۲۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۴۷
کد خبر: 80906314
T T
۰ نفر
قاچاق حيوانات در رده سوم انواع قاچاق دنياست

تهران- ايرنا - مدير كل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: قاچاق حيوانات بعد از مواد مخدر و سلاح رتبه سوم انواع قاچاق را در دنيا داراست .

' حسين محمدي ' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: قاچاق حيوانات و اجزاي آنها در جهان رو به گسترش است و در مقياس جهاني به عنوان يك تهديد پيش روي حفظ تنوع زيستي قرار دارد.

وي خاطرنشان كرد : پديده قاچاق حيوانات در كشور ما هم نگران كننده است زيرا ايران به دليل موقعيت جغرافيايي اش ، مسير عبور قاچاق حيوانات وحشي به ويژه از شرق به غرب جهان است.

محمدي ادامه داد: در اين چرخه جانوران زيادي به ويژه خزندگان، پرندگان و برخي دوزيستان هم از ايران خارج مي شوند كه اين مساله موجب تهديد تنوع زيستي جانوران بومي كشور مي شود.

وي اظهارداشت: سازمان حفاظت محيط زيست در تلاش است با همكاري سازمان هاي گمرك، دامپزشكي، نيروي انتظامي و وزارت كشور اين پديده را در كشور كاهش دهد از اين رو با هدف كنترل مرزها، تفاهم نامه اي بين سازمان حفاظت محيط زيست و اين نهادها منعقد شده است.

مدير كل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي سازمان محيط زيست گفت: همچنين به مرزباني ها اطلاع رساني شده تا كنترل بيشتري براي ورود گونه هاي غير بومي و خروج گونه هاي بومي از كشور داشته باشند.اين فعاليت ها براي جلوگيري از قاچاق حيوانات در كشور در حال انجام است اما بايد با جديت بيشتري دنبال شود، قاچاق حيوانات پديده خوبي نيست اما متاسفانه در حال گسترش است كه بايد با فرهنگ سازي مانع از آن شويم.

محمدي گفت: متاسفانه در بسياري موارد ديده مي شود كه افراد به نگه داري برخي گونه هاي حيواني وحشي در منازل اقدام مي كنند كه بايد با اطلاع رساني درست و بموقع مانع گسترش اين روند شويم.

وي اظهار داشت: ايران عضو كنوانسيون منع تجارت غيرقانوني گونه هاي در خطر انقراض (كنوانسيون سايتيس) است از اين رو موظف است تمام قوانين و مقررات و تعهدات بين المللي در زمينه ورود و خروج گونه هاي در خطر انقراض كه به صورت غير قانوني وارد يا خارج مي شوند، رعايت كند.

محمدي گفت: بر اساس قوانين و مقررات سازمان دامپزشكي، شكار و صيد بايد تمام ورود و خروج گونه هاي جانوري با مجوز سازمان حفاظت محيط زيست انجام شود، حتي نگه داري اجزاي حيوانات و گونه هايي كه قرار است تاكسيدرمي ( خشك كردن ) شوند نيز بايد با مجوز محيط زيست انجام شود.

علمي ( 4 ) **9014**1581
۰ نفر