۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۷:۱۸
کد خبر: 80956090
T T
۰ نفر
دورخيز اتحاديه اروپا براي توليد هواپيماهاي بدون سرنشين

تهران – ايرنا – اتحاديه اروپا قصد دارد به منظور كاستن از ميزان اتكاي خود به رقباي آمريكايي و رژيم صهيونيستي،برنامه اي در زمينه توليد هواپيماهاي بدون سرنشين را به اجرا گذارد.

خبرگزاري رويترز از دو مبدا بروكسل و برلين گزارش دادسران اتحاديه اروپا در نشستي طي روزهاي پنجشنبه و جمعه دربروكسل ازطرح ساخت نسل بعدي هواپيماهاي بدون سرنشين جاسوسي اروپايي از سال 2020 تا 2025 حمايت مي كنند.

هواپيماهاي بدون سرنشين بزرگي كه در اختيار نيروهاي مسلح اروپايي است، اغلب براساس طرح هاي آمريكايي يا اسراييلي ساخته شده و اين امر كشورهاي اروپايي را به فناوري خارجي وابسته كرده است.

از اين رو، اتحاديه اروپا تحقيقات درمورد فناوري هاي مرتبط با ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين را آغاز كرده است.

در همين حال،نشست يادشده نشان از عزم راسخ اتحاديه اروپا براي به چالش كشيدن پيشگامان آمريكايي و اسراييلي در بازاري دارد كه بنابر برآورد مشاوران دفاعي آمريكا ارزش جهاني آن دردهه آينده 89 ميليارد دلارخواهد بود.

'كلود فرنس آرنولد'مدير آژانس دفاعي اروپا پيش بيني كردكه رهبران اروپايي درنشست خود در بروكسل براي برنامه ريزي در زمينه ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين، سوخت رساني هوا به هوا، ارتباطات ماهواره اي دولتي و دفاع سايبري تعهد دهند.

وي در مصاحبه اي از پاريس به رويترز گفت كه اروپا خطر از دست دادن صنعت دفاعي خود را مي پذيرد، چنانچه به اجراي بي درنگ برنامه هاي همكاري نظامي متعهد نشود.

كشورهاي اروپايي پيشتر به صورت انفرادي يا مشاركتي روي برنامه ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين كار كرده اند، اما اين فعاليت به دليل رقابت گروهي، مشكلات فني و نبود حمايت دولتي اغلب با شكست مواجه شده است.

ذهنيت عموم در مورد هواپيماهاي بدون سرنشين به دليل استفاده آمريكا از اين هواپيماها به عنوان سيستم هاي موشك انداز براي مقابله با شبه نظاميان در افغانستان، پاكستان، سومالي و يمن شكل گرفته است.

همچنين استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين براي جاسوسي و جنگ در ليبي و مالي، نشان داده است كه ارتش هاي اروپايي به تعداد كافي از اين هواپيماها برخوردار نيستند و براي كسب دانش مرتبط با آن به آمريكا وابسته هستند.

هدف اتحاديه اروپا ساخت يك هواپيماي بدون سرنشين است كه بتواند در ارتفاع 9 هزار متري به مدت 24 ساعت پرواز كند.

كشورهاي اروپايي همچنين خواستار يك هواپيماي جاسوسي انعطاف پذيرند تا بتوان از آن بطورمشترك براي اهداف غيرنظامي همچون كنترل مرزي و اطفاي حريق و اهداف نظامي بهره گرفت.

مترجمام**9109 **1856

Claude-France Arnould