به گزارش ايرنا، آنان فعاليت اتوبوس هاي قديمي و فرسوده، نبود خط كافي براي پوشش تمام مناطق شهري و نيز نامناسب بودن ايستگاه هاي انتظار مسافر را از مشكلات اين بخش عنوان مي كنند.
يك شهروند بجنوردي ساكن در مسير كمربندي مدرس با گلايه از سازمان اتوبوسراني بجنورد گفت: متاسفانه در اين مسير نه خط اتوبوس كه حتي تاكسي عمومي نيز وجود ندارد.
'احمد كريمي' در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: بيشتر شهروندان به اجبار از تاكسي هاي تلفني استفاده مي كنند كه استفاده دايمي از اين خدمات مستلزم هزينه زياد است.
يكي از اهالي ساكن در منطقه حاشيه اي 'صندل آباد' بجنورد نيز با گلايه از نبود خط اتوبوس در اين مسير گفت: متاسفانه بيشتر اهالي اين منطقه براي رفت و آمد به مركز شهر به اجبار بايد پياده طي مسير كنند.
'احمد وحداني' افزود: تعداد زيادي از شهروندان در محلات صندل آباد، احمد آباد و خيابان شهيد رجايي سكونت دارند اما به علت نبود تاكسي عمومي و اتوبوس و هزينه بالاي تاكسي هاي تلفني با مشكلات فراواني براي جابه جايي روبرو هستند.
وي اظهار كرد: بيشتر حاشيه نشينان ساكن در اين محلات شهر به علت درآمد پايين در روزهاي سرد و برفي و گرم مجبور هستند كه براي رفت و آمد با پاي پياده تا نزديك ترين ايستگاه اتوبوس مسير را طي كنند.
وي خواستار توجه مسوولان به مناطق حاشيه اي شهري شد و افزود: مناطق محروم نياز به نگاه ويژه تر مسوولان دارند.
وي كه داراي دو فرزند دانشگاهي است، گفت: نمي توانم براي فرزندان خود سرويس هاي رفت و آمد اجاره كنم و آنان براي تردد خود دچار مشكلات زيادي هستند.
يكي از ساكنان خيابان شهيد بهشتي جنوبي نيز گفت: اين خيابان يكي از معابر مركزي و پرتردد و نيز يكطرفه شهر است كه مسافران به اجبار بايد از اتوبوس استفاده كنند اما انتظار در ايستگاه ها برخي اوقات مردم را كلافه مي كند.
'فرزانه رحماني' گفت: اكنون خدمات دهي اتوبوس هاي واحد به مناطق مركزي شهر محدود شده و بيشتر خيابان ها، شهرك ها و محله هاي شهر از خط اتوبوس محروم هستند.
وي با بيان اينكه تاكسي هاي عمومي نيز بيشتر در مركز شهر تردد مي كنند اظهار كرد: اتوبوس ها بايد بيشتر در مناطق دورتر از مركز شهر تردد داشته باشند.
وي از وضعيت نابسامان ايستگاه هاي انتظار و فرسودگي اتوبوس هاي واحد نيز انتقاد كرد و خواستار ساماندهي آن از سوي شهرداري شد.
مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري بجنورد گفت: اتوبوسراني مركز استان خراسان شمالي از محروم ترين سازمان هاي حمل و نقل در كشور است.
'احمد رياحي' در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه 50 درصد وسايط ناوگان حمل و نقل عمومي بجنورد فرسوده است، اظهار كرد: بيشتر اتوبوس ها 10 تا 15 ساله هستند.
وي سهم سازمان اتوبوسراني بجنورد در جا به جايي شهروندان را 20 درصد عنوان كرد و افزود: بايد اين سهم به 47 درصد برسد تا سهم مطلوب داشته باشيم.
وي با اذعان به وجود اشكالات و نارسايي هايي در خدمات دهي اين سازمان بر ضرورت سرمايه گذاري در اين بخش براي فراهم شدن زمينه سرويس دهي مناسب به شهروندان تاكيد كرد.
وي اظهار كرد: دست كم براي بالا بردن كيفيت عملكرد اين سازمان 30 دستگاه اتوبوس جديد نياز است كه تهيه اين تعداد اتوبوس 150 ميليارد ريال اعتبار طلب مي كند.
مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري بجنورد با اشاره به حذف سهم يارانه دولت و شهرداري در خريد اتوبوس، افزود: پيش از اين دولت هر دستگاه اتوبوس را با قيمت 250 ميليون ريال به اين سازمان تحويل مي داد اما اكنون علاوه بر افزايش قيمت اتوبوس ها، اين سهم يارانه اي نيز حذف شده است.
رياحي شرايط ايستگاه هاي انتظار بجنورد را دور از وضعيت مطلوب دانست و گفت: ايستگاه ها بايد براي توقف مسافران امكانات سرمايشي و گرمايش داشته باشند.
وي افزود: وضعيت نامطلوب ايستگاه ها باعث شده كه انتظار چند دقيقه اي نيز باعث ناخشنودي مسافران شود و حال آنكه اگر ايستگاه ها مكانيزه شود مسافران براحتي م مي توانند انتظار حتي طولاني تر براي اتوبوس را تحمل كنند.
وي با اشاره به درآمدزايي اندك اين سازمان افزود: اكنون با درآمد اين سازمان تنها بخشي از حقوق نيروها تامين مي شود و براي خريد لوازم يدكي اتوبوسها با مشكل اعتباري مواجه هستيم.
وي شمار خطوط حمل و نقل شهري بجنورد را 12 مورد عنوان كرد و افزود: خطوط با توجه به تقاضاي مسافر در مسيرهاي شهري و حومه اي تعريف مي شوند.
وي پرتردد ترين مسير در مركز استان خراسان شمالي را خيابان طالقاني عنوان كرد و افزود: روزانه 20 هزار سفر در اين مسير توسط اتوبوس ها انجام مي شود.
رياحي بر مديريت حمل و نقل شهري تاكيد كرد و گفت: در برخي از مسيرها از جمله شهركها به عللي چون مشكلات معابر، تردد اتوبوس هاي شهري انجام نمي شود كه نياز به توجه مسوولان شهرداري در خصوص اصلاح معابر دارد.
مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري بجنورد گفت: در 9 ماه امسال 15 ميليون و 300هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومي اين شهر جابه جا شده اند.
رياحي اظهار كرد: اين تعداد مسافر توسط 80 دستگاه اتوبوس در مسيرهاي درون شهري، 60 دستگاه ميني بوس در حومه شهر و 20 دستگاه اتوبوس در مسير دانشگاه ها جابه جا شده اند.
با احتساب جمعيت حواشي شهر، 300 هزار نفر در بجنورد سكونت دارند. ك/4
7184/626
بجنورد - ايرنا - شماري از شهروندان بجنورد، مركز استان خراسان شمالي، از آنچه كه كمبود خطوط و ناوگان اتوبوسراني اين شهر عنوان مي شود، ابراز گلايه دارند.