۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۹
کد خبر: 80950503
T T
۰ نفر
سازمان انرژی اتمی ایران به دنبال تولید انرژی بدون كاربرد نظامی است

رشت - ایرنا - رییس پژوهشكده لیزر و اپتیك سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سازمان انرژی اتمی كشور در پی تولید انرژی است كه كاربرد نظامی ندارد.

'عباس مجدآبادی' روز شنبه در حاشیه برپایی نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای كشور در رشت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این سازمان به دنبال تامین انرژی هسته ای و كاربرد پرتوهاست و این دو را مهمترین وظایف خود می داند.

وی به كاربردهای صنعت هسته ای در بخش های مختلف كشور اشاره و اظهار كرد: این صنعت در بخش های مختلف كشاورزی، صنعت و پزشكی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی همچنین به كاربرد انرژی هسته ای در پزشكی و رادیوداروها اشاره و خاطرنشان كرد: رادیوداروها در درمان و تشخیص بیماریها از جمله سرطان كاربرد دارد.

رییس پژوهشكده لیزر و اپتیك سازمان انرژی اتمی ایران تصریح كرد: در رادیوداروها از 'بتا' برای درمان بیماری ها و پزشكی هسته ای و از 'گاما' برای تشخیص برخی بیماری ها استفاده می شود.

وی بیان داشت: 850 هزار بیمار، بیشتر در بخش سرطان، به وسیله رادیوداروها درمان می شوند كه به دنبال صادرات و نگاه صادراتی در تولید داروها در این بخش هستیم.

مجدآبادی تامین سوخت را یكی از مشكلات نیروگاه ها عنوان و اظهار كرد: انرژی هسته ای در تامین سوخت این نیروگاه ها نیز كمك كننده است.

بیست و ششمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای كشور روز شنبه با همكاری سازمان انرژی اتمی ایران در دانشگاه گیلان گشایش یافت و تا 27 آذر ماه دایر است.

'علیرضا صدرممتاز' معاون پژوهشی دانشگاه گیلان در این خصوص گفت: این نمایشگاه با همكاری سازمان انرژی اتمی ایران گشایش یافته و در 23 غرفه در زمینه های چرخه سوخت، نیروگاه و كاربردهای جانبی صنعت هسته ای برای بازدید علاقه مندان دایر شده است.

چهار ماكت بزرگ از غنی سازی اورانیوم، نیروگاه اتمی بوشهر، چرخه سوخت هسته ای، ماشین سانتریفیوژ به صورت برش خورده و یك ماشین در حین كار از جمله اقلامی است كه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. ك/3

7286/695/508
۰ نفر