توسعه كتب الكترونيك و گويا ظرفيت مهم ترويج فرهنگ مطالعه است

مشهد-ايرنا- رييس اداره كتاب و امور نشر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي توسعه انتشار كتب و نشر الكترونيك (ديجيتال) و گويا را ظرفيت بسيار مهمي براي ترويج كمي و كيفي فرهنگ مطالعه در جامعه دانست.

'عليرضا سفيديان' روز يكشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به روند رو به رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات و جذابيت هاي كتب الكترونيكي و گويا در بين مردم و به خصوص جوانان بايد با شناخت اين ظرفيتها ، بهره لازم براي توسعه فرهنگ مطالعه را از آنها گرفت .

وي گفت: نشر الكترونيك و گويا به نحو مطلوب در سطح كشور و از جمله خراسان رضوي گسترش نيافته و در سطح استان تنها در مشهد دو نشر فعال در اين بخش وجود دارد كه بسيار كم است و بايد با حمايت مسوولان و توجه بيشتر سرمايه گذاران افزايش يابند.

سفيديان خواستار فرهنگ سازي براي گسترش فرهنگ مطالعه و كتابخواني و از جمله در بخش كتب ديجيتال و گويا شد.

وي يكي از مشكلات فراروي توليد و توسعه كتاب هاي الكترونيك و گويا را معضل كپي رايت محصولات ذكر كرد.

رييس اداره كتاب و نشر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، گفت : قانون مدوني براي حمايت از فعالان و برخورد با تخلفات در اين بخش وجود ندارد و مسوولين ذيربط بايد توجه بيشتري به اين بخش داشته باشند.

وي با ياد آوري افزايش سه برابري قيمت كتب طي سنوات گذشته آن را عامل موثري در كاهش رغبت مردم به خريد كتاب برشمرد و از مسوولان خواست با پرداخت يارانه و حمايت از ناشران زمينه كاهش قيمت تمام شده كتاب را فراهم كنند.

سفيديان افزود: پرداخت بن خريد كتاب در طول سال و از جمله در قالب نمايشگاههاي كتاب اقدام خوبي براي تشويق مردم به خريد كتاب است و بايد اين اقدام از نظر كمي و كيفي افزايش يابد.

وي تاكيد كرد: بايد با فرهنگ سازي بيشتر، مطالعه و كتابخواني به نياز عمومي جامعه تبديل شده و بين آحاد مختلف تبيين و نهادينه گردد.

رييس اداره كتاب و نشر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي تعداد ناشران اين استان را حدود 700 ناشر عنوان كرد و گفت: از اين تعداد 250 ناشر فعال و بقيه غير فعال هستند.

وي اظهار داشت: از مجموع دو هزار و 45 جلد كتاب كه طي شش ماهه ابتداي امسال در اين استان مجوز انتشار گرفتند، 750 جلد چاپ مجدد بود.

سفيديان گفت: اين درحالي است كه در مجموع سال گذشته دو هزار و 841 كتاب در استان منتشر شده بود كه 645 عنوان آن چاپ مجدد بوده است.ك/3

7490/659