۲۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۰۲
کد خبر: 80949157
T T
۰ نفر
سفر وزير خارجه تركيه به ارمنستان از نگاه كارشناسان آذري

باكو - ايرنا - روزنامه 'يني مساوات' در مطلبي با اشاره به سفر ' احمد داوداوغلو ' وزير خارجه تركيه براي شركت در نشست مجمع همكاري هاي اقتصادي درياي سياه در ارمنستان، به بررسي آثار اين سفر از نگاه دو تن از كارشناسان سياسي جمهوري آذربايجان پرداخته است.

به نوشته اين رسانه آذري، ' قابيل حسينلي ' تحليلگر سياسي ، سفر وزير خارجه تركيه به ارمنستان و مذاكرات وي در آن كشور را حايز اهميت دانست و گفت: ارمنستان سند 'نقشه راه' جديد به وزير خارجه تركيه ارايه خواهد كرد.

به عقيده وي در اين سند؛ عادي سازي مرحله اي روابط دوجانبه مطرح مي شود و درخواست اصلي ارمنستان از تركيه نيز شناسايي نسل كشي ارامنه مي باشد كه هدف آن در بن بست قرار دادن تركيه است.

وي بي نتيجه بودن سفر داود اوغلو به ارمنستان را محتمل مي داند و تصريح مي كند : ارمنستان مايل نيست مناقشه قره باغ را با تركيه حل و فصل كند. بازگشايي مرزهاي بين دو كشور صرفاً در صورت شناسايي نسل كشي ارامنه ، امكان پذير است.

به عقيده اين كارشناس آذري، مسكو نيز مخالف تبديل تركيه به قدرت منطقه اي است و از احياي امپراتوري عثماني نگران است و براي جلوگيري از افزايش نفوذ تركيه در منطقه مانع تراشي مي كند. از اين رو، نمي توان در انتظار تصميم گيري جدي در ديدارهاي وزير خارجه تركيه در ايروان بود.

' الخان شاهين اوغلو ' رييس مركز مطالعات 'اطلس' نيز گفته است كه آذربايجان ديدارهاي وزير خارجه تركيه در ايروان را با دقت پيگيري مي كند.

به عقيده وي پيشنهاد داود اوغلو مبني بر اين كه تركيه آماده است در برابر عقب نشيني ارمنستان از دو منطقه اشغالي جمهوري آذربايجان، مرز مشترك خود را با ارمنستان بگشايد، به منزله پيروي از منافع جمهوري آذربايجان است.

شاهين اوغلو با بيان اينكه باكو 'نقشه راه' آنكارا در رابطه با ارمنستان را قبول كرده است ، مي افزايد: به احتمال زياد، اين مسأله در جريان سفر ' الهام علي اف ' رييس جمهوري آذربايجان به آنكارا در پشت درهاي بسته مورد مذاكره قرار گرفته است.

وي تمايل آنكارا براي عادي سازي روابط تركيه و ارمنستان همزمان با حل مناقشه قره باغ را مطابق با منافع جمهوري آذربايجان ارزيابي و تصريح مي كند : تصادفي نيست كه در آستانه سفر داود اوغلو به ارمنستان، تبليغات عليه تركيه در اين كشور آغاز شد و شناسايي رسمي نسل كشي ارامنه پيش شرط مذاكرات ساير مسايل قرار گرفت. اين بدين معني است كه ايروان از هم اكنون به 'نقشه راه' پاسخ منفي داده است.

اين كارشناس سياسي نيز حصول نتايج مثبت در جريان سفر داوداوغلو را بعيد دانست و گفت : حل مناقشه باعث عادي سازي روابط ارمنستان با جمهوري آذربايجان و تركيه مي شود و اين به مفهوم كاهش وابستگي ارمنستان به روسيه است. از اين رو، تنظيم روابط ارمنستان ـ آذربايجان و ارمنستان ـ تركيه به عامل روسيه بستگي دارد.

خاورم*1206*1542**