهاي اشغالگر براي تصرف خرمشهر، سنگري كه حسين در آن پناه گرفته بود محاصره شد؛ او با وجود تجمع زياد قواي دشمن، موفق شد تا يكي از همرزمان زخمي خود را به پشت خط انتقال دهد و پس از آن به جايگاه پيشين خود بازگشت و با مشاهده تانك‏هاي عراقي كه به طرف رزمندگان هجوم آورده بودند، تاب نياورد و در حالي كه تعدادي نارنجك به كمر بسته و در دستش گرفته بود، به طرف تانك‏ها حركت كرد.

در اثر اصابت تيري به پايش، بشدت مجروح شد، اين جراحت در عزم راسخ و پولادين حسين خللي وارد نياورد و او بدون كوچكترين ترديدي، تصميم خود را عملي ساخت و از لابه‏لاي انبوه تيرهايي كه از هر سو به طرفش مي‏آمد، خود را به تانك پيشرو رساند و با استفاده از نارنجك، موفق شد آن را منفجر كند و بدين ترتيب محمدحسين فهميده در هشتم آبان 1359 هجري خورشيدي در منطقه كوت شيخ و نزديك ايستگاه راه آهن خرمشهر به شهادت رسيد و پيكر پاك او را در بهشت زهراي تهران به خاك سپردند.

پس از انفجار تانك، قواي دشمن به گمان آنكه حمله‏اي صورت گرفته است؛ وحشت زده عقب نشيني كردند. در نتيجه، حلقه محاصره شكسته شد و پس از مدتي، نيروهاي كمكي رسيدند و آن قسمت را از وجود متجاوزان پاك‏سازي كردند.

امام خميني(ره) در پيامي به مناسبت دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي فرمود: رهبر ما آن طفل سيزده‏ساله‏اي است كه با قلب كوچك خود، ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‏تر است. با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد.

هشتم آبان سالروز شهادت محمد حسين فهميده، به عنوان روز نوجوان و بسيج دانش آموزي نامگذاري شد؛ مجلس شوراي اسلامي در سال 1375 با تصويب قانوني وزارت آموزش و پرورش را مكلف به حمايت، پشتيباني و تقويت و گسترش بسيج دانش آموزي كرد.

با تصويب اين قانون فعاليت ها و برنامه هاي بسيج دانش آموزي قوام و استحكام بيشتري يافت؛ اين سازمان كه جمعيتي بالغ بر چهار ميليون و 300 هزار دانش آموز به آن پيوسته اند، رسالت هايي را بر عهده دارد كه از آن جمله مي توان كمك به نظام آموزشي كشور با ارتقاي بنيه علمي دانش آموزان بسيجي، تقويت روحيه همياري و مسووليت پذيري و همچنين ارتقا و تعميق بينش و معرفت ديني و بصيرت سياسي اعضا اشاره كرد.

اطلاع**2059*9131
۰ نفر