۷ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۴۶
کد خبر: 80970568
T T
۰ نفر
كمبود بنزین و گاز مایع در سراوان بازار سیاه ایجاد كرده است

زاهدان - ایرنا - كمبود سوخت بویژه بنزین و گاز مایع در سراوان باعث ایجاد صف های طویل در مقابل جایگاههای عرضه سوخت این شهرستان مرزی و مناطق حومه شده است.

به گزارش شنبه خبرنگاران ایرنا صف خودروها برای دریافت بنزین در تمام جایگاه های عرضه سوخت شهرهای سراوان، مهرستان و سیب و سوران طولانی شده است بطوریكه در برخی از آنها طول صف بیشتر از سه كیلومتر است.

كپسول های 11 كیلویی گاز مایع نیز در شهرهای جنوب شرق سیستان و بلوچستان كم یاب و باعث ایجاد بازار سیاه شده است.

شهروندان شهرهای مرزی جنوب شرق سیستان و بلوچستان می گویند: با وجود اینكه در جایگاههای عرضه سوخت منطقه بیشتر از 40 لیتر بنزین عرضه نمی شود و به كارت های سوخت سایر شهرها بنزین تعلق نمی گیرد، بازهم با صف های طویل و كمبود سوخت مواجهیم.

به گفته مردم، تعطیلی جایگاههای عرضه سوخت از هنگام غروب تا صبح روز بعد نیز از جمله دیگر دلایل ایجاد صف های طولانی بنزین عنوان می شود.

یك شهروند سراوان در این باره گفت: در هیچ یك از جایگاههای عرضه سوخت این شهرستان بیشتر از 40 لیتر بنزین به خودروها تحویل نمی شود البته بعضی از كارگران جایگاهها با دریافت انعام تا سقف 60 لیتر سوخت را تحویل می دهند.

'محمد دهواری' افزود: شركت نفت نرم افزاری را روی دستگاههای كارت خوان جایگاهها در سراوان نصب كرده است كه به كارتهای سوخت سایر شهرها بنزین تحویل نمی شود.

وی اظهار داشت: مشكل كمبود سوخت و صف های طولانی همواره در شهرهای سراوان، سیب و سوران و مهرستان وجود داشته است اما طی هفته های اخیر تشدید شد.

وی گفت: تعطیلی جایگاههای عرضه سوخت در هنگام شب نیز مشكلات مردم را مضاعف كرده است.

وی ابراز داشت: به نظر می رسد شركت نفت با سخت گیریهایی از این دست تصمیم دارد از قاچاق سوخت جلوگیری كند اما این اقدامات هیچ ثمری به جز آزار دادن مردم عادی ندارد چرا كه گالن های بنزین با قیمت بیشتر همیشه در بازار سیاه وجود داشته و دارد.

شمار دیگری از اهالی شهرهای جنوب شرق سیستان و بلوچستان بویژه سراوان با اظهارات مشابه خواستار حل مشكل كمبود سوخت در این منطقه به صورت اساسی شدند.

خبرنگار ایرنا نظر فرماندار سراوان را در این باره جویا شد كه وی در پاسخ گفت: فقدان انبار ذخیره سوخت در این شهرستان باعث شده نیاز مردم منطقه بهنگام تامین نشود.

'محمد شریف خالقی' افزود: احداث انبار سوخت در سراوان مشكل تامین سوخت در سایر شهرهای حومه همچون مهرستان و سیب و سوران را نیز برطرف خواهد كرد.

وی گفت: هم اینك سوخت مورد نیاز سراوان از زاهدان، اصفهان، كرمان، یزد و چابهار تامین می شود كه هر لحظه امكان دارد در ساعت ورود و خروج تانكرها به دلایل مختلف چند ساعت وقفه ایجاد شود كه نتیجه آن كمبود سوخت و ایجاد صف در جایگاه های بنزین منطقه است.

فرماندار سراوان با بیان اینكه هر گونه احتمال برای وقوع حوادث غیر مترقبه را باید پیش بینی كرد، ابراز امیدواری كرد: تا پایان امسال پاسخ مناسبی به پیگیری های انجام شده در زمینه ساخت انبار ذخیرسازی سوخت در این شهرستان داده شود.

خالقی گفت: در زمان حاضر در شهرستان های مرزی سیستان و بلوچستان قاچاق كارت بیشتر از قاچاق سوخت رایج است به این معنی كه تجمیع كارت سوخت استان های اصفهان، تهران، كرمان و شیراز بجای خودروها در جایگاههای سوخت منطقه باعث صف می شود.

وی با تاكید بر اینكه به تمام كارت خودروهای غیربومی به جز وانت بارها (به عنوان حاملان سوخت قاچاق) سوخت تحویل می شود، افزود: بر اساس مصوبات استانی (زاهدان) جایگاه های سوخت سراوان فقط از ساعت شش صبح تا 18 موظف به فروش سوخت هستند.

وی اظهار داشت: فقط جایگاه سوخت 'طه' در مركز شهر سراوان از ساعت 18 به بعد برای موارد اضطراری و مسافران فروش سوخت دارد.

وی گفت: سیستم كدینگ (تحویل ندادن سوخت به خودروهای خارج از شهرستان) در شهرستان سراوان فقط برای وانت بارها اعمل می شود و سایر خودروها در زمینه دریافت سوخت از جایگاهها مشكلی ندارند.

فرماندار سراوان افزود: روزانه دو تا سه هزار خودرو متعلق به سایر شهرهای كشور در سراوان مبادرت به قاچاق سوخت می كنند به همین دلیل و با هدف جلوگیری از كمبود سوخت كمیسیون مبارزه با كالا و ارز سیستان و بلوچستان تحویل بیشتر از 40 لیتر بنزین را ممنوع كرده است.

وی گفت: با وجود تلاش های صورت گرفته برای جلوگیری از قاچاق در شهرستان سراوان، اما عرضه بنزین خارج از شبكه همچنان وجود دارد.

در همین ارتباط فرماندار سیب و سوران ابراز داشت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده سه جایگاه عرضه سوخت این شهرستان از ساعت هفت صبح تا 16 توزیع بنزین دارند اما در هنگام شب فقط در موارد اضطراری عرضه سوخت انجام می شود چراكه بحث نظارت بر قاچاق در ساعات شب ممكن نیست.

'عبدالصمد عیسی زاده' گفت: صف طولانی بنزین در شهرستان سیب و سوران نداریم ولی كمبود داریم.

وی تلویحا ابراز داشت: شركت پخش فرآورده های نفتی توجهی به مصوبات كارگروههای شهرستانی ندارد و در ارتباط با توزیع سوخت مطابق تصمیمات درون سازمانی خود عمل می كند.

با وجود تماس های مكرر خبرنگار ایرنا با دفتر و تلفن همراه مدیر شركت پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان امكان گفت و گو با 'دادخدا اعتصامی' میسر نشد.

مسوول روابط عمومی این شركت نیز به ایرنا گفت: نمی توانیم آمار و اطلاعات از عملكرد شركت پخش فرآورده های نفتی را در اختیار رسانه ها قرار دهیم.

* گزارش تصویری صف های طویل و كمبود سوخت در شهرهای جنوب شرق سیستان و بلوچستان بویژه سراوان در ستون عكس ایرنا قابل دیدن است.

2729/7312/7307