۱۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۰
کد خبر: 80930094
T T
۰ نفر

فناوري RFID را بشناسيم

۱۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۰
کد خبر: 80930094
فناوري  RFID را بشناسيم

تهران - ايرنا - فناوري آر اف اي دي( RFID ) فناوري است كه برخلاف تكنولوژي باركد براي خواندن نياز به ديد مستقيم و فاصله كم ندارد و به همين دليل در گستره وسيعتري كاربرد دارد.

اين فناوري با استفاده از برچسب ها ( تگ ها ) به ما اين امكان را مي دهد كه كد شناسايي اشيا را با فاصله بيشتر و حساسيت كمتري نسبت به جهت شي و زاويه آن قرائت كنيم .

اين برچسب ها در اندازه هاي متفاوتي تهيه مي شوند و براساس نوع كاربرد و محل استفاده در سايزها و مدل هاي مختلف تهيه و كاربرد دارند .

براي روشن شدن اين موضوع در نظر بگيريد كه انبار بزرگي از كالا نيازمند مراقبت است و بايد ورود و خروج كالاها در آن ثبت شود بنابراين متصديان اين انبار در صورتي كه بخواهند كوچكترين تحولات در انبار را مطلع شوند و بدون حضور متصدي ورود و خروج كالا را بررسي كنند مي توانند از برچسب هاي Radio Frequency Identification يا همان RFID استفاده كنند . اين برچسب ها در هر لحظه كه نياز باشد به كاربران گزارش مي دهد.

تگ هاي RFID به دو قسمت اكتيو و پسيو تقسيم مي شوند كه در اين بين تگ هاي پسيو باتري ندارند و انرژي لازم براي فعال سازي پردازنده و ارسال اطلاعات خود را از سيگنال تگ خوان دريافت و تامين مي كنند. ولي تگ هاي اكتيو باتري دارند.

نحوه اين كار بدين شكل است كه ابتدا تگ خوان امواجي را به سمت تگ ارسال مي كند و سپس پردازنده تگ با استفاده از انرژي اين امواج، بيدار مي شود و دستور دريافتي از سوي تگ خوان را پردازش مي كند و توسط امواجي كه انرژي آنها هم از امواج دريافتي تامين شده است، نتيجه را به تگ خوان مخابره مي كند.

فناوري RFID در بسياري از ساختمان هاي اداري و به منظور كنترل تردد كاركنان در بخش هاي مجاز و غيرمجاز استفاده مي شود. همچنين بسياري از فروشگاه ها براي حفظ محصولات خود در مقابل سرقت از اين فناوري استفاده مي كنند.

از ديگر موارد استفاده اين فناوري مي توان به كنترل موجودي ، كنترل دستيابي ، تحليل آزمايشگاهي ، كنترل تعداد دور ، ثبت زمان و مكان تردد ، شناسايي خودرو ، امنيت ساختمان ها ، رديابي دارايي ها ، كنترل ترافيك ، رديابي رانندگان متخلف و ثبت اتوماتيك نخلفات اشاره كرد.

يكي از اتوبان هايي كه در ايران مجهز به اين سيستم شده است ، اتوبان تهران – پرديس است كه خودروها با نصب تگ هاي RFID مي توانند بدون توقف و تنها با عبور از محل عوارضي ، عوارض خود را پرداخت كنند.

علمي ( 2)**1746**1581
۰ نفر