۴ آذر ۱۳۹۲، ۸:۰۹
کد خبر: 80920101
T T
۰ نفر
چاینا دیلی:توافق ژنو جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه را تغییر می دهد

پكن - ایرنا- پرشمارگان ترین نشریه انگلیسی زبان چاپ چین روز دوشنبه نوشت كه توافق ژنو جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه را متحول خواهدكرد.

به گزارش ایرنا، 'چاینا دیلی' نوشت: همه جوانب ذی ربط باید به تعهداتی كه داده اند پایبند باشند تا بتوان به توافق نهایی دست یافت.

'وو سیكه' فرستاده چین در امور خاورمیانه می گوید : سیاست حسن روحانی رییس جمهور ایران روابط ایران با كشورهای غربی را بهبود بخشیده است و توافق ژنو به معنای باز شدن مسیر بهبود مناسبات تهران - واشنگتن است. این به معنای فقدان چالش در مسیر پیش رو نیست. به هر صورت چالش ها وجود دارد.

این دیپلمات چینی، عمل به تعهدات و حفظ شفافیت در برنامه هسته ای و بهبود روابط كشورهای منطقه خاورمیانه و از جمله مناسبات ایران و آمریكا را از چالش هایی دانسته است كه باید به درستی با آنها برخورد كرد.

'لی شائو شیان' محقق مسایل خاورمیانه از موسسه مطالعات معاصر چین نیز گفت: برخورد آمریكا با مسایل سوریه و ایران نشان می دهد كه این كشور به جای اقدام های نظامی، راه دیپلماسی و گفت و گو را در پیش گرفته است.

وی افزود كه بهبود رابطه ایران و آمریكا باعث تحولاتی در مناسبات آمریكا با تل آویو، مصر، اردن، عربستان و امارات خواهد شد .

این كارشناسان پیش بینی كرده اند كه با دستیابی به این توافق و كاهش تنش ها همكاری های چین با ایران و دیگر كشورهای منطقه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

آساق ** 2100 **1611