۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۴
کد خبر: 80935288
T T
۰ نفر
ارزش صادرات چمداني از گمرك جلفا بيش از سه برابر افزايش يافت

جلفا، تبريز- ايرنا - مدير كل گمرك جلفا گفت: طي هشت ماه امسال يكهزار و 150 تن انواع كالا به ارزش يك ميليون و 200 هزار دلار ازطريق امورمسافري اين گمرك به صورت چمداني به جمهوري خود مختار نخجوان صادر شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش به ترتيب حدود چهار و بيش از سه برابر افزايش يافته است.

صادق نامدار روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، عمده كالاهاي صادراتي را محصولات كشاورزي از جمله سيب زميني و پياز، مواد غذايي و البسه اعلام كرد.

وي تعداد مسافريني را كه در اين مدت از طريق امور مسافري گمرك جلفا بين ايران و جمهوري خودمختار نخجوان تردد كرده اند را 600 هزار نفر اعلام كرد و گفت: اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 32 درصد كاهش يافته است.

نامدار در خصوص درآمد عمومي گمرك جلفا اظهاركرد: در هشت ماه سال جاري درآمد عمومي اين گمرك بيش از يكهزار و 272 ميليارد ريال بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 80 درصد رشد داشته است.

مدير كل گمرك جلفا با اشاره به واردات كالا از طريق اين گمرك خاطر نشان كرد: در همين مدت 170 هزار تن انواع كالا به ارزش 317 ميليون دلار از طريق گمرك جلفا وارد كشور شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از حيث وزن و ارزش به ترتيب هشت و 9 درصد كاهش يافته است.

نامدار عمده كالاهاي وارداتي را سيگار، ام دي اف و ماشين آلات صنعتي و مكانيكي برشمرد كه از كشورهاي تركيه و چين وارد كشور شده است.

وي افزود: در همين مدت 93 هزار تن انواع كالا به ارزش 52 ميليون دلار از طريق گمرك جلفا به خارج از كشور صادر شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 13 و 20 درصد كاهش نشان مي دهد.

نامدارعمده كالاهاي صادراتي را مصالح ساختماني، محصولات كشاورزي و مصنوعات پلاستيكي اعلام كرد كه به كشورهاي ارمنستان و آذربايجان صادر شده است.

گمرك جلفا با سابقه فعاليت بيش از يك قرن و امكان دسترسي به راه آهن برقي و نزديكي به كشورهاي ' سي.آي.اس' (CIS) نقش تعيين كننده اي در صادرات و واردات كالا به خصوص در دوران جنگ تحميلي بر عهده داشت.

اين گمرك با استقرار منطقه آزاد ارس در شهرستان جلفا از سال 1384 كانون توجه تجار و بازرگانان داخلي و خارجي قرار گرفته و نقش موثري در ترانزيت كالا داشته است.

وجود دو معبر ورود و خروج مسافر(نوردوز و جلفا) در اين گمرك بر اهميت آن افزوده بطوري كه گمرك پل چوبي جلفا دومين مرز پرتردد كشور پس از گمرك مهرآباد به شمار مي رود.

7222/587