۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۳
کد خبر: 80927179
T T
۰ نفر
ایران و تاجیكستان روند ساخت تونل استقلال را بررسی كردند

دوشنبه ـ ایرنا - موانع و مشكلات اجرایی طرح احداث تونل استقلال در تاجیكستان كه توسط جمهوری اسلامی ایران در دست ساخت است، با حضور نمایندگان شركت های ایرانی دخیل در این طرح و وزیر نقلیات تاجیكستان روز جمعه بررسی شد و طرفین بر تكمیل این طرح تاكید كردند.

به گزارش ایرنا ، در این جلسه نمایندگان چند نهاد دولتی تاجیكستان و شركت های ایرانی ' فاراب ' ، ' صابر ' و ' سد و تونل پارس ' برای حل مشكلات سد راه تكمیل این تونل تاكید كردند.

نظام حكیمف وزیر حمل و نقل تاجیكستان در این نشست گفت:‌ تونل استقلال اهمیت مهم استراتژی برای اقتصاد این كشور دارد از اینرو ضرورت دارد برای كامل اجرا شدن این طرح مهم در اسرع وقت تدابیر لازم اندیشیده شود.

حبیب دولت اف نماینده وزیر حمل و نقل تاجیكستان نیز به رسانه گفت:‌ در حال حاضر متخصصان وزارت نیروی ایران به بررسی وضعیت فنی این تونل و مشخص كردن میزان اعتبار مورد نیاز برای تكمیل آن پرداخته اند.

جمهوری اسلامی ایران برای ساخت این تونل كه سال 2003 شروع شده است 39.5 میلیون دلار تخصیص داده بود.

ˈعلی رضا دائمیˈ معاون آب و فاضلاب وزارت نیروی كشورمان پیشتر در بازدید از تونل استقلال برای بررسی ابعاد گوناگون این طرح ، گفته بود موانعی همچون ارتفاع بالای تونل، وجود ریزش آب فراوان از دیواره ها و آهكی بودن بخش های مختلفی از دیواره های تونل به همراه یخبندان و سردسیر بودن منطقه از مهمترین عوامل و مشكلات اجرایی سد راه این طرح است و با وجود این مشكلات این طرح را نهایی خواهیم كرد.

وی اتمام احداث تونل استقلال را بواسطه اتصال شمال و جنوب تاجیكستان، برای این كشور و لزوم پایبندی به تعهدات و تحویل بموقع این تونل به كشور مربوطه از سوی متخصصان و مسوولان ایرانی را برای دو كشور حائز اهمیت و دارای نقش سازنده دانسته بود.

آساق**ه.ص**1663