۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۵۹
کد خبر: 80988902
T T
۰ نفر
تسهیلات مسكن برای زوج ها 600 میلیون ریال و مابقی 450 میلیون ریال

تهران - ایرنا - مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانك مركزی از امكان پذیر بودن دریافت تسهیلات مسكن برای زوج های جوان تا 600 میلیون ریال و مابقی تا 450 میلیون ریال خبر داد.

پیمان قربانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح تسهیلات جدید مسكن گفت: زوج هایی كه بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مشمول دریافت تسهیلات مسكن 500 میلیون ریالی شده اند، می توانند برای همان واحد مسكونی وام جعاله 100 میلیون ریالی را نیز در صورت دارا بودن شرایط دریافت كنند و بر همین اساس این زوج ها می توانند تا 600 میلیون ریال تسهیلات مسكن دریافت كنند.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار سایر افراد نیز می توانند 350 میلیون ریال تسهیلات مسكن دریافت كنند كه امكان دریافت تسهیلات جعاله 100 میلیون ریالی را نیز دارند و بر همین اساس این افراد می توانند 450 میلیون ریال تسهیلات مسكن دریافت می كنند.

این مقام مسوول در بانك مركزی در پاسخ به این پرسش كه آیا پرداخت تسهیلات مسكن 500 میلیون ریالی برای زوج هایی كه تاریخ عقد آنها قبل از 17 دی 92 است امكان پذیر می شود یا خیر؟ تصریح كرد: هم اكنون این مصوبه مربوط به زوج هایی است كه تاریخ عقد آنها 17 دی ماه 92 است، اما این امكان وجود دارد كه در آینده نیز برای زوج هایی كه قبل از تاریخ مذكور عقد كرده اند نیز برنامه ریزی شود.

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانك مركزی نرخ سود این تسهیلات را 15 درصد اعلام كرد و افزود: بانك مركزی در پی رونق غیر تورمی بخش مسكن است.

گفتنی است شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه خود مصوبه كمیسیون اعتباری بانك مركزی درباره افزایش وام مسكن را به تصویب نهایی رساند كه بر اساس آن سقف تسهیلات ساخت مسكن 350 میلیون ریال و سقف تسهیلات تعمیرات نیز به 100 میلیون ریال افزایش یافت.

البته تسهیلات خرید به دو شكل پرداخت می‌شود كه در مدل اول 350 میلیون ریال تسهیلات به تمامی متقاضیان ارایه می‌شود و در مدل دوم برای زوج هایی كه تاریخ عقد آنها بعد از 17 دی 92 باشد، به هر یك از زوجین 250 میلیون ریال وام خرید تعلق می‌گیرد.

همچنین بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار تسهیلات 350 میلیون ریالی، صرفا از محل اوراق گواهی حق تقدم خواهد بود.

بر این اساس اعطای تسهیلات جعاله تعمیر و تكمیل واحد مسكونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن تا سقف مبلغ 10 میلیون تومان به ازای هر واحد مسكونی مجاز است.

علاوه بر این، دوره بازپرداخت حداكثر تا 12 سال تعیین و كمتر از آن با توافق بانك و مشتری میسر خواهد بود.

همچنین شورای پول و اعتبار مصوب كرده است كه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، جهت حصول اطمینان از تعادل منابع و مصارف، بانك مسكن موظف است هر سه ماه یك بار گزارش عملكرد منابع و مصارف حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز را تهیه و به بانك مركزی ارائه كند.

اقتصام(4)**9141/1594
۰ نفر