۱۷ دی ۱۳۹۲، ۹:۲۵
کد خبر: 80983339
T T
۰ نفر

تختی؛ پهلوان نامی ایران زمین

۱۷ دی ۱۳۹۲، ۹:۲۵
کد خبر: 80983339
تختی؛ پهلوان نامی ایران زمین

تهران-ایرنا-هفدهم دی سالروز درگذشت پهلوان نامی ایران زمین، غلامرضا تختی است. ورزشكار آزاده و جوانمردی كه مدال طلای جهان را در كٌشتی برای ایران به ارمغان آورد و با فروتنی و منش پهلوانی نام و یاد خود را در خاطره مردمان این دیار جاودانه ساخت.

غلامرضا تختی در پنجم شهریور 1309 هجری خورشیدی در محله خانی‌آباد تهران دیده به جهان گشود.

او دوره ابتدایی را در دبستان حكیم نظامی و اول متوسطه را در دبیرستان منوچهری گذراند. وی به دلیل مشكلات مالی ترك تحصیل كرد و برای كمك به خانواده مشغول به كار شد و همراه با كار، ورزش را نیز دنبال كرد.

غلامرضا تختی با حضور در زورخانه به ورزش كشتی روی آورد و این ورزش را به صورت حرفه ای نزد پهلوان سید علی پیگیری كرد.

وی به باشگاه پولاد رفت و با تمرین و پشتكار بسیار توانست در 1330 هجری خورشیدی در وزن 79 كیلوگرم به عضویت تیم ملی درآید.

این پهلوان با حضور در نخستین دوره ی مسابقه های كشتی آزاد قهرمانان جهان در هلسینكی با درخششی خیره كننده، نایب قهرمان این دوره از رقابت های كشتی شد و تیم ملی كشتی كشور را در كسب عنوان سومی جهان یاری كرد.

غلامرضا تختی در نخستین حضور خود در رقابت های المپیك در 1331 هجری خورشیدی موفق به كسب دومین نشان نقره خویش شد. وی همچنین با حضور در جشنواره بین المللی ورشو (لهستان) نشان نقره این رقابت ها را از آن خود كرد.

او نخستین نشان طلای خود را در 1335 هجری خورشیدی در بازی های المپیك ملبورن استرالیا در وزن 87 كیلوگرم به دست آورد.

وی با حضور در بازی های آسیایی توكیو و مسابقات قهرمانی جهان در صوفیه به ترتیب نشان های طلا و نقره این رقابت ها را به گردن آویخت و در چهارمین دوره مسابقات كشتی آزاد قهرمانی جهان در 1338 هجری خورشیدی كه در تهران برگزار شد، سومین عنوان قهرمانی جهان را از آن خود كرد.

جهان پهلوان تختی همچنین در مسابقات كشتی آزاد قهرمانی جهان ژاپن در 1340 هجری خورشیدی در وزن 87 كیلوگرم با حضوری مقتدرانه موفق به كسب آخرین مدال طلای كشتی خود شد.

وی در مدت فعالیت ورزشی خویش موفق به كسب 9 مدال طلا و نقره جهانی و المپیك شد.

جهان پهلوان تختی با وجود قهرمانی و موفقیت در جهان كشتی، هیچ گاه فروتنی و تواضع خود را در برابر مردم از دست نداد و همواره در كنار آنان بود.

این پهلوان نامی ایران در كنار ورزش در صحنه سیاست نیز فعالیت داشت و خود را به رژیم پهلوی نفروخت. به همین علت ،آن رژیم با هدف كاهش محبوبیت تختی در میان مردم سعی كرد تا با ایجاد موانع مختلف شرایطی را برای شكست تختی در عرصه ورزش مهیا كند. این قهرمان ملی پس از 2 سال دوری از ورزش كشتی برای چهارمین بار در بازی های المپیك شركت كرد و برای نخستین بار در این بازی ها مدالی كسب نكرد.

او همچنین در مسابقات قهرمانی جهان در 1345 هجری خورشیدی در تولیدو (ایالت اوهایوی آمریكا)، شركت كرد و بار دیگر مدالی به دست نیاورد. با آن كه حكومت می پنداشت محبوبیت تختی نزد مردم كاهش خواهد یافت اما غافل از آن بود كه این بزرگمرد عرصه ورزش به علت سجایای اخلاقی و روحیه جوانمردی در میان مردم ایران زمین مورد احترام است.

تختی كه در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی حضوری چشمگیر داشت، در جریان مبارزه های مردمی برای ملی شدن صنعت نفت به مردم پیوست و پس از رخدادهای 15خرداد 1342 هجری خورشیدی و كشتار مردم به وسیله رژیم، مبارزه ی سیاسی خویش را بیشتر كرد.

این پهلوان بزرگ در حادثه زلزله شهر بویین زهرا در شهریور 1341 هجری خورشیدی به جمع آوری كمك های نقدی و غیرنقدی مردم پرداخت و به كمك زلزله زدگان شتافت.

سرانجام جهان پهلوان تختی بعد از سال ها افتخار آفرینی در عرصه ورزش كشتی كشور در 17 دی 1346 هجری خورشیدی در 37 سالگی به صورت مشكوكی دیده از جهان فروبست. با آن كه حكومت علت مرگ او را خودكشی اعلام كرد اما مردم ایران این موضوع را باور نكردند و آن را توطئه حكومت قلمداد كردند.

گرچه غلامرضا تختی این دنیای فانی را ترك كرد اما یاد و نام این پهلوان بزرگ ایران در خاطره مردمان این دیار تا ابد جاودان و ماندگار است.



برگرفته از : كتاب در جستجوی پدر، نوشته بابك تختی



گروه اطلاع رسانی**9128**2002**9131