وی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره درخواست آكادمی اسكار برای ارسال فیلمنامه هیس دخترها فریاد نمی زنند به این آكادمی توضیح داد: این درخواست 10 روز پیش، از سوی آكادمی اسكار به من ارسال شد.
وی یادآور شد: آكادمی اسكار درخواست كرده كه یك نسخه از فیلمنامه هیس دختر ها فریاد نمی زنند را در آرشیو خود برای مطالعه داشته باشد و به عبارتی این اثر به عنوان فیلمنامه ای پژوهشی در آكادمی اسكار قرار خواهد گرفت.
كارگردان فیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمی زنند تاكید كرد: نسخه انگلیسی فیلمنامه این اثر سینمایی پیشتر آماده شده بود و بزودی برای اسكار ارسال می شود.
درخشنده ادامه داد: آكادمی اسكار علاوه بر فیلمنامه، درخواست كرده تمام مواد تبلیغاتی این اثر از جمله تیزر، آنوس و پوستر را در اختیار داشته باشد.
وی گفت: درخواست اسكار برای در اختیار داشتن این اثر سینمایی به خاطر استقبال مخاطبان در اكران محدود فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند در آمریكا انجام شده است.
** سینمای ایران مخاطبان بسیاری در آمریكا دارد
درخشنده درباره اكران هیس دخترها فریاد نمی زنند در سینماهای آمریكا گفت: از فروش این اثر سینمایی اطلاع دقیقی ندارم؛ در آمریكا رسانه ای نداشتیم كه بخواهیم برای فیلم تبلیغ كنیم اما با این شرایط، مخاطبان استقبال بسیار خوبی از آن داشتند.
درخشنده درباره نحوه اكران فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند در آمریكا توضیح داد: برای اكران آن در آمریكا، سالن سینمایی را هفته ای چهار هزار دلار اجاره كردیم و با توجه به اینكه بخش خصوصی هستیم، پرداخت هزینه های جانبی برای اكران گسترده تر و بهتر این فیلم در آمریكا دشوار بود.
وی با اشاره به مشاركت بنیاد سینمایی فارابی در تولید هیس دخترها فریاد نمی زنند تاكید كرد: معمولا نهادهای دولتی برای اكران بین المللی یك اثر سینمایی هزینه ای پرداخت نمی كنند، در صورتیكه با هزینه بیشتر می شد این فیلم در سینماهای بیشتری در آمریكا اكران شود.
كارگردان فیلم سینمایی پرنده كوچك خوشبختی با اشاره به تعدد مخاطبان علاقه مند به سینمای ایران در آمریكا گفت: سینمای ایران مخاطبان بسیاری در ایالات مختلف آمریكا دارد و معتقدم باید از این ظرفیت به درستی استفاده كنیم.
** در پخش بین المللی آثار سینمایی كم كاری كردیم
درخشنده با یادآوری اینكه در عرصه پخش بین المللی فیلم های سینمای ایران كم كاری كرده ایم، افزود: باید به پخش بین الملل فیلم های سینمایی فكر كنیم. باید به تهیه كنندگان در اجاره سالن های سینمایی در كشورهای مختلف كمك كنیم تا از این طریق سینمای ایران به مخاطبان دنیا معرفی شود.
وی تاكید كرد: حضور بین المللی فیلم های ایرانی نباید فقط به جشنواره های خارجی ختم شود، بلكه باید بدنبال جذب مخاطبان جهانی برای آثار سینمای ایران باشیم و به عبارتی باید مخاطبان دیگر كشورها را برای تماشای آثار ایرانی به سینماها بكشانیم.
** ساخت آثار سینمایی با موضوع مشترك جهانی
كارگردان فیلم سینمایی بچه های ابدی گفت: فیلمی مثل هیس دخترها فریاد نمی زنند، مضمونی جهانی و مشترك دارد و تولید چنین آثاری می تواند فرصت خوبی به منظور ایجاد مخاطب سازی برای سینمای ایران باشد.
درخشنده ادامه داد: سینمای ایران باید از این فرصت ها استفاده كند و از ظرفیت های موجود برای جذب مخاطبان جهانی و ایجاد ذائقه در میان مخاطبان تلاش كند.
وی با یادآوری اینكه موفقیت در اكران بین المللی آثار سینمایی ایرانی دور از دسترس نیست، توضیح داد: برای تحقق این مهم باید ابتدا هزینه كنیم و با تبلیغات مناسب، مخاطبان بالقوه سینمای ایران را شناسایی و در جهت جذب آنان تلاش كنیم.
كارگردان فیلم شمعی در باد با اشاره به بازخورد مثبت اكران این اثر سینمایی در آمریكا افزود: نامه های بسیاری از مخاطبان درباره این اثر سینمایی بدست من رسیده و مخاطبان تقاضای اكران آن را در ایالات مختلف این كشور داشتند اما طبیعتا تحقق این امر نیازمند هزینه های بسیار بود كه برای ما مقدر نبود.
درخشنده ادامه داد: در نامه هایی كه بدست ما رسیده، گاه موضوعات تكان دهنده ای ارائه شده و بسیاری از این دلنوشته ها در ذهن من باقی مانده است.
به گفته كارگردان فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند، یك موضوع جهانی كه در یك اثر سینمایی مطرح می شود، می تواند برای مخاطبان خود در سراسر دنیا جنبه آگاهی و اطلاع رسانی داشته باشد.
** تمركز به بخش داخلی سینما نباشد
درخشنده با اشاره به اینكه به خاطر ترس از قاچاق فیلم بسیاری از آثار سینمایی بلافاصله پس از اكران به شبكه نمایش خانگی می آید، افزود: هیس دخترها فریاد نمی زنند نیز از این قاعده مستثنی نیست و این فیلم در شبكه نمایش خانگی نیز توزیع شده است.
وی درباره سی ودومین جشنواره فیلم فجر نیز افزود: این رویداد سینمایی ویترین سینمای ایران است و برای بهتر نشان دادن این ویترین همه باید تلاش كنند.
كارگردان فیلم سینمایی رویای خیس ادامه داد: جشنواره فیلم فجر نباید باعث شود كه تمركز سینماگران و مسوولان ما تنها به مخاطبان داخلی باشد، بلكه سینمای ایران می تواند با رشد و بالندگی در عرصه های جهانی، حرف های جدیدی را مطرح كند.
درخشنده از مدیران سینمایی خواست كه به موضوع پخش بین الملل فیلم های سینمایی خیلی جدی بیاندیشند و در این زمینه برنامه ریزی های مدونی انجام دهند.
** دیپلماسی فرهنگی از طریق سینما
وی به نیاز سینمای ایران برای معرفی به مخاطبان جهانی اشاره كرد و گفت: بسیاری از مردم نگاه درستی به كشور و فرهنگ و تمدن ایران ندارند و سینما می تواند سفیر خوبی در این راستا باشد.
به گفته این كارگردان سینما، آثار سینمایی داخلی می تواند درك درستی از روابط انسانی در ایران را به جهانیان ارائه كند و هنوز تمدن و ویژگی های ایرانی برای بسیاری از مردم دنیا ناشناخته است.
درخشنده از سینما به عنوان یكی از مهمترین ابزار دیپلماسی فرهنگی یاد كرد و توضیح داد: برای استفاده صحیح از این بازار باید ردیف بودجه مشخصی به موضوع پخش بین المللی آثار سینمایی ایرانی اختصاص یابد.
** خرید سینما در كشورهای دیگر
وی افزود: اجاره سالن های سینمایی و حتی خریداری سینما در كشورهای دیگر می تواند راهی مناسب برای اكران فیلم های ایرانی در دیگر كشورها باشد و این اتفاقی دور از دسترسی نیست.
كارگردان فیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمی زنند توضیح داد: در كانادا سینماهایی وجود دارد كه مختص اكران فیلم های هندی است و ما نیز نیازمند در اختیار گرفتن چند سالن سینمایی در كشورهای مختلف جهان هستیم.
درخشنده، اكران بین المللی فیلم ها را موجب ارتقا كیفی آثار سینمایی دانست و گفت: كارگردانان و تهیه كنندگان سینمای ایران در صورتیكه از امكان اكران بین المللی فیلم های خود مطمئن باشند در راستای خلق فیلم های باكیفیت با موضوع جهانی تلاش می كنند و از تولید آثار بی كیفیت دور می شوند زیرا نمایش عمومی فیلم های ایرانی در كشورهای دیگر به ارز آوری منجر خواهد شد.
وی تاكید كرد: در بخش بین المللی نه به لحاظ جشنواره ای، كه به صورت مردمی وارد شویم؛ در خطوط هواپیمایی، فیلم های همه كشورها موجود هست اما فیلم ایرانی هرگز دیده نمی شود زیرا سینمای ما در بین عموم شناخته شده نیست و برای این امر باید چاره ای بیاندیشیم.
** شورای پروانه ساخت به آثار اجتماعی توجه كند
كارگردان فیلم شمعی در باد درباره لزوم پرداختن به موضوعات ملتهب در سینمای ایران توضیح داد: فیلمساز نمی تواند از كنار موضوعات ملتهب جامعه به سادگی عبور كند و باید امكان تولید آثار سینمایی با موضوعات خاص جامعه را فراهم كنیم.
درخشنده ادامه داد: در سی ویكمین جشنواره فیلم فجر داوران به موضوع هیس دخترها فریاد نمی زنند توجه نكردند. معتقدم حتی می شد نماینده بهتری را برای حضور در اسكار معرفی كنیم و تاكید دارم كه باید با نگاهی بازتر به جامعه نگریسته شود.
وی از اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش در دولت تدبیر و امید خواست كه با نگاهی عمیق، به ساخت فیلم هایی كه جنبه آگاهی بخشی درباره معضلات جامعه را دارند، كمك كرده و مانع از ساخت چنین فیلم هایی در دوره جدید مدیریتی سینما نشوند.
به گفته این كارگردان سینما، اعضای این شوراها می توانند اجازه دهند كه اندیشه فیلمساز در پشت نگاهی سالم به جامعه در اثری سینمایی متبلور شود.
** ناگفته ها درباره طلاق را بیان می كنم
درخشنده با اشاره به ساخت اثری سینمایی با موضوع طلاق گفت: اكنون در حال پژوهش درباره این اثر سینمایی هستیم و تلاش داریم زوایای پنهان این پدیده را در جامعه بیان كنیم.
كارگردان فیلم خواب های دنباله دار افزود: امیدوارم این طرح سینمایی بتواند اطلاعات دقیقی را درباره زندگی مشترك در اختیار خانواده ها قرار دهد.
وی گفت: در پرداختن به موضوع طلاق كمی دستم بازتر است اما دوست دارم در جدیدترین فیلم خود از موضوعاتی حرف بزنم كه درباره آنها حرفی گفته نشده است.
درخشنده یكی از كاركردهای سینما را تربیت نسل جوان دانست و تاكید كرد كه می توان با آگاهی رسانی درباره حفره های موجود در ارتباطات و روابط خانوادگی، نسل جدید را نسبت به آسیب های پیش رو آگاه كرد.
فراهنگ(4) ** 1983 ** 1071
پوران درخشنده: مدیران سینمایی به پخش جهانی فیلم های ایرانی بیندیشند
۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۱۸
کد خبر:
80943041
تهران - ایرنا - پوران درخشنده كارگردان سینما از ارائه فیلمنامه هیس دخترها فریاد نمی زنند به آكادمی اسكار خبر داد و از مدیران سینمایی خواست به موضوع پخش بین المللی آثار سینمایی، توجه ویژه ای داشته باشند.