مصمم به هجرتيم /تا سه سال آينده همه زمين هاي خوزستان را آماده كشت مي كنيم

تهران ايرنا - پايگاه خبري تحليلي انتخاب گزارش داد:حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني كه در اجتماع مردم خوزستان در مصلاي اهواز سخن مي‌گفت، با بيان اين مطلب، هجرت مورد نظر خود را هجرت از شرايط ركودي و تورم و گراني و بيكاري به شرايط اشتغال معرفي كرد.

به گزاش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني انتخاب ، روحاني در ادامه با بيان اين كه 'ما روابط ‌مان را با جهان بر مبناي منافع اين ملت تنظيم مي‌كنيم'، تاكيد كرد: ما مصمم به هجرتيم. هجرت از شرايطي كه از شأن ملت بزرگ ايران نيست تا رسيدن خواست تا مطلوب ايران.

وي ادامه داد: اين هجرت، هجرت از جامعه‌اي است كه ديگران براي ما شكاف ايجاد كردند، به يك جامعه متحد.

رييس‌جمهور اين هجرت را هجرت به شرايطي معرفي كرد كه ايران از جايگاه شايسته در سطح جهان برخوردار باشد.

روحاني همچنين با اشاره به اينكه تا چند روز ديگر توافق ژنو اجرايي خواهد شد، گفت: توافق ژنو يعني تسليم قدرت‌هاي بزرگ در برابر ملت ايران و شكستن ديوار تحريم.



**از منافع و مصالح اين ملت دفاع مي‌كنيم

رييس‌جمهور با بيان اينكه 'امروز پس از خلق حماسه سياسي ملت بزرگ در 24 خرداد همه جهان در برابر عظمت اين ملت به ناچار سر فرود آورده‌اند'، خاطرنشان كرد: ما به حول قوه الهي از منافع و مصالح اين ملت دفاع مي‌كنيم و به عنوان سربازان خط مقدم شما مردم در كمال قدرت از كشور و منافع ملي حراست مي‌كنيم.



**تا سه سال آينده همه زمين‌هاي خوزستان را آماده كشت مي‌كنيم

وي درباره مسائل استان خوزستان نيز گفت: اين سرزمين،‌ سرزميني است كه هر مقدار اين دولت براي تلاش و سرمايه‌گذاري كند، كم است. اولين قدمي كه دولت قبل از آغاز اين سفر برداشته و بحث‌هايش را انجام داده و به حول قوه الهي شروع مي‌كند، احياي كشاورزي استان خوزستان است. ما براي آباد كردن 550 هزار هكتار سرزمين استان به 150 هزار ميليارد تومان بودجه نيازمنديم كه اين رقم در دولت پيش‌بيني شده است.

روحاني در ادامه افزود: ما از طريق صندوق توسعه در طول سه سال آينده همه زمين‌ها را آماده كشت مي‌كنيم. در سفر رهبري در حدود 17 سال قبل اين برنامه مورد تاكيد قرار گرفته و قدم‌هايم هم برداشته شده است كه بايد تكميل شود. امروز رييس‌جمهور قول مي‌دهد كه همه توان دولت براي انجام اين پروژه بكار گيرد.



**برنامه دولت براي احياي كارون

رييس‌جمهور همچنين در مورد رودخانه كارون اظهار كرد: كارون يعني شريان حيات استان خوزستان،‌ كارون يعني رودخانه‌ زيبايي‌ها،‌ براي احياي اين رودخانه شوراي عالي آب دولت تصميم گرفت از سرشاخه‌هاي كارون جز براي آب آشاميدني هيچ اقدام ديگري صورت نگيرد و هر طرح و پروژه‌اي كه جزو برنامه بود اكنون متوقف مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اينكه 'براي احياي كارون بايد مانع وارد شدن فاضلاب به اين رودخانه شويم'، خاطرنشان كرد: طرح تصفيه شهر اهواز به سرعت پيگيري مي‌شود ما اين موضوع در دولت مورد بررسي قرار داده‌ايم و طرح تكميل اين پروژه‌ها را با دادن سرعت لازم در زماني كوتاه كه بعدا اعلام مي‌كنم به اتمام مي‌رسانيم؛ البته پروژه حل مسأله فاضلاب شهرهاي ديگر استان نيز در دستور كار است.



**آب آشاميدني اهواز هفته آينده وصل مي‌شود

رييس‌جمهور در ادامه سخنراني خود در جمع مردم اهواز، به مسأله آب در شهرهاي مختلف استان خوزستان از جمله شهرهاي اهواز، خرمشهر و آبادان اشاره كرد و گفت: ان‌شاءالله به حول و قوه الهي آب آشاميدني اهواز هفته آينده وصل خواهد شد.

روحاني با بيان اينكه 'براي خرمشهر و آبادان نيز تلاش‌هاي پيگيري انجام خواهد شد تا در آنجا نيز در زمان كوتاهي اين موضوع محقق شود'، به طرح‌هاي ديگري در مورد استان خوزستان اشاره كرد و افزود: از جمله اين طرح‌ها، قطار شهري در اهواز و آزادراه بين بندر امام خميني(ره) و تهران است كه باقيمانده آن بايد تكميل شود.

وي به مشكلات شهرهاي خرمشهر و آبادان نيز اشاره كرد و گفت: آنها سمبل مقاومت استان خوزستان در دوران دفاع مقدس هستند. مردم اين شهرها در برابر متجاوزان مقاومت كردند.

حضور هيأتي از عراق در ايران براي بررسي لايروبي اروند

رييس‌جمهور تاكيد كرد: براي آباداني خرمشهر و آبادان دو طرح مدنظر است كه از جمله اين طرح‌ها، پاكسازي و لايروبي اروندرود است و ما بايد اين كار را با توافق دولت عراق به ثمر برسانيم.

روحاني با اشاره به سفر چندي پيش نخست‌وزير عراق به ايران، افزود: در جريان سفر نخست‌وزير عراق به تهران به صورت مفصل با ايشان صحبت كرديم و به او گفتيم كه يكي از راه‌هاي مهم براي آباداني آبادان، خرمشهر، بصره و... پاكسازي و لايروبي اروندرود است و توافق كلي در اين زمينه حاصل شده و هم اكنون نيز هيأتي از بغداد در تهران است.

وي خطاب به مردم خوزستان ادامه داد: ما تلاش خود را در اين مسير ادامه مي‌دهيم تا در اروندرود نه تنها كشتيراني انجام و آباداني ايجاد شود بلكه بتوان بخشي از بيكاري كه شما به حق براي رفع آن شعار داديد برطرف كنيم.

مصمم هستيم آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام كنيم

روحاني با بيان اينكه 'امروز شرايط منطقه آزاد اروند مناسب نيست'، اظهار كرد: دولت مصمم است كه كل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام كند.

رييس‌جمهور افزود: طرح‌هايي كه اشاره كردم، موجب شكوفايي و حركت در اين استان خواهد شد. طرح اولي كه به آن اشاره كردم موجب مي‌شود كه ظرف سه سال 550 هزار هكتار به همت مردم و تلاش دولت زير كشت برود و 300 هزار شغل مستقيم و غيرمستقيم ايجاد كند.

*مي‌توانيم خوزستان را به شرايط مطلوب برسانيم

روحاني در ادامه با بيان اينكه 'ما مي‌توانيم با اقدامات مؤثر، خوزستان را از شرايط فعلي به شرايط مطلوب برگردانيم'، گفت: البته در شهرستان‌هاي ديگر نيز طرح‌هاي ديگري مورد توجه است كه ان‌شاءالله در برنامه‌هاي مختلف و در راديو و تلويزيون به عرض ملت ايران خواهيم رساند.

*سخنراني رييس‌جمهور به زبان عربي

وي ادامه سخنان خود را به زبان عربي انجام داد و به اقشار و طوايف عرب منطقه خوزستان سلام و ارادت خود را ابراز كرد و گفت: خوشحالم كه بين شما غيور مردان ديار خوزستان هستم. ما شجاعت شما را فراموش نمي‌كنيم.

رييس‌جمهور خطاب به مردم خوزستان گفت: شما شخصيت‌هاي بزرگي را به تاريخ تقديم كرده‌ايد و همچنين نمادهاي ادبي و فرهنگي و ديني همچون دعبل خزايي،‌ ابي نواس و علي بن مهزيار را داشته‌ايد.

روحاني همچنين گفت: شكي نيست كه شما مي‌توانيد مشكلاتي كه داريد پشت سر بگذاريد، مشكلاتي كه متأسفانه ايجاد شده است اما مطمئن باشيد كه ما در دولت جديد به همه آنچه كه شما و قوميت‌ها اهميت مي‌دهيد،‌ اهميت خواهيم داد و اين متضمن همان شعار ما در دولت جديد است.

رييس‌جمهور در سخنراني خود به زبان عربي افزود: ما امروز خدا را شاكريم كه توانسته‌ايم به شهر شما بياييم، شما را زيارت و از چنين فرصت بزرگي استفاده كنيم. ان‌شاءالله بار ديگر به اين شهر سفر خواهم كرد و از ميزباني شما متشكرم و دست تك تك شما را با محبت و گرمي مي‌فشارم.

در بدو ورود روحاني به مصلي، مردم حاضر با شعارهايي نظير «روحاني سرافراز خوش‌آمدي به اهواز»، «صل علي محمد ياور رهبر آمد» و «دسته گل محمدي به شهر ما خوش‌آمدي» از حضور وي استقبال كردند.

برخي از حاضران عكس‌هايي از رييس‌جمهور و همچنين، مقام معظم رهبري، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد خاتمي به همراه پرچم ايران در دست داشتند.

همسر حسن روحاني، وي را در اين سفر همراهي مي‌كند.

شبك **1917
۰ نفر