۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۱:۲۵
کد خبر: 80904464
T T
۰ نفر

جاسوسی پلیس انگلیس از تشكل های دانشجویی و مدنی

۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۱:۲۵
کد خبر: 80904464
جاسوسی پلیس انگلیس از تشكل های دانشجویی و مدنی

لندن - ایرنا - روزنامه گاردین پنجشنبه شب در گزارشی از تلاش های پلیس انگلیس برای جاسوسی از تشكل های دانشجویی و اتحادیه های صنفی و مدنی این كشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه چاپ لندن در نسخه آن لاین خود نوشت: پلیس منطقه 'كمبریج شایر' اخیرا عملیات مخفیانه ای را برای جاسوسی از تشكل های دانشجویی دانشگاه مشهور كمبریج آغاز نموده و در این راه تلاش كرده بود با پرداخت پول یكی از فعالان مدنی را به عنوان خبرچین استخدام كند.

این روزنامه افزود: این فعال مدنی كه ارتباطات نزدیكی با تشكل های دانشجویی كمبریج دارد، توسط یكی از افسران واحد پلیس مخفی دعوت به همكاری برای خبرچینی از فعالیت های تشكل های دانشجویی، فعالان مدنی مخالف سیاست های ریاضت اقتصادی دولت، تشكل موسوم به ائتلاف علیه فاشیسم و تشكل های طرفدار محیط زیست شده بود.

به نوشته گاردین، این فرد در ماه گذشته دو جلسه با افسر واحد پلیس مخفی 'كمبریج شایر' داشته كه یكی از این جلسات را با دوربین مخفی فیلمبرداری كرده و در اختیار این روزنامه قرار داده است.

روزنامه انگلیسی نوشت: این افسر پلیس به دنبال جمع آوری اطلاعات از رهبران گروههای دانشجویی و فعالان مدنی و محتویات جلسات آنان و برنامه های اعتراضی شان بوده است.

پلیس 'كمبریج شایر' تلاش مامور خود برای جذب خبرچین را تكذیب نكرده و مدعی شده است كه افسران پلیس با استفاده از تاكتیك های پنهانی ولی بر اساس قانون، اقدام به جمع آوری اطلاعات می كنند تا از اقدامات مجرمانه پیشگیری كنند.

از سوی دیگر اتحادیه دانشجویان دانشگاه كمبریج با انتشار بیانیه ای انجام این گونه 'اقدامات نامعقول' توسط پلیس را هشدار دهنده توصیف كرده و افزوده است: ما تعامل سازنده ای با پلیس داشته و برنامه های تظاهرات و اعتراضات عمومی خود را پیشاپیش به پلیس اطلاع داده ایم.

این تشكل دانشجویی تاكید كرده است: استفاده از چنین تاكتیك هایی نه تنها مداخله جویانه است بلكه وقت و منابع پلیس را نیز به هدر می دهد، چون گروههای دانشجویی و مدنی تشكل هایی قانونی هستند كه تغییرات مهم و سازنده ای را در جامعه ایجاد می كنند.

'ایزابلا سانكی' یكی از مدیران سازمان حقوق بشری 'لیبرتی' نیز گفت: به نظر می رسد از نظر پلیس هر گروهی كه به خود جرات می دهد (با سیاست های دولت) مخالفت كند، یك هدف مشروع به شمار می رود.

وی افزود: چنین رفتارهایی باید زنگ خطر را برای همه كسانی كه خود را متعهد به دموكراسی و استفاده متناسب از نیروی پلیس می دانند، به صدا درآورد.

این فعال مدافع حقوق بشر خواستار اعمال كنترل مناسب قضایی بر اقدامات نظارتی و تجسس های پلیس شد و تاكید كرد: پارلمان باید در این زمینه احساس مسئولیت كند و اقدامات لازم را به عمل آورد.

اروپام**345