۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۰
کد خبر: 80950242
T T
۰ نفر
نصب نیروگاه خورشیدی در ادارات خراسان عملیاتی شد

مشهد - ایرنا - نصب نیروگاههای خورشیدی با هدف تولید برق از روز شنبه در ادارات و نهادهای استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

مدیرعامل شركت برق منطقه ای خراسان روز شنبه در نشست كمیسیون انرژی استان خراسان رضوی در این خصوص گفت: این طرح با هدف استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یكی از مهمترین انرژیهای تجدیدپذیر، كمك به تامین برق مصرفی و كاهش آلایندگی هوا اجرا می شود.

'محمدحسن متولی زاده' افزود: یك نیروگاه خورشیدی مجهز به سلولهای خورشیدی دستگاهی است كه برق تولیدی از طریق نور خورشید را به شبكه برق متصل می كند.

وی گفت: برای نصب پنلهای خورشیدی در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در قالب اعتبارات ماده 69 بودجه سال 1392 مبلغ 150 میلیارد ریال اختصاص یافته كه 100 میلیارد ریال از این میزان به خراسان رضوی اختصاص دارد.

مدیرعامل شركت برق منطقه ای خراسان افزود: در مرحله نخست ین طرح نصب نیروگاههای خورشیدی در 44 دستگاه اجرایی واقع در مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان اجرا می شود و سپس این پنلها در تمامی ادارات نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: استانداری خراسان رضوی، فرمانداریهای استان، شهرداری مشهد، چند بیمارستان و مراكز درمانی، برخی از دانشگاهها و شركتهای خدماتی مانند گاز و نفت از جمله این نهادها هستند.

او در ادامه گفت: با فرهنگ سازی استفاده از نیروگاههای خورشیدی به تدریج این طرح برای همه مشتركین خانگی و واحدهای صنعتی و تولیدی اجرا می شود.

وی افزود: در انتخاب ادارات سعی بر این بود كه ابتدا این طرح در بین ادارات پرمصرف اجرا شود و تاكید می شود كه پنلهای خورشیدی در محل رفت و آمد مردم نصب شوند تا استفاده از آن فرهنگ سازی گردد.

مدیرعامل شركت برق منطقه ای خراسان گفت: بین 60 تا 70 درصد سرمایه گذاری نصب نیروگاههای خورشیدی در نهادهای استانهای خراسان به صورت یارانه پرداخت می شود.

وی افزود: روزهای آفتابی در خراسان رضوی پنج برابر اروپا است، هم اكنون كشورهای آلمان و ایتالیا در استفاده از انرژیهای خورشیدی در جهان سرآمد هستند در حالی كه میزان تابش خورشید در خطه خراسان و ایران مناسبتر از آن كشورها است.

او گفت: استفاده از یك كیلووات انرژی نیروگاه خورشیدی باعث كاهش سالانه دو تن دی اكسید كربن شده و این اقدام معادل كاشت 80 درخت برای تلطیف فضای سبز شهر است.

7487/659
۰ نفر