۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱
کد خبر: 80953599
T T
۰ نفر
جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر میزبان 12 كشور

تهران - ایرنا - دبیركل ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجراز تمدید زمان ارسال آثار این جشنواره تا هفتم دیماه خبرداد و افزود: تاكنون حضور كشورهای تركیه، چین، فرانسه، جمهوری چك، برزیل، اوكراین، اسلوونی، ایالات متحده آمریكا، روسیه، آرژانتین ، اسپانیا در جشنواره قطعی شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، عباس میرهاشمی روز دوشنبه در نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، در ادامه به تعداد كل ثبت نام كنندگان داخلی و خارجی اشاره كرد و گفت: تا كنون دو هزار و 690 نفر در این جشنواره ثبت نام كرده اند.

وی افزود: تعداد آثار رسیده به سایت جشنواره نیز 4 هزار و 883 اثر است، 82 نفر از 46 كشور خارجی نیز برای حضور در رویداد هنری ثبت نام كرده اند.

این مقام مسئول همچنین بالا بردن سطح سلیقه جامعه از وظایف اصلی این جشنواره برشمرد.

وی گفت: جشنواره ششم بلافاصله پس از پایان دوره پنجم درسال گذشته كار خود را آغاز و با هماهنگی های معاونت هنری جلسات سیاستگذاری برگزار كرد.

وی با بیان اینكه زمان مناسبی برای برنامه ریزی دور ششم داشتیم ، گفت: از دبیران و استادان مجرب برای طرح مباحث كلان و پیگیری شاخه های مختلف دعوت به عمل آمد، كلیات برنامه به تصویب رسید كه در نهایت و در یك جمع بندی سه بخش ملی ، بین المللی و مكمل برای جشنواره در نظر گرفته شد.

میر هاشمی به بخش های مختلف جشنواره و زیر شاخه های آن اشاره كرد و گفت: بخش بین الملل در رشته های عكاسی ، پوستر ، تصویر سازی و كاریكاتور ، بخش ملی در رشته های نقاشی ، خوشنویسی ، مجسمه سازی ، نگارگری و سرامیك هنری و بخش مكمل در فیلم مستند هنرهای تجسمی برگزار می شود .

میرهاشمی در مورد مشكلات پیش آمده و سپردن مسئولیت مجدد این دوره از جشنواره به وی گفت: مهلت این جشنواره تا 29 آذر ماه بود اما به دلیل وقفه كوتاه پیش آمده در مورد كناره گیری از این سمت مجبور به اضافه كردن زمانی یك هفته ای برای ارسال آثار شدیم ، این جشنواره تا هفتم دی ماه آثار هنرمندان را دریافت خواهد كرد و با اضافه شدن این زمان مهلت كافی برای بررسی آثار هنرمندان خواهیم داشت .



* رونمایی از پوستر جشنواره

در این برنامه همچنین از پوستر ششمین جشنواره فجر با طراحی مصطفی اسد آبادی نیز رونمایی شد .

در نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر مسعود زنده روح كرمانی دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهكار زاده دبیر اجرایی در موزه هنرهای معاصر تهران نیز حضور داشتند.



* افزایش 30 درصدی شركت كنندگان خارجی در ششمین جشنواره تجسمی فجر

دبیر هنری ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر نیز دراین نشست از افزایش 30 درصدی شركت كنندگان خارجی در این رویداد هنری خبر داد.

مسعود زنده روح كرمانی گفت : پس از اختتامیه دوره پنجم با رایزنی های صورت گرفته، دو هزار و 500 ایمیل از هنرمندان با كمك رایزنی ها پیدا و از این طریق با آنها ارتباط برقرار كردیم .

وی افزود :این ارتباط رشد 30 درصدی در تعداد شركت كنندگان خارجی بخشهای مختلف را به همراه داشت .

زنده روح كرمانی با تمدید یك هفته ای زمان ارسال آثار به جشنواره اشاره كرد و گفت : از 25 دی ماه مرحله اول داوری ها در رشته های نقاشی ، نگارگری ، سفال ، سرامیك ، مجسمه سازی و خوشنویسی انجام خواهد شد و مرحله دون نیز از 28 دی ماه تا دوم بهمن صورت خواهد گرفت.

وی از اعلام نهایی اسامی پذیرفته شدگان نمایشگاهی در اول بهمن ماه خبر داد و گفت: اثار منتخب نیز از 14 بهمن ماه تا 5 اسفند ماه به نمایش در خواهد آمد .

زنده روح كرمانی در ادامه از برگزاری كارگاه های آموزشی با حضور داوران خارجی خبر داد و افزود : این كارگاه ها از 22 بهمن تا 5 اسفند برگزار می‌شود.همچنین نشست های تخصصی نیز در طول این مدت برگزار خواهد شد.



* افزایش 60درصدی بودجه

مدیر اجرایی ششمین جشنواره تجسمی فجر در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد میزان بودجه گفت: امسال بودجه تجسمی فجر 60 درصد افزایش پیدا كرده وجوایز نیز به تبع آن رشد داشته است.

عبدالرحیم سیاهكار زاده افزود : رقم اختصاص یافته برای این دوره یك میلیارد و 300 میلیون تومان است .

وی در مورد مكان های برگزاری جشنواره تجسمی فجر گفت : بخش مسابقه در موسسه فرهنگی و هنری صبا و فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

سیاهكار زاده از اعلام آمادگی 24 استان برای برپایی جشنواره خبر داد و افزود : 5 كشور نیز به صورت قطعی همزمان با جشنواره ، نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌كنند كه شامل كشورهای صربستان ، هند ،‌روسیه ، تونس و تركیه است .

این مسوول در جشنواره تجسمی فجر با بیان اینكه بودجه تجسمی فجر در مقابل فیلم فجر هیچ است گفت : این جشنواره بسیار مظلوم واقع شده است.

داوران بخش بین الملل در رشته عكاسی را حسن غفاری، در رشته پوستر مسعود نجاتی ، در رشته تصویر سازی كاظم طلایی و در رشته كاریكاتور بهمن عبدی بر عهده خواهند داشت.

در بخش ملی نیز در رشته نقاشی مرتضی اسدی ، در رشته خوشنویسی علی اشرف صندوق آبادی ، در رشته مسجمه سازی پریسا خضابی ، در رشته نگارگری پرویز حاصلی ، در رشته سرامیك هنری مهران هوشیار داوری آثار را بر عهده دارند.

نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور سید عباس میر هاشمی دبیر كل جشنواره در موزه هنری های معاصر برگزار شد.

فراهنگ(3) **1630**1601
۰ نفر