۱۷ دی ۱۳۹۲، ۱۹:۵۰
کد خبر: 80984736
T T
۰ نفر
افزون بر40 شركت دانش بنیان در استان یزد فعالیت دارد

یزد – ایرنا - رییس بنیاد نخبگان استان یزد گفت:افزون بر 40 شركت دانش بنیان در استان یزد فعالیت دارد وشركت هایی كه طرح دارند و یا صاحب ایده هستند، یك كارگاه ایده یابی خوب به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم امیریان روز سه شنبه در جمع اصحاب رسانه و بمناسبت پنجمین سال تشكیل بنیاد نخبگان استان یزد ،افزود: بنیاد نخبگان استان یزد به عنوان اولین بنیاد استانی نخبگان دركشور تاسیس شده است.

وی ادامه داد : در سال 83 موضوع تشكیل بنیاد نخبگان در كشور توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و در سال 84 اساسنامه بنیاد ملی نخبگان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و این بنیاد در سال 85 تشكیل شد و در سال 87 نیز اولین دفتر استانی در یزد به دلیل نخبه خیز بودن استان یزد تاسیس شد.

رییس بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به اینكه هدف از تاسیس بنیاد ملی نخبگان جذب، شناسایی، حمایت از نخبگان و به كارگیری نخبگان در حوزه های مختلف است، گفت: استان یزد علاوه بر صدر نشینی 20 ساله در قبولی كنكور سراسری در بسیاری از زمینه ها در زمره اولین های كشور از جمله در تاسیس شركت های دانش بنیان، تشكیل اولین دبیرخانه صنایع دفاعی برای تاسیس دانشكده صنایع دفاعی در یزد و افتتاح اولین و تنها پایگاه بسیج نخبگان در كشور است.

امیریان افزود: تعداد افراد تحت پوشش بنیاد نخبگان یزد در حال حاضر 750 نفر نخبه، استعداد برتر و مخترع است و اعطای اعتبارات برای نمونه سازی و تجاری سازی، پژوهانه و كمكهای مالی، تسهیلات نظام وظیفه، اعزام نخبگان به عتبات عالیات و عمره، برگزاری جلسات مشترك نخبگان و سرمایه گذاران برای تجاری سازی، معرفی 15 طرح فناورانه به معاونت علمی رییس جمهور برای حمایت وپشتیبانی، تشكیل انجمن مخترعین و مبتكرین در بنیاد نخبگان یزد، برگزاری جشنواره كویر در سال 90 در یزد، برگزاری نشست های تخصصی بین مخترعین و مدیران صنعت نساجی، صنایع فولاد و سنگ آهن مركزی برای رفع مشكل صنایع، توانمند سازی نخبگان تحت پوشش در قالب اردوهای علمی و آموزشی وتعامل با دانشگاه ها جهت هم افزایی بیشتر بخشی از فعالیت های بنیاد نخبگان یزد در این 5 سال بوده است.

وی ادامه داد: رسالت اصلی بنیاد نخبگان تجاری سازی ایده ها و طرح ها است و راه اندازی سامانه بورس ایده در راستای حمایت های بنیاد از ایده ها است كه انجام شد.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد گفت: در زمینه اختراعات نیز ایده هایی داشتیم كه در استان نمونه سازی شدند و بعد از آن به مرحله تجاری سازی رسیدند و بعضا صاحب برندهای ملی و منطقه ای شده اند كه چهار چوب بخش تجاری سازی بنیاد نخبگان بر این اساس است تا بتواند متممی باشد برای تبدیل دانش به ارزش، به عمل رساندن علم دانشگاهی و اینكه با بها دادن به ایده ها آن ها را به خدمت، پدیده و محصول تبدیل كند.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طی دو سال گذشته، دو نخبه قرآنی در استان یزد شناسایی شدند كه این افراد در مسابقات بین‌المللی قرآن در تونس حائز رتبه برتر شدند و جذب آنها به بنیاد نخبگان در حال پیگیری است.

امیریان افزود:حتی شاید خود این افراد نیز از این پیگیری ها بی اطلاع باشند و شایق و دانش، افرادی هستند كه تلاش می‌كنیم آنها را به عنوان نخبه قرآنی جذب بنیاد نخبگان كنیم.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد گفت: امیدواریم شرایط برای جذب نخبگان قرآنی و نخبگان در سایر رشته‌ها در كنار رشته‌های فنی و مهندسی تا حد زیادی تسهیل شود.

رئیس روابط عمومی بنیاد نخبگان استان یزد نیز در این نشست گفت: همكاری اصحاب رسانه در استان یزد در زمینه اطلاع رسانی در مورد فعالیت های بنیاد نخبگان قابل تقدیر است.

حامد سلطانی اظهار داشت:معتقدیم نخبگی اكتسابی است نه ارثی و آمادگی داریم نخبگان را برای معرفی به جامعه از طریق رسانه‌ها، به اصحاب جراید معرفی نماییم.

در پایان این نشست خبرنگاران رسانه های گروهی سئوالات خود را مطرح نموده و امیریان رئیس بنیاد نخبگان استان یزد به آنها پاسخ گفت.ك2

1968/7537