۱ دی ۱۳۹۲، ۹:۲۳
کد خبر: 80962183
T T
۰ نفر
پدیده 'انقلاب زمستانی' در چارتاقی نیاسر كاشان رویت شد

كاشان– ایرنا– پدیده طبیعی 'انقلاب زمستانی' در بنای تاریخی چارتاقی نیاسر كاشان، صبحگاه امروز یكشنبه در آیین خاصی با ثبت لحظه طلوع این پدیده از سوی تصویر برداران رویت شد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، كارشناس رصدخانه دانشگاه كاشان گفت: انقلاب زمستانی لحظه تولد یا طلوع خورشید در ساعت هفت و هفت دقیقه و 16 ثانیه در این بنای تاریخی بوقوع پیوست.

'ایرج صفائی' افزود: خورشید در حركت سالانه خود در آخر روز پاییز به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد كه موجب كوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریكی شب می‌شود.

وی گفت: با شروع زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید باردیگر بسوی شمال شرقی باز می‌گردد كه نتیجه آن افزایش روشنایی روز و كاهش شب است.

به گزارش ایرنا، بنای چارتاقی نیاسر كاشان بعنوان تقویم آفتابی یا شاخص اندازه‌گیری زمان با استفاده از تغییرات میل خورشید ساخته شده است.

شروع انقلاب زمستانی و پیدایش تولد خورشید انقلاب تابستانی در روزهای اول ماه های تیر و دی از این چارتاقی قابل رویت است.

بنای باستانی چارتاقی نیاسر جزو كهن‌ترین و بزرگترین نمونه چارتاقی باقی مانده در ایران و یكی از سالم ترین بناهای تقویمی است كه قدمت آن به اواخر دوره اشكانی یا اوایل ساسانی بازمی گردد.

بنای چارتاقی نیاسر با قاعده ای مربع شكل و درواقع ذوزنقه ای با اضلاع تقریبی 12 متر است كه برای ساختن آن تنها از سنگ های آهكی رسوبی و ملات گچ استفاده شده است.

7565/545
۰ نفر