۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۱۴
کد خبر: 80887692
T T
۰ نفر

مسابقه جهانی A لیمپیاد در ایران برگزار می شود

۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۱۴
کد خبر: 80887692
مسابقه جهانی A لیمپیاد در ایران برگزار می شود

اصفهان- مسابقه جهانی A لیمپیاد برای هفتمین دوره در ایران با همكاری موسسه تحقیقاتی 'فرودنتال' كشور هلند، برگزار می شود.

A لیمپیاد (A-Lympiade) یكی از مسابقات جهانی ریاضی است كه با هدف افزایش قدرت تفكر، یادگیری تكنیك‌های مدل‌سازی ریاضی، كارگروهی، تمرین نوشتن یافته‌های علمی و جمع‌بندی و ارائه مطالب در هلند و تعدادی از كشورها برگزار می‌شود.

مسوول بخش مسابقات خانه ریاضیات اصفهان روز یكشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این مسابقه با همكاری خانه های ریاضیات در ایران و به صورت تیمی برگزار می شود.

'عالیه تركان' با اشاره به اینكه این مسابقه در دو مرحله برگزار می شود افزود: مرحله مقدماتی آذر امسال در داخل كشور و مرحله نهایی، مارس 2014 در هلند برگزار خواهد شد.

وی اظهار كرد: تیم‌های سه یا چهار نفره از دانش آموزان پایه‌های اول تا سوم رشته‌های مختلف دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها می‌توانند در این مسابقه شركت كنند.

وی با اشاره به اینكه این آزمون در بیش از 90 مدرسه در هلند و حدود 17 كشور در دنیا با محوریت موسسه فرودنتال زیرمجموعه دانشگاه اترخت هلند برگزار می شود گفت: در پی تفاهمنامه همكاری این موسسه با خانه ریاضیات اصفهان این آزمون از سال 1386 در ایران نیز برگزار می‌ شود.

تركان با بیان اینكه سوالات دور مقدماتی توسط كمیته مركزی در هلند طراحی و به كشورها ارسال می‌شود افزود: نماینده برگزاری این مسابقه در ایران، خانه ریاضیات اصفهان است.

وی تصریح كرد: ثبت نام برای شركت در مسابقه توسط خانه ریاضیات اصفهان صورت می گیرد و مسابقه روز اول آذر در حدود 30 خانه ریاضیات كشور در شهرستانهای مختلف برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در دور نهایی یك یا دو تیم از هر كشور به جز هلند انتخاب می‌شوند و همه هزینه‌ها بر عهده كشور شركت‌كننده است.

وی تاكید كرد: تقسیم كار، تحلیل داده‌های ورودی، استراتژی مناسب برای حل و جمع‌بندی یافته‌ها دارای اهمیت زیادی در این مسابقه است.

این كارشناس، نوع سوالات را مسایل واقعی از مكانهای مختلف نظیر سازمان‌ها، شركت‌ها، مراكز پژوهشی یا مشكلات عمومی یك جامعه دانست و گفت: برای حل مساله، باید یك مدل ریاضی ارائه و با یك ایده خاص روی آن بحث شود.

وی با اشاره به اینكه سال گذشته حدود 208 تیم از ایران در مرحله مقدماتی مسابقه A لیمپیاد شركت كردند تصریح كرد: پارسال به دلیل مشكلات ناشی از نرخ ارز، تیم‌های برتر ایرانی موفق به حضور در مرحله دوم مسابقه در هلند نشدند اما امسال بودجه مربوطه پیش‌بینی شده است.

وی از علاقه مندان به شركت در این مسابقه خواست تا 25 آبان برای ثبت نام به پایگاه اینترنتی خانه ریاضیات اصفهان مراجعه كنند.

ت/7148/1042