۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۳۵
کد خبر: 80947009
T T
۰ نفر

نقش داريوش مهرجويي در سينماي ايران

۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۳۵
کد خبر: 80947009
نقش داريوش مهرجويي در سينماي ايران

اراك - ايرنا- اگر روزي سريالي با موضوع تاريخ سينماي ايران ساخته شود، نقش داريوش مهرجويي در چند قسمت آن پررنگ و در قسمتهايي كوتاه و كم رنگ متصور مي شود، اما به هر حال يكي از بازيگران اصلي آن خواهد بود.

در اين سريال كه اميد مي رود در آينده ساخته شود، زندگينامه داريوش مهرجويي از جمله تولد او در 17 آذر سال 1318 در تهران و عزيمتش به آمريكا در سن 20 سالگي براي تحصيل، مطرح مي شود ولي در اين مجموعه بيشتر بر سينماي متفاوت او كه توانسته نظر خاص و عام را جلب كند، تاكيد خواهد شد.

اين سريال اگر قسمت هايي چون موج نو، اقتباس ادبي، زن در سينما، كمدي، طرح مسائل روشنفكري و جشنواره ها، داشته باشد، نقش بازيگري‌ كه به جاي مهرجويي ايفاي نقش مي كند در همه اين قسمتها پررنگ خواهد بود.

در اين مجموعه، به احتمال زياد چند نما از فيلم 'الماس 33 ' اولين اثر مهرجويي (سال 46)، كه ساخت آن بسيار پر هزينه بوده ولي مورد توجه مردم و منتقدين قرار نگرفت، نمايش داده مي شود و نظر يكي از نويسندگان، كه آن را مصداق آفتابه لگن هفت دست - شام و نهار هيچي، دانسته نيز يادآوري شود.

سازندگان اين سريال شايد بخش هايي از آخرين كارهاي مهرجويي مثل چه خوبه كه برگشتي ( 1391) را نيز پخش كنند و ديدگاه منتقدان در مورد اين فيلم مبني بر اينكه بهتر است استاد ديگر فيلم نسازند، را هم مطرح كنند.

سازندگان سريال سينماي ايران با هر ديدگاهي كه داشته باشد نقش مهرجويي و فيلم گاو،( 1348) در موج نوي سينماي ايران را نمي تواند ناديده بگيرند هرچند ممكن است گفته هاي ابراهيم گلستان ( سازنده فيلم هاي خشت و آيينه و اسرار دره جني ) را كه نقش مهرجويي را كم رنگ جلوه داده و اهميت اين فيلم را در داستان غلامحسين ساعدي دانسته؛ نيز پخش كنند.

در اين سريال به طور قطع تصاويري از فيلم گاو پخش مي شود و گفته خواهد شد كه اين فيلم نگاه جهانيان به سينماي ايران را عوض كرده است.سازنده اين سريال به گونه اي تصويري نشان خواهد داد كه برخي از ديگر آثار مهرجويي نيز از اهميت برخوردارند و موفقيت او تنها به فيلم گاو محدود نمي شود.

كارگردان اين سريال با نمايش گوشه هايي از جشنواره هاي داخلي وخارجي موفقيت هاي مهرجويي را در قاب تصوير قرار خواهد داد و يادآور مي شود كه كارهاي اين كارگردان اولين جوايز مهم بين المللي را نصيب سينماي ايران كرده است.

در اين سريال تصاويري از اعطاي جايزه هاي مهم بين المللي به مهرجويي به عنوان كارگردان و عزت الله انتطامي بازيگر فيلم گاو پخش مي شود و نگاهي گذرا به ديگر موفقيت هاي اين فيلمساز در جشنوارهاي شيكاگو، مسكو، برلين، پاريس، توكيو، سن سباستين ،نانت، سائوپائولوي برزيل و زيمباوه خواهد شد.

سازنده اين سريال با نام بردن از فيلم هاي آقاي هالو، پستچي ،دايره مينا، سارا و پري كه در جشنوارهاي داخلي و خارجي برنده جايزه شده اند، حضور داريوش مهرجويي به عنوان داور در جشنوارهاي بين المللي را نيز مطرح مي كند.

سازندگان سريال سينماي ايران با هرديدگاهي، مهرجويي را به عنوان يكي ازصاحبان پرشمارترين آثار اقتباسي و از موفق ترين ها در اين زمينه ارزيابي مي كنند و يادآور مي شوند كه فيلم گاو با آن همه موفقيت و استقبال مردم و منتقدان از قصه چهارم مجموعه عزاداران بيل نوشته غلامحسين ساعدي اقتباس شده است.

سازندگان اين فيلم شايد به اين نكته نيز اشاره كنند كه مرحوم دكتر هوشنگ كاووسي از منتقدان سخت گير و ابداع كننده اصطلاح فيلمفارسي به تعريف از فيلم گاو پرداخته و نوشته است كه مايه اي كه دكتر ساعدي در نوشته اش مي آورد متبحرانه و مبتكرانه است كه با دخالت يك گارگرداني آگاه و با احاطه چون مهرجويي به فيلمي قابل توجه تبديل شده است.

در اين سريال به زبان تصويرگفته مي شود كه همكاري نتيجه بخش ساعدي و مهرجويي موجب شده تا داستان فيلم گاو به خوبي وجهه سينمايي يافته و به دليل شخصيت پردازي مناسب، رعايت اصول فيلمنامه نويسي و در نظر گرفتن سليقه مخاطب بارها از سوي منتقدان به عنوان بهترين فيلم سينماي ايران معرفي شود.

آنان به فيلم مدرسه اي كه مي رفتيم( 1359) به كارگرداني داريوش مهرجويي و بر اساس داستاني از فريدون دوستدار نيز به عنوان يكي از اولين فيلمهاي اقتباسي پس از انقلاب اشاره مي كنند و در خصوص فيلمهاي آقاي هالو ( 1349 )، پستچي ( 1351) ليلا( 1375) و درخت گلابي( 1376 )كه با اقتباس از چند نمايشنامه توليد شده اند، نيز مطالبي طرح مي كنند.

در اين سريال گفته مي شود كه مهرجويي باساخت آثار متعدد اقتباسي از جمله دو فيلم پري ( 1373) و سارا(1371) كه به ترتيب از روي كتاب معروف جي.دي.سالينجر به نام فراني و زويي و خانه عروسك نوشته ي هنريك ايبسن نمايشنامه نويس شهير نروژي ساخته شده اند، نام خود را در اين زمينه ماندگار كرده است .

در اين سريال گفته خواهد شد كه اين كارگردان، فيلم هامون (1368) را نيز با نگاهي به كتاب هرتسوگ اثر سائول بلو نويسنده كانادايي و زندگينامه كي يركگارد ( فيلسوف دانماركي) ساخته است.

سازندگان اين سريال شايد حتي قسمتي را به بررسي فيلم هامون اختصاص دهند و ازآن به عنوان فيلمي فلسفي كه دغدغه هاي روشنفكران را مطرح كرده، ستايش و خاطرنشان كنند كه هامون با بازي مرحوم ' خسرو شكيبايي ' از سوي مجله فيلم به عنوان برترين شخصيت تاريخ سينماي ايران انتخاب شده است.

آنان ممكن است نقدهاي مثبت كه اين فيلم را به دليل طرح سينمايي مسائل فلسفي، مسئله عشق و ايمان و دنياخواهي و آرمان خواهي ستوده اند در فيلم خود بگنجانند و همزمان نظر برخي ديگر از منتقدان را كه اين فيلم را رواج دهنده عرفاني منفعل دانسته اند نيز، طرح كنند.

در اين سريال بر اين نكته تاكيد مي شود كه داريوش مهرجويي از جمله مرداني است كه در آثار خود به ويژه در فيلم هاي بانو، سارا، پري و ليلا مسايل زنان را در قاب تصوير قرار داده و نقش برجسته اي در اين خصوص دارد.

هم چنين، نظرات برخي ديگر از منتقدان كه فيلم هاي مهرجويي را بيان كننده جريان فيمنيسم در ايران دانسته كه زن را فارغ از زندگي خانوادگي و احساس مادري تصوير كرده نيز، پخش خواهد شد.

سازندگان سريال سينماي ايران در بررسي تاريخ كمدي به ناچار بايد از داريوش مهرجويي و فيلم اجاره نشينها (1365) ياد كنند و بگويند كه اين فيلم با بازي عزت الله انتظامي و اكبر عبدي نقطه عطفي در توليد فيلم كمدي در ايران محسوب مي شود، زيرا نه به تنها با ديالوگ بلكه با زبان و ساختاري سينمايي با تماشاگر رابطه برقرار مي كند.

آنان ويژگي هاي ارزشمند اين فيلم را يادآوري مي كنند و ممكن است از برخي ضعف ها مثل اينكه اكبر عبدي در صحنه انفجاري به نسبت بزرگ، هيچ آسيبي نمي بيند و فقط سياه مي شود را ناديده بگيرند ولي ضعف ديگر اثار كمدي اين فيلمساز مثل چه خوبه كه برگشتي را به طور حتم مطرح مي كنند.

در اين مجموعه شايد به مسئله توقيف فيلم هاي داريوش مهرجويي از جمله فيلم سنتوري( 1385) و ندادن مجوز ساخت به برخي آثار او نيز اشاره هايي شود.

شايد در اين مجموعه به سبك هاي سينمايي نيز پرداخته شود و در آن فيلم ليلا با بازي ليلا حاتمي به عنوان بهترين ملودرام سينماي ايران معرفي شود و گونه هاي ديگر فيلمسازي در آثار اين كارگردان را نيز در قاب تصوير قرار گيرد.

سازندگان اين سريال ناچارند بحث خود را در خصوص اين فيلم ساز برجسته ناتمام بگذارند زير او هنوز فعاليت دارد و شايد فيلم هاي درخور ديگري به پرونده كاري اش بيفزايد يا فيلم هايي بسازد كه منتقدان و دوستدارانش را كمي دلسرد كند، اما به هر حال او و آثار ماندگارش در تاريخ سينماي ايران جاودانه خواهند ماند.

فراهنگ (3)**559**1983** 1601**
۰ نفر